Permalänk
Medlem

MSI GT663r, nå 5 ghz nätverk?

Hej alla,

Köpt en ny laptop ganska nyligen och försöker nå ett 5ghz WiFi nätverk. Jag finner dock inte detta nätverk i listan. Det nätverket jag sitter på nu tappar jag anslutning till stup i kvarten. Detta beror antagligen på att nätverket är överbelastat. Det är ett kontorsnätverk med för många användare. Har ni någon annan idé, vad detta kan bero på, är förslag jättevälkommet.

Men, hur hittar jag 5ghz nätverket och ansluter till det? Mitt nätverkskort är ett Intel WiFi 1000 BGN och modellen på laptopen är MSI GT663r.

Tack för er hjälp.

Permalänk
Medlem

"The Intel WiFi Link 1000 is an IEEE 802.11b/g/Draft-N1 wireless network adapter that operates in the 2.4 GHz spectrum"

Detta borde vara svaret på varför det inte fungerar? Men, om det är Draft-N borde det väl fungera att ansluta till 5ghz nätverk fast med begränsad hastighet?

Permalänk

Stödjer inte nätverkskortet 5Ghz så kommer det aldrig fungera, det spelar i detta fall ingen som om den stödjer n-standarden eller inte.

Permalänk
Medlem

Byt nätverkskortet till ett som stödjer 5GHz .. Tala med Muyfa666 här på forumet.. han böt sitt kort till ett som stödde 5GHz, visserligen G53JW men korten är väl samma..

Tror kortet gick på 200-300kr

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

En snabb fråga när vi väl har 5Ghz på ämnet, hur pass sämre räckvidd har bandet?