Jordbävning och tsunami ger svallvågor i datorindustrin

Permalänk
Medlem

Oj, Oj, Fyfan va tragiskt. Stackars människor som förlorade sina vänner,syskon och hus.
Hittade denna på nätet:
http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2362012/kaos-i-japan...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

Mycket tragiskt. Hoppas att de får ordning på sina liv och att det inte behöver leva i ovisshet om anhöriga lever eller inte.

Permalänk

Snacka om en uppvisning av naturens råa krafter. Fascinerande men givetvis hemskt för de drabbade.

Dom flera hundra meter höga lågorna från det brinnande kraftverket/petrokemiska anläggningen såg ju helt overkliga ut!! Precis som hämtat ut en katastroffilm.

Nån som har nån länk till mera högupplösta videos från japansk tv?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skäggig legend

Det är väldigt jobbigt det här. Men måste vara lite hård mot det också. Tänk tillbaka på 2004, 200.000+ döda. Det var mycket värre då, dock kan detta förvärras avsevärt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Inte för att det inte är tragiskt på något sätt med de många döda i Japan, men mellan 20,000 och 25,000 personer dör av svält varje dag! Naturkatastrofer är ju förstås större nyheter...

Permalänk
Medlem

Usch vad hemskt, mina tankar går till de drabbade och deras anhöriga Och så är jag glad att min kusin kom hem från japan för någon månad sen.

CNN live stream, kanske inte full-HD men fult duglig för fullskärm, mycket repriser CNN Live

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Innebär det att man automatiskt tappar sin empati samtidigt som man skriver in adressen hit? Självfallet är det tråkigt om saker blir dyrare, men det är en petitess jämfört med människors liv, men det kanske inte du kan förstå?

Hur tycker du Sweclockers redaktion skulle ha gjort istället då? Postat ett inlägg om hur synd etc. det är om de individer (jag skriver individer för att jag även har 'empati' för djuren som påverkas, inte människorna, som du valde att skriva, om vi nu ska börja diskutera empati.) som påverkas direkt av detta?

Somsagt är detta ett datorforum och alla nyheter bör hålla sig till ämnet, vilket detta nyhetsinslag absolut gör, och det är ju ingen liten nyhet heller. Jag är här för att diskutera datorer och rörande ämnen, inte för att berätta för alla hur synd jag tycker om de som påverkas, det gör jag på facebook och aftonbladet.

Livestream här: http://www.youtube.com/aljazeeraenglish?feature=ticker

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Det finns ingen fara för någon sorts härdsmälta och liknande. Japan har de mest avancerade kränkraftverken i världen och de är redan avstängda och områden runt omkring evakuerade. Så det är lugnt på den fronten.

Permalänk
Medlem

Man kan inte göra annat än hoppas på det bästa, hårt slag för Japan. Jag lider med dom, många som har strukit med

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Innebär det att man automatiskt tappar sin empati samtidigt som man skriver in adressen hit? Självfallet är det tråkigt om saker blir dyrare, men det är en petitess jämfört med människors liv, men det kanske inte du kan förstå?

Men alltså helvete, inte för att jag ens ska behöva förklara mig sen jag inte på något sett antytt att datorkompenter är viktigt, men jag tycker katatrofen är något otroligt hemsk och satt själv med tårar i ögonen för ett tag sen. Jag skiter själv fullständigt i om kretsar går upp i pris. Jag bara störde mig på viktigpettern som var tvungen att kommentera på det där viset. Jag tycker själv det var en ganska onödig nyhet men sidan handlar om ju det helt och hållet; allt som rör datorer.

Permalänk
Skrivet av Flutide:

Inte för att det inte är tragiskt på något sätt med de många döda i Japan, men mellan 20,000 och 25,000 personer dör av svält varje dag! Naturkatastrofer är ju förstås större nyheter...

Eftersom svält händer varje dag så skulle jag nog hålla med dig om att en naturkatastrof är mer nyhet.

Hursom trist men sånt händer, tycker dock att det kunde väntat med nyheten på SweC tills man visste vad effekterna på elektronikmarknaden blir. Att det har vart en jordbävning på andra sidan jorden får man ändå höra på TV'n och radion.

Permalänk
Medlem

Följt det på cnn sen imorse, man blir påmind varje gång hur pass liten människan egentligen är, inget kan stå emot naturens vilja.

Permalänk
Medlem

Håller med Fragdeath

Hur tror ni jargongen är på diverse aktieforum?
JORDSKALV I JAPAN: "KÖP FUTSUIMA CONSTRUCTION!!!!!11" SÄLJ SÄLJ SÄLJ KATAOSI ENERGY!!

Hur tror ni jargongen är på diverse Mangaforum?
"Oh no, I hope the first Museum of Poke'mon is OK!"

Hur tror ni jargongen är på diverse surfingforum?
JORDSKALV I JAPAN: "Wooah, too bad I could'nt surf them waves!"

Alla drabbas indirekt av att Japan, (en av världens största ekonomier) blir utsatt för storskaliga naturkatastrofer.

Dom har redan enorma skuldberg och detta gör det inte bättre.
Japan går nog om Irlands skuldrekord nu, trots att Irland har 1100% av BNP i skuld varje år.

Fyfan så tragiskt, säkerligen 10 000 - 100 000 döda innan allt är över.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Fyfan så tragiskt, säkerligen 10 000 - 100 000 döda innan allt är över.

Förmodligen inte då detta inte är första gången japan håller på med detta. De var väl förberedda för detta.
Den enda jordskalven i liknande kraft som denna som hade mer döda var 1995.

Permalänk

Av rubriken att döma, erkänn att ni var nära på att skriva "Jordbävning och tsunami skakar datorindustrin.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Dom kör ju live på CNN, börjas bygga upp vågor som inom kort kommer iland lite här å där...........

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Usch fy fan... inte roligt för fem öre, och nu menar jag inte datorprylar, det skiter man i!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

adapt engage survive. bra motto. gissa varifrån

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

En bild med förutspådda tider då vågorna först tros träffa länderna.

Permalänk

Om de höjjer priserna, så hoppas jag att det inte blir allt för mycket, i så fall blir jag less.

Permalänk
Medlem

Usch vad trist.
Önskar att jag kunde hjälpa till på något sätt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

88 000 personer är försvunna, hoppas innerligt att alla inte är döda

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Det finns ingen fara för någon sorts härdsmälta och liknande. Japan har de mest avancerade kränkraftverken i världen och de är redan avstängda och områden runt omkring evakuerade. Så det är lugnt på den fronten.

Mja de har bara PWR/BWR reaktorer än så länge. Samma grejjer som står i sverige t.ex. Finland kommer snart ha världens modernaste kärnkraftverk dock.

F.Ö är nästan alla världens reaktorer byggda för att klara av naturkatastrofer. Undantaget är några i östländerna som saknar den skyddsbariär som omsluter reaktorn och större delen av dess loop. Ska ta upp all strålning om det värsta skulle inträffa. Tjernobyl hade t.ex INTE denna omslutning trots att det var praxis redan då den byggdes, man sket i den pga kostnaden och att det blir lite mindre bökigt att byta bränsle.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Mja de har bara PWR/BWR reaktorer än så länge. Samma grejjer som står i sverige t.ex. Finland kommer snart ha världens modernaste kärnkraftverk dock.

F.Ö är nästan alla världens reaktorer byggda för att klara av naturkatastrofer. Undantaget är några i östländerna som saknar den skyddsbariär som omsluter reaktorn och större delen av dess loop. Ska ta upp all strålning om det värsta skulle inträffa. Tjernobyl hade t.ex INTE denna omslutning trots att det var praxis redan då den byggdes, man sket i den pga kostnaden och att det blir lite mindre bökigt att byta bränsle.

Jag räknar dock in alla säkerhetsåtgärder också. Eftersom att Japan ligger i riskzonen för massiva naturkatastrofer så är det inte konstigt att deras säkerhet vid sådana viktiga byggnader är mycket högre än alla andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Förmodligen inte då detta inte är första gången japan håller på med detta. De var väl förberedda för detta.
Den enda jordskalven i liknande kraft som denna som hade mer döda var 1995.

Japan är nog mest framstående vad gäller jordbävningar. Men det är svårare att skydda sig mot tsunamis när epicenter ligger såpass nära land.

1995 blev det ingen tsunami såvitt jag vet.
Därför tror jag att fler kommer dö idag, än 1995. Hoppas innerligt att jag har fel dock...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Japan är nog mest framstående vad gäller jordbävningar. Men det är svårare att skydda sig mot tsunamis när epicenter ligger såpass nära land.

1995 blev det ingen tsunami såvitt jag vet.
Därför tror jag att fler kommer dö idag, än 1995. Hoppas innerligt att jag har fel dock...

Ja, denna var nog lite farligare än den i 95, men de har även fått mycket bättre saker när det gäller varning i tid och utrymmningsplaner och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Hur tycker du Sweclockers redaktion skulle ha gjort istället då? Postat ett inlägg om hur synd etc. det är om de individer (jag skriver individer för att jag även har 'empati' för djuren som påverkas, inte människorna, som du valde att skriva, om vi nu ska börja diskutera empati.) som påverkas direkt av detta?

Somsagt är detta ett datorforum och alla nyheter bör hålla sig till ämnet, vilket detta nyhetsinslag absolut gör, och det är ju ingen liten nyhet heller. Jag är här för att diskutera datorer och rörande ämnen, inte för att berätta för alla hur synd jag tycker om de som påverkas, det gör jag på facebook och aftonbladet.

Livestream här: http://www.youtube.com/aljazeeraenglish?feature=ticker

Jag tror att du missförstod mig; jag har ingenstans antytt att sweclockers redaktion skulle skrivit annorlunda, utan snarare att vissa här på forumet verkar ha en total avsaknad av empati. Sen säger jag inte att alla ska sitta och storgråta, men viss medkänsla kan man väl önska?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Dubbelmoral någon?

Ojoj, "det är så hemskt när människor dör, människor är värda alla pengar i värden". GE ALLA DINA PENGAR TILL VÄLGÖRENHET DÅ!!! lev på ett existensmimimum och hjälp folk i 3:e värden att över huvud taget överleva...

Jag bryr mej helt enkelt inte, varför är folk i japan mer värda än de i 3:e värden?

Tråkigt om priserna går upp

Permalänk

Mina tankar går till människorna som är drabbade.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt