Jordbävning och tsunami ger svallvågor i datorindustrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Dubbelmoral någon?

Ojoj, "det är så hemskt när människor dör, människor är värda alla pengar i värden". GE ALLA DINA PENGAR TILL VÄLGÖRENHET DÅ!!! lev på ett existensmimimum och hjälp folk i 3:e värden att över huvud taget överleva...

Jag bryr mej helt enkelt inte, varför är folk i japan mer värda än de i 3:e värden?

Tråkigt om priserna går upp

Dubbelmoral finns helatiden.

Varför just detta är så hemskt är för att det är Japan, ett av de viktigaste länderna i världen när det kommer till världsekonomi och teknologi.
Och att de blev drabbade så hårt av något som även kommer drabba andra länder. Det är inte bara Japan som kommer få Tsunami's på sig (förmodligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Förmodligen inte då detta inte är första gången japan håller på med detta. De var väl förberedda för detta.
Den enda jordskalven i liknande kraft som denna som hade mer döda var 1995.

Skalvet 1993 gav vågor som var mellan 2 och 4m när dom slog till mot kusten, och nu var dom över 10m, alltså lika hög som tsunamin i Indonesien 2004. Och då Japan har en större folkmängd än Thailand, Sri Lanka och den berörda delen av Indonesien tillsammans så är det svårt att förutspå hur många som mist livet i Japan idag. Var beredd på att den totala dödssiffran kan skena iväg upp emot tiotusental dom kommande dagarna/veckorna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag tror att du missförstod mig; jag har ingenstans antytt att sweclockers redaktion skulle skrivit annorlunda, utan snarare att vissa här på forumet verkar ha en total avsaknad av empati. Sen säger jag inte att alla ska sitta och storgråta, men viss medkänsla kan man väl önska?

Jag lider av Schizoid personlighetsstörning

Jag kan verkligen inte visa empati för detta,
vet inte ens vad det är för störning jag har men den liknar ganska mycket Schizoid.

Det som inte stämmer med det är att jag känner medkänsla när folk gråter över sin förlust men jag känner ingen medkänsla för de som dör utan de som förlorar sina närmaste.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag lider av Schizoid personlighetsstörning

Jag kan verkligen inte visa empati för detta,
vet inte ens vad det är för störning jag har men den liknar ganska mycket Schizoid.

Det som inte stämmer med det är att jag känner medkänsla när folk gråter över sin förlust men jag känner ingen medkänsla för de som dör utan de som förlorar sina närmaste.

Det var tråkigt att höra. Självfallet är medicinska skäl inget jag argumenterar emot.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Men alltså helvete, inte för att jag ens ska behöva förklara mig sen jag inte på något sett antytt att datorkompenter är viktigt, men jag tycker katatrofen är något otroligt hemsk och satt själv med tårar i ögonen för ett tag sen. Jag skiter själv fullständigt i om kretsar går upp i pris. Jag bara störde mig på viktigpettern som var tvungen att kommentera på det där viset. Jag tycker själv det var en ganska onödig nyhet men sidan handlar om ju det helt och hållet; allt som rör datorer.

om det är mig du menar med viktigpetter skriv det då. det är jag verkligen inte..o om du inte fattar vad man mena så ja inte mkt jag kan göra åt det. orkar inte ge en bättre förklaring till dig. att sweclockers informerar om detta har inget med saken o göra o dom gör inget fel. utan hur vissa i tråden uppför sig vid en sån sån här situation

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av mrfisse:

Mja de har bara PWR/BWR reaktorer än så länge. Samma grejjer som står i sverige t.ex. Finland kommer snart ha världens modernaste kärnkraftverk dock.

F.Ö är nästan alla världens reaktorer byggda för att klara av naturkatastrofer. Undantaget är några i östländerna som saknar den skyddsbariär som omsluter reaktorn och större delen av dess loop. Ska ta upp all strålning om det värsta skulle inträffa. Tjernobyl hade t.ex INTE denna omslutning trots att det var praxis redan då den byggdes, man sket i den pga kostnaden och att det blir lite mindre bökigt att byta bränsle.

Tjernobyls reaktor var av RBMK 1000 typ. vattenkyld med ett grafitblock som moderator.
Anledningen att man bygde denna modell var att man kunde öppna den när som helst och plocka ut brälslet. detta för att kunna ta ut kärnbränslet och utviinna plutonium till kärnvapen.
Dock så hade den en stor brist, den var extremt instabil vid låga uteffekter...

Man ville och skulle bygga en inneslutning av sk "Brandsäkra material" men det skulle ta för lång tid att få dessa material till förfogande. och man ville få igång reaktor 4 så fort som möjligt för att kunna få Bonusar av "Högt uppsatta personer" så man bygde inte någon inneslutning.
Det finns faktiskt flera RBMK-1000 kvar i drift i ex st.petersburg

Och finland kommer ha världens modernaste och mest fuskbyggda reaktor...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Det var tråkigt att höra. Självfallet är medicinska skäl inget jag argumenterar emot.

Jaja, jag kan tänka mig det.
Men det finns faktiskt personer som lider av personlighetsstörningar och därmed inte bryr sig om folket inom Japan och därför kommer sådana kommentarer upp.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med at sitta och uttrycka sin empati för vad som händer? Blir man automatiskt en bättre människa då? eller känner man sig bara som en bättre människa?

Faktum är att dom flesta som sitter här på forumet spenderar 10000 tals kronor på datorer osv, men hur mycket gör vi för att hjälpa andra?

Det är en tragisk händelse men det är inget man kan påverka och det kommer fortsätta hända.. Snart är det väl vår tur.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

88.000 personer saknas!!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Dubbelmoral någon?

Ojoj, "det är så hemskt när människor dör, människor är värda alla pengar i värden". GE ALLA DINA PENGAR TILL VÄLGÖRENHET DÅ!!! lev på ett existensmimimum och hjälp folk i 3:e värden att över huvud taget överleva...

Jag bryr mej helt enkelt inte, varför är folk i japan mer värda än de i 3:e värden?

Tråkigt om priserna går upp

Håller med till 100%!

hah ;> Hai kobb3

Permalänk
Medlem

Det kan man säga i detta fallet om människor som inte bryr sig är att de inte ska kommentera om det fallet isåfall.
Antingen kommenterar de om hur det kommer se ut för företagen där nere och datorbranschen (som nyheten själv syftade på) eller så postar man om hur synd det är.
Ska man skriva t.ex. "vem bryr sig om de där nere bla bla bla" så kan man lika gärna inte skriva alls.

Detta är såklart bara min åsikt då, men jag tycker det är så det ska vara.

Permalänk

vem fan bryr sig om datorindustrin just nu?
Har halva min familj i Filippinerna och är sjukt orolig nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

88.000 personer saknas!!!

Nej nu har du fullkomligt missuppfattat nyheten. 88 000 personer har flytt det står ingenstans att de saknas så sluta sprida sådan gojja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oshe:

Nej nu har du fullkomligt missuppfattat nyheten. 88 000 personer har flytt det står ingenstans att de saknas så sluta sprida sådan gojja.

Aftonbladet stog det att 88.000 saknades för en stund sen innan dom ändrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Aftonbladet stog det att 88.000 saknades för en stund sen innan dom ändrade.

Misstag nr 1: Du kolladepå Aftonbladet. xD

Kolla in livestream på CNN eller BBC istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oshe:

Nej nu har du fullkomligt missuppfattat nyheten. 88 000 personer har flytt det står ingenstans att de saknas så sluta sprida sådan gojja.

Det stod saknas innan det ändrades till "flytt" på AB. AB är väl inte den pålitligaste men detta till trots en av de mest använda källorna

Permalänk
Medlem

Sjukt tragiskt! Det har hänt väldigt mycket skumma grejer på sistone.. Inte för att jag tror på sådant hokus pokus men..
Får bunkra upp med batterier nu då.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Min vän (som jag för övrigt inte får tag i) bor i ett av de mer drabbade områderna i japan & min sambos familj är i fillipinierna, great..

Fy fan vad naturen kan ställa till med. Vi människor står helt maktlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Misstag nr 1: Du kolladepå Aftonbladet. xD

Kolla in livestream på CNN eller BBC istället.

Jo jag vet men tänkte bara för att säga varför han skrev så

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Jag bryr mej helt enkelt inte, varför är folk i japan mer värda än de i 3:e värden?

För att Japan är världens tredje störta ekonomi och en naturkatastrof där påverkar mig mer än svälten i Afrika.

Förutom det så kommer all min manga och anime därifrån

Permalänk
Medlem

Riktigt tragiskt.. Sörjer med alla mina medmänniskor..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Nä fy fan stackars Asiater, gång på gång slår moder natur till mot dom, orättvist.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

vem fan bryr sig om datorindustrin just nu?
Har halva min familj i Filippinerna och är sjukt orolig nu!

Skrivet av Mögel:

Min vän (som jag för övrigt inte får tag i) bor i ett av de mer drabbade områderna i japan & min sambos familj är i fillipinierna, great..

Fy fan vad naturen kan ställa till med. Vi människor står helt maktlös.

Hoppas det går väl för era kära. Trösta er med att de fatala olyckorna är få och att samhälllet är väl förberett för dessa scenarion. Risken att ni förlorar någon av dem är ytterst liten. Men förstår ändå er oro med tanke på vad Sverige fick uppleva 2004.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Mycket tråkigt detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

vem fan bryr sig om datorindustrin just nu?
Har halva min familj i Filippinerna och är sjukt orolig nu!

Det är Sweclockers du surfar på, självklart kommer deras artiklar kring tsunamin, och detta lär bli den enda, handla om något som har med datorindustrin att göra och inte om själva tsunamin och hur många som dog etc. Aftonbladet passar dig nog bättre i detta fall.

Förövrigt så handlade inte artikeln om själva tsunamin, så jag förstår inte varför alla håller på att reflektera över den. Visst, jättetråkigt, men topic var ju något helt annat. Tror personligen inte det kommer ge några högre kostnader, men det kan säkert komma bli en brist ett tag på sådana produkter. Som tur är så är det i dagsläget rätt bra lagerstatus på allt sådant, så det kommer väl knappast vara helt tomt på hyllorna framöver.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Oj oj ojj, tragisk händelse faktiskt, datorindustrierna bryr jag mig inte så mycket om. Men alla stackars människor :S

Skrivet av Doktor_Krall:

Mina tankar går till människorna som är drabbade.

Håller med dessa personer.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

moder natur kunna ju ha tagit nån annan kontinent, typ afrika så somalia sku bli bortspolat så man slipper piraterna där

in b4 "MEN DÅ SVÄMMAR THAILAND OCH INDIEN ÖVER MED"

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

vem fan bryr sig om datorindustrin just nu?
Har halva min familj i Filippinerna och är sjukt orolig nu!

Tsunamin har redan nått Filippinerna och den gjorde ingen skada alls. Så du kan andas ut och sluta oroa dig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Tur att man har köpt hårdvara så det räcker ett tag framöver då!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt bryr mig mer om att priserna går upp än att människor dör, blåljuger om jag säger "Lider med dom".
Om jag skulle säga så i sociala sammanhang uppfattas jag som en egoistisk idiot som inte har någon empati överhuvudtaget, tror många tänker som jag men tiger om det.
Men om det påverkade mig eller någon i min närhet skulle jag resonera annorlunda.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!