Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nordöstertälje
Registrerad
Jan 2011

Bygga en rikrigt bra laptop

Nån får flytta om tråden ligger fel

Jag har länge gått i köptankar kring en ny laptop men kom nyligen över en gammal HP omnibook 6000
Nu funderar jag på att fixa till den och byta lite hårdvara

Den kommer att användas till skolarbeten, lite enklare spel typ CS, film, musik, lite foto och filredigering och kanske lite programmering och skriva kod i framtiden. Datorn får gärna klara att driva 1-2 externa skärmar.

Budget 5000-7000

- Tänkte mig 4-8gb ram beroende på pris
- Ett schysst grafikkort
- Vilken processor borde jag ha. man vill ju ha en okej batteritid på i alla fall 2 h(kommer köpa nytt batteri för övrigt). känns inte som jag har några tunga prestandakrav.
- En SSD är i princip spikad tänkte mig nånstans mellan 64-128 gb nån som har tips på en schysst.
-Är helt lost på moderkort, HJÄLP
- kylning, ska jag fixa med fläkten eller kylflänsar eller annat.
- Ljudkort?

Går det att genomföra. har jag missat nån komponent och framför allt vilka komponenter ska jag bränna pengar på.

Så nån som kan hjälpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av kennek:

Nån får flytta om tråden ligger fel

Jag har länge gått i köptankar kring en ny laptop men kom nyligen över en gammal HP omnibook 6000
Nu funderar jag på att fixa till den och byta lite hårdvara

Den kommer att användas till skolarbeten, lite enklare spel typ CS, film, musik, lite foto och filredigering och kanske lite programmering och skriva kod i framtiden. Datorn får gärna klara att driva 1-2 externa skärmar.

Budget 5000-7000

- Tänkte mig 4-8gb ram beroende på pris
- Ett schysst grafikkort
- Vilken processor borde jag ha. man vill ju ha en okej batteritid på i alla fall 2 h(kommer köpa nytt batteri för övrigt). känns inte som jag har några tunga prestandakrav.
- En SSD är i princip spikad tänkte mig nånstans mellan 64-128 gb nån som har tips på en schysst.
-Är helt lost på moderkort, HJÄLP
- kylning, ska jag fixa med fläkten eller kylflänsar eller annat.
- Ljudkort?

Går det att genomföra. har jag missat nån komponent och framför allt vilka komponenter ska jag bränna pengar på.

Så nån som kan hjälpa?

Detta är alltså ett forum för bärbara... inte stationära...

Asus F550J - i7 4710HQ - 8GB RAM - GTX 850M - 240GB SSD.
"The truth makes sense to the enlightened ones. The ignorant ones wont believe any of it and will stay asleep."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Du kan inte uppgradera/byta komponenter i en laptop på samma sätt som i en stationär.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2005

bygga en laptop.... nej du får nog köpa en klar... kolla på asus G serie med dubbla kylare, den som ser ut som flygplan... typ

Citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

måste tyvärr säga det att du inte kan byta komponenter på en bärbar dator... sure RAM och HDD går att byta utan större problem.. men processor och grafikkort kan man så gott som alltid glömma! grafikkortet sitter nämligen oftast fast i moderkortet och processorn går å byta men då kommer man med största sannolikhet att stöta på bios problem eller liknande

here we go!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Jag förstår inte riktigt den här tråden. Du menar alltså att du vill uppgradera en gammal laptop med dessa grejer? Det är totalt omöjligt. Det enda som går att uppgradera i de flesta laptops är hårddisk och RAM.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2003

Som sagt var, att uppgradera HPn är nog rätt kört förutom minne och hdd. Jag har själv uppgraderat ett par bärbara på det sättet men det är lite som konstgjord andning. Det funkar inte i längden.

Om du är ute efter att bygga en egen bärbar så finns det ett fåtal nischade företag som bygger efter beställning. Troligtvis går det att få datorn omonterad om du vill montera den själv. Är dock inte säker på hur det är med monteringen. Dessa datorer är desutom inte i den prisklass som du hittar hos Sida, elgigante, inet med flera... Var ett tag sedan jag kollade men skulle tro att priserna startar runt 20kkr.