Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk
Medlem

Jag köpt mig en SSD disk för några månader sen och är hur nöjd som helst, vill man verkligen ha en boost i sin dator är de lätt värt en investering av en SSD disk anser jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag valde att uppdatera min dator i sign med en Corsair f60 för lite drygt två veckor sen. Det är en grym skillnad!
SSD är i mitt tycke helt perfekt för den som arbetar mkt med datorn, surfar, ordbehandlig osv.
SSD är ingen lagringsdisk, den är till för os och program.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk

Jag tycker en ssd är värd pengarna. Har inte gjort ngn annan enskild uppgradering som märkts så mycket för datorns rapphet över lag!
Visst dom är dyra men vad jämför du med?

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Köpte en 64gb SSD på 1337 dealen... Nöjd med mitt köp... Hade köpt den direkt för "original" priset om jag hade provat en SSD innan

Du märker garanterat skillnad! Uppstarten är mycket kortare. Behöver aldrig vänta på något i Windows. All lagring och vissa spel har jag på en 1TB Samsung F3a så plats är inget problem.

Och sen vill jag bara säga en sak, 60gb räcker långt! Låter lite men Windows 7 tar ca 12gb, då har du 48gb ledigt, det är några spel.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är värt pengarna. Köpte Corsair Force 120g till mitt nya bygge och jag är väldigt nöjd. Har kört med en WD Raptor innan och det är en klar skillnad.
Köpte också 2 st 2TB diskar och det är klar att man undrar lite över prissättningen då SSD:n kostade 1900:- och 4TB kostade 1500:-, väldigt nöjd trotts priset.

Permalänk
Medlem

Det beror såklart på. Om du, som jag, sliter skägget varje gång datorn startar eller för att laddningstiderna är oändliga i Civ5, då skall du köpa en. Jag har definitivt planerat att köpa en nästa gång det blir ny dator, vilket bör bli till hösten när bulldozer funnits ett tag. Tänk även på att det inte bara är hastighet utan även IOPS som SSD äger i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Haha http://www.youtube.com/watch?v=SsGeQby7Jnw 3 sekunder från 0-60Mph (0-100) En elbil kan ha en toppfart på över 400km/h men de sätter stopp med mjukvara eftersom bilen annars skulle kunna börja voltta :/

har inte sett de där förut. satan va de kan acca då. Synd bara att man älskar motorljud man får dra på en högtalare på dem

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

HAr inte SSD själv men alla jag känner som har säger att dom aldrig skulle kunna ha mekanisk systemdisk igen.

Och som sagts tidigare. du köper inte en SSD om du vill ha mer lagring.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

vill se denna elbil du snackar om som kör 0-100 på 3-4 sek. skulle mer säga att hdd är som en elbil, det går inte så snabbt upp i fart och toppfarten är inte den bästa heller, medans ssd är en bensinare med v12, jäkla bra start och bra topp fart. Jag tycker att ssd är riktigt skönt att ha, har knappt några spel på min men däremot så startar ju program upp på en gång + att man inte känner att datorn går långsammare efter ett tag som windows ofta gör på hdd om man har mycket program.

haha xD du är allt rolig ^^ Tesla som har funnits sedan 2008 gör 0-100 på ca 3,7 sec och är en el bil.. sure den toppar bra 200km/h men accelererar fortfarande bättre än vad den värsta Porsche 911 under 2008

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har själv en 60gb ssd (spelar inte) sedan någon vecka tillbaka och är en så länge helnöjd (underbart tyst och snabb), men så var det den billigaste vettiga SSD:n ute på marknaden. Skulle nog säga att behöver du 120GB och har råd, så kör på det.

Edit: ändrade inlägget

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Sötast

Jag betalade 3800 kr för en G2 160GB för ungefär ett år sedan.

Som med mina flesta dyrare köp, så mådde jag riktigt bra första dagen och älskade hur snabbt det gick..... Endast för att de nästa två veckorna fråga mig själv vad jag har i skallen.... 4000 kronor för en pytteliten SSD? Det känns rätt så galet och man undrar hur man är funtad....

Men efter de där två veckorna hade passerat så insåg jag än en gång att det köpet var något så fruktansvärt bra att jag är 100% nöjd.

Förut när jag fixade och donade på en laptop så blev jag alltid något fruktansvärt irreterad på att de var så jävla sega jämfört med min stationära (installera/avinstallera program os etc)

Nu känner jag exakt samma sak när jag jämför min stationära med SSD och andra stationära med HDD

Om jag väljer att öppna ett program, så öppnar det på tiondels sekund. Väljer jag att öppna ett tungt program som t.ex photoshop så tar det 3 sekunder (istället för 10)... Det är en helt underbar känsla och jag kan säga att ett år senare så ångrar jag inte mig det minsta.

När jag tittar på nya datorer så räknar jag alltid in priset på en SSD, det är för mig 100% otänkbart att gå tillbaka till HDD igen.

Med min 160 gigs SSD så kör jag windows + ett helt mas med program och allt mellan 5-10 spel på en och samma gång.

Visst vore det kanske trevligt med en 300gigare ibland, men någon svår platsbrist har jag egentligen aldrig.

Jag kör såklart en Intel X-25-M 160GB SSD. Det ända tänkbara valet då, och vad jag har förstått så är den idag 1 år senare ganska mycket herren på täppan fortfarande.

Zoom Zoom!

Jag har aldrig hört talas om någon som ångrat sig vid ett SSDköp (förutom om det varit billiga skitmodeller), de flesta motståndare,naysayers eller folk som hävdat att de är för dyra har helt enkelt ingen SSD och ger därför inget värde till diskussionen.

Själv tycker jag att en Ferarri är sjukt ovärd, jag har dock aldrig kört en heller.

Permalänk
Medlem

om det är värt det beror bara på hur man räknar..

de flesta använder sina datorer så mycket att det är löjligt att betala över 1000 lappen för ett par jeans om man inte redan har en SSD för det mångdubbla (ett par jeans blir gamla minst lika snabbt om inte snabbare)

men har man inte mat för dagen så är det inte värt det.

jämför man strikt mot lagringskapaciteten så fattar jag inte problematiken. visst kan man fota mängder eller ladda ner allt opensorce och gratis skit på internet..

Men ska man fylla två 2TB diskar med lagligt och KVALITATIVT (dyrt) material så borde man inte ha några problem med att lägga 2lappar på en snabb system disk,,

tex.
2x2TB=4TB en blu-ray film ca 45Gb dvs ca 88 filmer a ca 250kr styck? = 22000 .. och problemet med att SSD skulle vara dyrt beror bara på att man är fattig eller inte har råd att fylla de två stora Hårddiskarna vilket gör att till och med en halv sådan är att lägga pengar på sånt man inte använder..

själv har jag haft 4 SSD's i varierande storlek men jag klarar mig fint utan också, fast rekommenderar alla som funderar på det att köpa en. (för man ska inte ens fundera om man inte har råd.. blir snabbt tråkigt då)

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag har en corsair 120gb i min macbook, otroligt nöjd med den uppgraderingen.
Men, i min spel dator (i7 930 med 2x500gb i raid-0) kan jag inte påstå att jag känner något behov av att trycka in en ssd. Imho är det otroligt mer värt med ssd i laptops.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart värd dagens priser i min åsikt! Skillnaden är jäkligt stor, speciellt när man gör flera saker samtidigt.
Jag gick "tillbaka" från SSD till en hårddisk (se signatur) i två dagar nyss vid datorbyte, och det var milt sagt irriterande. Att köra en filkopiering slöar ner allt möjligt rejält - med en SSD märks det inte av överhuvudtaget, om du inte kör två benchmarks av läs/skriv-prestanda samtidigt.

Jag skulle tro att de flesta som har vänta-åsikten helt enkelt inte testat, ärligt talat. En liten system-SSD har väl de flesta råd med, speciellt då datorer oftast är ett stort intresse bland medlemmarna här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Alltså, SSD har man ju inte för att ha som lagringsdiskar (om man inte är rik då). Laddningstiderna bryr jag mig inte jättemycket om, däremot accesstiderna. Det räcker med att du lägger ditt OS på en SSD så kommer ditt system att kännas mycket rappare, och det är det jag tycker är hela grejen. Sen är det väl bara bonus om man får plats med ett par spel på den också.

Hursomhelst, häng inte upp er på laddningstiderna bara. Det finns fler fördelar med SSD.

Permalänk
Medlem

Köpte en SSD för 2 månader sedan och helt klart en grym uppgradering som var väl värd pengarna. En 120GB Force disk. Själv lagrar jag inte alls mycket på datorn utan tar bort det mesta allteftersom eller lägger det på min andra 500gigs hdd om det är värt att spara.

Om datorn känns seg i laddningar och annat så tror jag att istället för att köpa ett helt nytt system att köpa en SSD kommer göra en stor förändring, dvs om datorn inte är riiiiktigt gammal. Funderar också på att köpa en till min laptop men den kan nog vara på gränsen till att den är lite för gammal.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

har inte sett de där förut. satan va de kan acca då. Synd bara att man älskar motorljud man får dra på en högtalare på dem

Japp El-bilar är framtiden men då får vi allt fixa bättre batterier...350kg Li-polymer batterier är inte så lockande då det tar ~2-8hr att ladda...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalbast:

Jag går i samma tankar, funderar på att investera i en SSD men priset är väldigt högt.
Dock behöver jag samtidigt mer utrymme...
Har kvar min gamla raptor, så man har ju lagt pengar på dyra system-diskar innan

Skillnaden mellan SSD och raptor är inte lika märkbar som mellan "vanliga" HDDs. Gick själv ifrån en raptor av den gamla modellen till en Force-disk ifrån Corsair.

Nöjd? - Ja. Skillnad är det iaf, även om de inte är jättemkt. Att det numera är mkt tystare i burken är även en stor motivering för min del.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Inget jag köpt till datorn de senaste 10 åren har fått mig känna en sån effektiv fartökning som när jag köpte min första SSD. Använder SSD i min gaming burk, min HTPC och min Laptop. Ångrar det inte en sekund.

I gaming burken installerar jag spel på sekunder istället för minuter, laddningsskärmar hinner man aldrig tröttna på.

M ed min HTPC är jag inne i Windows på 20 sekunder och 1 sekund senare är XMBC startat och redo att starta min första rulle.

I min bärbara packar jag upp stora 4-10 GB images på 1 minut eller 2 istället för med min gamla 320 GB 5400 RPM:re där det kunde ta 15 min.

Sen att hårddisken är den långsammaste komponenten i en dator tycker jag är skäl nog att byta ut den.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte det är värt pengarna, för en vanlig användare. Om du som mig använder datorn mycket, dock, tycker jag det är värt det. Det är mest upplevelsen man förbättrar i min mening, det är inget vitalt.

Folk glömmer ju lätt bort att det är mycket pengar man måste betala för en SSD. Istället för en 120GB kan man köpa exempelvis en Nintendo Wii eller Xbox 360, och för lite till får man en Playstation 3.

Sett för sig är ju ~1800kr inte så fasligt mycket, men det är ju ändå bara en del i en dator.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Vissa kan inte lägga 1800 på en snabb disk medans de gladeligen köper nya grafikkort för 4-5000 på löpande band.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Personligen tycker jag inte det är värt pengarna, för en vanlig användare. Om du som mig använder datorn mycket, dock, tycker jag det är värt det. Det är mest upplevelsen man förbättrar i min mening, det är inget vitalt.

och vad förbättrades förutom upplevelsen när du bytte hela datorn förra gången?
kanske att den klarade ett extra spel flöt lite bättre.. men i det stora hela så är det BARA för att upplevelsen ska bli bättre som man byter dator?

för vad jag vill minnas så kunde man surfa på en 15 år gammal dator också, sedan dess har UPPLEVELSEN förbättras IOM att saker går snabbare osv..

DE FLESTA anser nog att upplevelsen är det vitala, eller byter de flesta dator efter 8-10 år?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Köpte en 64gb Crucial RealSSD C300 på kompletts rea för ~550, så typ halva priset. Får man ett sånt bra deal tycker jag man ska slå till men.. om det är värt mer pengar.. Tveksamt tycker jag. Saker går lite snabbare men på frågan om det är värt 1000-2000 så skulle jag säga nej. Skulle lätt klara mig utan det.

Plus i kanten för att det är tyst dock!

Permalänk
Medlem

120gb är inte värt för mig för då börjar priset dra iväg, utan man ska ha en liten ssd ( t ex 60gb) för då är priset helt ok (1000-1100kr) och bra prestanda till iaf operativsystem och några spel.

Enda nackdelen med mitt SSD-köp är att jag blir frustrerad varje gång jag måste använda min laptop ( som inte har SSD)

Permalänk
Sötast
Skrivet av SUMITOMO:

Vissa kan inte lägga 1800 på en snabb disk medans de gladeligen köper nya grafikkort för 4-5000 på löpande band.

Sant!

Att köpa en SSD istället för en HDD till en "vanlig dator" är som att köpa ett värstinggrafikkort till en gamingburk istället för ett budgetkort för 1250:-

Permalänk
Hedersmedlem

Det är värt varenda öre.

När jag stoppade i en X25-m G2 i laptopen så var det som att byta till en tre år nyare dator. Helt klart en vansinnigt billig uppgradering mot att köpa en ny laptop (12-15k) att stoppa i en SSD för knappt 2000kr. Lagringsutrymme är inget som jag egentligen behöver på den datorn så 80gb räcker långt.

Kommer garanterat köra ssd i nästa stationära dator som jag bygger. Lägger hellre 2000kr på en ssd än på en snabbare processor eftersom prestandaupplevelsen blir såpass mycket större med ssd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Dock förstår jag inte principen med varför det ska vara dyrare per GB när det gäller SSD. Var det inte snack om att SSD skulle bli "billigare i längden" ?
Visst, jag har varit i tankar om att köpa ett par SSD:n själv, men alla vi vet att priserna sjunker inom loppet av 6 månader från releasedatumet då företagen inser snabbt att de kan inte sälja för de hutlösa priserna och sedan sänker dem.

Den dagen SSD kostar som dagens mekaniska, då är det definitivt värt pengarna, men i dagsläget är det mer för entusiaster som har råd med såna.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Dyrt är det men värt. Spel och program får lätt plats på 120GB för de flesta. Visst kan du få 4TB lagring för samma pris men helt seriöst: Vem använder 4TB ? porrmisbrukare möjligtvis... och kasnske de som laddar ned hela Piratebay top 100 varje månad "bara för att..."

Permalänk

Det som jag upplevde som mest positivt i bytet till SSD var tystnaden som medföljde. Tänk dig att aldrig mer höra det höga knastrande ljudet från en mekanisk hårddisk, bara det är värt en tusenlapp

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Ungefär som: Det är inte värt att t.ex. köpa GTX580/HD6890 nu. För det kommer bättre om 2 år till samma pris.

Så här ser jag det: Om MAN VET att priserna kommer att gå ner ungefär 200-500 kr om 3-4 månader, så tycker jag att det inte är värt att vänta så länge på att priserna ska gå ner. Jag ser det som att, köper man nu och betalar 200-500 kr extra, så för man ju det nu direkt. Vill du spara 2-500 kr, fine...vänta då 3-5 månader, eller hur länge man nu orkar vänta och se hur mycket priset kommer att gå ner.

Min SSD (Corsair) köpte jag i Oktober - November, och betalade just ca. 1000 kr och nu har den gått ner ca 200 kr sen dess...

Jaja, nu har jag inte kollat igenom vad jag har skrivit och vet inte if it makes any sense, för jag har nu bråttom!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass