Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk

Huruvida det är värt pengarna är upp till var och en med tanke på vilket behov man har av det. Men nu är dom ju inte så extremt dyra längre. En 60GB Corsair Force går för 990kr så det är bara att köra 2st sånna i RAID0 så får man ut en sjukt bra prestanda.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Bytte till mig en ssd av en polare och jag serjer som så att det är de nbesta grejen jag någonsin ägt i min dator! Allt blir som natt å dag! Allt blir sjukt mkt snabbare å det är roligare att sitta vid datorn Älskar den!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Poängen med en SSD är dock inte sekventiella skrivningar/läsningar och vad gäller det som gör SSD lämplig som OS-disk har inte så mycket hänt att jag skulle kalla disken omodern. Hade jag inte haft en G2 kanske jag skulle köpt en sandforce idag (eller troligen vänta på g3 och förmodade stundande prissänkningar), men det är ju ganska stor skillnad mot att byta ut en väl fungerande komponent utan att för den delen vinna särskilt mycket på det.

Vad gäller priset däremot så förstår jag att alla inte är beredda att lägga pengar på en SSD, framförallt inte om man har en mindre budget eller helt enkelt använder datorn på ett sådant sätt att en SSD inte skulle tillföra särskilt mycket. I övrig håller jag med Pappy.

Jag håller inte med:
http://www.anandtech.com/show/4202/the-intel-ssd-510-review/4

Däremot har jag bara hävdat att den är omodern inte oanvändbar. De är snabbare än HDD men priset är för högt, kapaciteten för liten, utvecklingen för snabb och felen för många varför jag anser man ska vänta med köp i synnerhet när en HDD inte är så långsam att den gör applikationer oanvändbara.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Även om SSD diskar skulle vara precis lika snabba som mekaniska diskar så skulle det LÄTT vara värt det ändå,
slippa värmeutveckling, knaster, storleken är bara det värt pengarna.

Har sagt i många år att dom antika mekaniska diskarna är ju det löjligaste och mest 80talistiska komponenten i en dator och är otroligt att det inte ersatts än, och när ssd diskarna började poppa upp så var det "äntligen" moment för mig.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gascogne:

Ca 2400 riksdaler för Vertex 3 120Gb och de ska finnas tillgängliga slutet av mars.

Ska även komma en 60Gb version av Vertex 3, det är den jag väntar på själv för jag vill ha 2st i 0 raid.

http://www.dustinhome.se/pd_5010585264.aspx

4700 kr för en komponent är lite för mycket. Det är nästan hälften av vad jag betalade för min nuvarande dator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

när 500 gb kostar runt 1000 2000 kr då kommer vanliga hårddiska troligen dö eller användas endast för lagring tycker absolut inte att det är värt att betala 2000 kr för 100 gb sitter på 100 gb just nu och måste upprepade gånger ta bort saker för att få plats för spel så 100 gb räcker inte alls för mig har många spel installerade genom steam

har just nu 17 gb ledigt var tvungen att ta bort spel

så det blir en WB black 500 gb för mig får hoppas att deras black edition verkligen håller vad den lovar och håller måttet med en ssd dem kostar runt 1000 kr

kommer en WD black bli "bottleneck" på följande delar

cooler master silent pro 850 watt

asus gtx 580

corsair dominator GT 6 gb 2000 mhz

intel core i7 960

om viktigt asus rampage 3 extreme oh cosmos s

Tror du kommer bli nöjd, köpte en 1TB WD Black Sata 6 (kanske kvittar?) och tycker att den går mycket snabbare än min förra systemdisk, tycker definitivt det är en systemdisk som är värt pengarna! Sen har den även ett väldigt positivt omdöme på inet (http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar...). Kan förövrigt säga att det kanske tar 20-30 sekunder att starta windows 7, enbart estimerad uppfattning, har ej kollat upp det.

OT: Tycker som många andra att man får helt enkelt prioritera. Har du pengarna och tror att du drar nytta av en snabbare disk, så köp en SSD. Själv har jag tänkt vänta lite tills priserna går ner, hade helst haft en SSD på minst 160-250GB, men tycker att de ligger lite högt i dagsläget.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Känns som att SSD fortfarande är väldigt nytt och har mycket att utvecklas dom kommande åren.

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits för någon månad sedan... Och jag köpte 2 SSD's från Corsair.

Nu när jag tittar tillbaka så var det ett fantastiskt köp. Det går fort, jäkligt fort.
Det går snabbt att starta Windows, alla program, spel etc etc. Alltså verkligen, det går snabbt!
Finns andra fördelar också, den alstrar inte värme, den är liten, den låter inget.

Har man inte råd med det dock (det är dyrt, lite för dyrt kanske?) behöver man inte gråta sig till sömns, då det absolut inte är nödvändigt att ha SSD framför mekaniska diskar.
Men har man råd att köra en Dodge Viper vill man inte gå tillbaka till en Volvo V70.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är värt det med dagens priser. Jag spelar mycket spel och vill inte hålla på att avinstallera för att få rum med andra spel. Jag har aldrig haft en hårddisk som gått sönder men jag har köpt nya för jag behöver större utrymme.

Jag har råd att köpa SSD om jag vill men jag tycker det är sjukt ovärt med tanke på utrymmet man får.

Bryr mig inte om windows startar slöare, knäpper på datorn när jag vaknar o går på toa, fixar frukost sen när man sätter sig o äter vid datorn har allt laddat klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

En hårddisk är antingen full eller ny. Kan inte leva under 2TB lagring. 20+ spel, 10+ serier och diverse HD-filmer fyller det ganska snabbt. Jag kan leva med 1-2 längre laddningstider, de flesta program som jag använder är alltid igång i alla fall (multitasking). Jag lägger hellre pengarna på mer ram eller utrymme.

och du har missat att man inte har SSD för lagring utan för att köra OS, program samt kanske hemmapp på?

Jag skule lätt byta till SSD om de inte vore att jag körde raid5 med 3 diskar för systemet. De blir typ 6000kr.

lagringen ligger på filservern och inte på min workstation självklart.

Permalänk
Skrivet av MX510.:

Datorn är strömlös vid strömsparläge. CPU är av, disk är av osv.

Jag tycker du ska prova strömsparläge innan du dissar det. Det är ännu snabbare än SSD, och desto mer snabbt med en SSD.

Och du kan nog prova SSD innan du dissar det. Ärligt talat, startiden av OS är nog inte det viktigaste när det gäller SSD, det är flytet när väl datorn igång som är prioritet för många tror jag, och där har nog en 5400 varvare svårt att mäta sig med är jag rädd

Jag tror däremot att startiden av operativsystem används som visning hur bra en SSDär, istället för att visa en 20 min lång film där man sitter med program och visar fördelarna.

Så, visst, startiden är densamma ungefär, men hur är det sen när väl datorn är på och du ska jobba?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte att det var värt det.
Har testat SSD, men gav mig inte någon nämnvärd boost.
fick bra resultat i Windows Experience Index och trim funkade.
Kör nu på vanlig mekanisk igen och tycker det fungerar lika bra.

Permalänk
Medlem

För helt vanlig användning så ger ssd inte så mycket. Men om man kör en hel del program igång och/eller stora program som tar ett tag att läsa från hårddisken till minnet så vinner man mycket tid på att ha en ssd.

Det är helt upp till hur du använder datorn.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Med tanke på att en hårddisk kan gå sönder precis när som helst så är det inte ett hållbart argument mot SSD. Vid normalt användande som systemdisk håller en SSD 3+ år. Om tre år kommer man kunna köpa en ny SSD till en bråkdel av dagens pris/GB.

Precis! SSD äger alla andra hårddiskar näré gäller snabbhet i spel, program och OS. De suger att ha som
lagringsdiskar pga priset per gb. Finns inget mer att diskutera nu, take action and get yourself a SSD!!!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Inte värt pengarna alls..Nån sekund hit och dit är inte värt en tusenlapp hit och dit.

Sen är väl livslängden betyligt lägre än vanliga HDD..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Skrivet av Zidern:

Det ska man säkert, men som jag skrev så är det inte det jag har.

jag visste att du skulle påpeka det. det fick mig bara att tänka i dom banorna bara

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av Catman:

Inte värt pengarna alls..Nån sekund hit och dit är inte värt en tusenlapp hit och dit.

Sen är väl livslängden betyligt lägre än vanliga HDD..

Trodde det var tvärtom att livslängden skulle vara längre då den inte är mekanisk?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Kommer att bli SSDs för mig i framtiden då jag bygge rom min burk, bygger en HTPC (MÅSTE vara tyst och har kikat på helt passivt kylda saker med ett BRA chassie för en eller två lågvarsfläktar) och min kommande carputer.

Det pratas om MP-spel där alla startar samtidigt.....men för oss som spelar PVP MMORG då där det INTE väntas på att alla är klara så kan en sekunds skillnad i texturladdning vara väldigt avgörande för ens "överlevnad".....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Inte värt pengarna alls..Nån sekund hit och dit är inte värt en tusenlapp hit och dit.

Sen är väl livslängden betyligt lägre än vanliga HDD..

1. Vilket får stå för din åsikt. Min åsikt, som då har en SSD i min nuvarande burk, en Vertex2 60GB, har även haft en 80GB Intel X25-M tidigare, är att det är den absolut bästa uppgradering jag gjort någonsin. Och då har jag uppgraderat mina datorer sen 50MHz 486 tiden...

Några sekunder hit och några sekunder dit.. Det är inte direkt så att det bara skiljer någon sekund på en uppstart av ett program. Skillnaden är där alltid vad man än gör mer eller mindre. Det är inte bara uppstarten som påverkas utan även under tiden du använder dina program. Jag uppgraderar mitt Linux-system extremt mycket snabbare än annars. Du kör säkert Photoshop på din maskin som garanterat läser saker från din hårddisk under tiden du arbetar.

Att bli av med det där konstanta små fördröjningarna och "hacken" samtidigt som, precis som du nämner, som allt tar betydligt kortare tid, är värt allt för mig.

2. Nej, livslängden är inte betydligt lägre än för en vanlig HDD.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det roliga är att nästan alla samlar på sig antal serier och och filmer helt i onödan. Efter den är sedd, går den mycket väl att ta bort. Men hamstrar som vi är vägrar vi släppa något. Därför behöver vi våra 3,5", SSD är dock bra för lite fart på det viktiga i datorn.

Permalänk

Kort uttryckt: SSD är *alltid* värt pengarna.
Det är den troligtvis mest märkbara uppgradering man kan göra om man har en inte allt för antik dator.

Som någon tidigare i tråden skrev: "... en gång SSD, alltid SSD ...". Och det ligger helt klart mycket sanning i det.
För mig är det så. Jag lär aldrig på någon av mina interaktiva maskiner köra utan SSD som systemdisk. På min server ser jag i dagsläget mindre poäng med SSD i den rollen.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Inaktiv

får man någon fps boost i crysis med en sån eller?

har en raptor atm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Kort uttryckt: SSD är *alltid* värt pengarna.

Alltid värt pengarna - Eller alltid värt mycket pengar?
Själv har jag max 1k till en SSD efter att ha köpt OS. 60gb borde räcka men finns det några bra alternativ?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

OS är väll ändå gratis? Läs: ubuntu.

Jag har då aldrig lagt pengar på något OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Den största anledningen till att Jag skulle skaffa en SSD är ljudet. Hårddisken är i princip det enda som låter i min dator.

Största anledningen till att jag skaffade SSD var denna anledning.
Sedan en lågvarvig hårddisk på det, mina äldre 7200 varvare låter en hel del, även om mitt OS ligger på min SSD så laddar hårddiskarna lite då och då, men min Seagate 5900 RPM är tyst.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Fattar inte att folk är så jävlda dumsnåla, man köper en "monster"dator för 8-20 000kr och snålar in på en ssd för att det är för dyrt? dumheter säger jag bara. Flaskhalsen i dagens system är just hdd och att byta ut den mot en ssd är den bästa investeringen när man ändå har en så pass bra dator.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det upplevelsemässigt:

A: Ett monsterbygge för 35000kr med traditionell hårdisk,
B: Ett budgetbygge för 8000 kr med traditionell hårdisk...

I utförande av vardagsaker, starta datorn, stänga av. Öppna office, öppna webbläsare, pdf etc. Så är det upplevelelsemässigt inte någon natt och dag skillnad mellan de två systemen. Visst dra igång ett benchmark så visst.

Men skulle jag slänga in en SSD i dator B och sen be ett par vanliga svenssons att använda A och B över ett par veckor så vette fan om inte en hel del av dem skulle säga att B är den snabbare av de två.

SSD som systemdisk är verkligen värt det. Inget annat man kan göra ger en sådan klar känsla av "prestandahöjning" som att göra den uppgraderingen. 400mhz klockning på processorn? *gäsp* 2gig mer RAM? *Gäsp*

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det låter värt.. Köper hellre en SSD-disk än käk för samma pris. Skulle kunna tänka mig att snål-äta en hel månad för att ha råd med en SSD-enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

får man någon fps boost i crysis med en sån eller?

har en raptor atm

FPS boost? Du har helt och hållet missat innebörden av en SSD. Du köper inte en SSD för att installera spel på den.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Skrivet av JesperDa:

FPS boost? Du har helt och hållet missat innebörden av en SSD. Du köper inte en SSD för att installera spel på den.

Jo, om man vill att de ska ladda snabbt. Men det ger ingen (mätbar) fps-boost.

Visa signatur

The cake is a pie.