Permalänk
Medlem

Problem med nya burken....

ja nu sitter man här efter först fått vänta 2 veckor på försening från komplett tack.

när jag sitter och spelar så fryser hela dator fan.

detta händer endast vid hög belastning

och temparna är helt ok körde prime95 ett tag och inte ett ljud från datafan då heller så nu e frågan VAD FAN GÖR SÅ DUMBURKEN FRYSER

grafikkort? hmm låter jävligt långsökt då skiten (inte) dör när jag sitter och spelar tex dragon age.

detta händer enbart vid start av fler än 1 tung sak samtidigt

tex om du har wowx2 igång eller L2x3 eller rent av wow+hon

datorn är iaf en i7a 1366 socket 12gb ram xms corsair vad nu skiten heter och geforce 460 från giga.

har ni någon ide.

om någon har en hum var andra med samma setup har för tempar på i7an skulle det vara skyyst för är inte helt förtjust i mina 65C full load som komplett lyckats med^^

lutar starkt just nu att skicka datafan tillbaka till där den kom ifrån

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en del här med liknande problem och det första man kan testa är att slå av SpeedStep "EIST" i BIOS.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

slog av det nu det här speedstep nu ska vi se om det blir bättre i dumburken

kan jag få en förklaring vad speedstep gör/är gillar inte slå av saker.

Permalänk
Hedersmedlem

SpeedStep är en funktion som drar ner frekvensen på processorn när datorn inte jobbar så hårt så den sparar ström men kan få datorn att bli ostabil.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ingen krash på 8h men jag återkommer efter nattens stresstest så vem vet kanske mitt spöke e borta?

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan bara hoppas men det tycks som om fler har sluppit problemet med SpeedStep av.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ok nu har massa timmar gått och inget har fryst eller dött.....

känns skönt att intell har en så bra sak som speedstep.... eller?:)

aja återkommer imorgon om mer info datorn är nu också överklockad lite och går fortfarande stabilare med dubbla clocken mot vad speedstep gav^^