Asus - (Omedelbart) stundande köp, med behov av köpråd och förtydligande

Permalänk
Medlem

Asus - (Omedelbart) stundande köp, med behov av köpråd och förtydligande

Är nuförtiden relativt okunnig vad avser den senaste och bästa tekniken gällande såväl stationära som bärbara datorer.

Jag kommer definitivt införskaffa en ny bärbar dator (då min gamla HP-laptop har överhettats ett par gånger för mycket redan för ett år sedan), och har efter drygt 2 veckors tid kommit till ett par slutsatser, men även kvarvarande frågetecken som är relevanta inför mitt stundande köp.

De datorer jag främst kikat efter är Asus, och deras G73-serie.

Allmäna specifikationer som jag söker är en i5-i7 processor, minst 4 GB ram, full HD-skärm, 17"+, bra grafikkort och (förhållandevis) effektivt kylsystem.

Avsikten är att använda datorn till bildredigering och design (Photoshop), datorspelande (Diablo 3 etc) samt vardagsanvändande i form av filmer, serier och internetsurfande.

Datorn ska hålla i minst ett par år framöver, och ändå kunna köra framtida spel och dylikt med god förmåga. Prislappen är därav inte allt för relevant, men gränsen går runt 14'000-15'000, men något under 10'000 vore ett plus.

Då återstår oklarheterna, som hitintills fått mig att vela inför mitt stundande köp:

# Processorn

Sandy Bridge. Vad innebär -egentligen- det? Finns det i7-processorer som inte har Sandy Bridge? Vad är den reella skillnaden? Hur pass stor skillnad är det mot en i5-processor? Varför drogs Sandy Bridge-processorerna in för att återlanseras?

Dual-core kontra Quad-core. Vad är skillnaden? Fördelarna? En 2 GHz processor med quad-core. Vad innebär den siffran egentligen i dagsläget?

# Minnet

Hur pass mycket minne behöver man egentligen? Vilken skillnad kan man uppleva mellan 4 gb och 6 gb? Har man nytta av mer än 4 GB i Windows 7? Finns det några andra minnestyper som är att föredra?

# Grafikkort

Jag har förstått att grafikkortet är essentiellt idag vad avser presentandan i spel, bland annat. Ett Geforce tänker jag skaffa, men hur pass väl funkar den till synes vanligaste modellen GTX 460 med dagens nysläppta spel? Hur pass stor skillnad kommer det vara mellan GTX 485, t ex?

# Prisvärdhet

Även om jag gärna "investerar" pengar i en oerhört duglig dator, så vill jag ogärna lägga extra pengar på något som ger marginella skillnader. Var går egentligen gränsen mellan prestanda och en exponentiellt uppblåst prislapp?

# Leveranstid

Jag behöver en ny dator -idag-, helst. Men hur länge kan det vara värt att vänta med tanke på nysläpp av bättre datorer och teknik, samt förväntad prisutveckling?

Alla tips och råd kommer bli oerhört uppskattade, samt alla tänkbara svar och repliker.

Tack på förhand!

Visa signatur

Twisted fot ^2 = Twisted brain

Permalänk

Nu är jag allt ifrån kunnig på speldatorer men msi 660 och asus g serie är ruskigt vassa vad gäller kompetenta bärbara spelmaskiner.

typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=761626

och

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=817676

Den senare har även SB processor.

Jag kan inte svara på alla dina frågor men det hela med SB problemen handlade, som jag förstått det om defekta styrkretar på MASSOR av Sandy bridge moderkort. Det var inget fel på processorerna utan det var korten som var defekta.

Prestandamässigt får du nog googla på och jämföra, men om du letar datorer i denna genre så brukar det sitta ganska vassa i5/i7 i dem. SB är väl framförallt energisnålare och ger en aningen prestandaboost. Så klart handlar det om vad man jämför med.

Om grafikkort få nog någon mer kunnig yttra sig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowZombie:

Nu är jag allt ifrån kunnig på speldatorer men msi 660 och asus g serie är ruskigt vassa vad gäller kompetenta bärbara spelmaskiner.

typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=761626

och

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=817676

Den senare har även SB processor.

Jag kan inte svara på alla dina frågor men det hela med SB problemen handlade, som jag förstått det om defekta styrkretar på MASSOR av Sandy bridge moderkort. Det var inget fel på processorerna utan det var korten som var defekta.

Prestandamässigt får du nog googla på och jämföra, men om du letar datorer i denna genre så brukar det sitta ganska vassa i5/i7 i dem. SB är väl framförallt energisnålare och ger en aningen prestandaboost. Så klart handlar det om vad man jämför med.

Om grafikkort få nog någon mer kunnig yttra sig.

Tack för ditt snabba svar.

Jag har sneglat något åt MSI-hållet också, men det som huvudsakligen avskräcker mig är deras Mobility-kort vad avser grafiken, som jag har kommit att avskräckas ifrån i och med min nuvarande HD-dator som har avsevärda överhettningsproblem (med ett Radeon-kort). Vet dock inte om Mobility-korten är lika värmegenererande längre, men forna (och egentligen nutida) bittra minnen/erfarenheter lever fortfarande kvar.

MSI tycks dock vara bra datorer utifrån det jag eftersöker, men rent allmänt måste jag säga att Asus G-serie är betydligt mer tilltalande (ur ett rent oförklarligt subjektivt perspektiv).

Frågan är ju främst om en i7-processor verkligen är värd dom där extra pengarna kontra en i5-processor. Det är ändå en drygt 4000 som skiljer.

Visa signatur

Twisted fot ^2 = Twisted brain

Permalänk
Medlem

Överhettning på MSI GX660-serien behöver du då inte vara rädd för.. faktum är att gpun går svalare i den under full-load än asus motsvarighet med nvidia.. Asusen är kanske lite tystare dock

Jag tror inte det är värt med i7 för dom pengarna.. men å andra sidan finns inte g73 med i5+full hd

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Överhettning på MSI GX660-serien behöver du då inte vara rädd för.. faktum är att gpun går svalare i den under full-load än asus motsvarighet med nvidia.. Asusen är kanske lite tystare dock

Jag tror inte det är värt med i7 för dom pengarna.. men å andra sidan finns inte g73 med i5+full hd

Mjo, sant.

MSI i synnerhet är jag mindre förtjust i av rent estetiska skäl också. Men borde kanske ta en närmare titt på deras datorer ändå. Fast allt säger att det blir en ASUS iaf.

Visa signatur

Twisted fot ^2 = Twisted brain

Permalänk

Om du verkligen vill ha något extra, så är den här Asus G73SW-91055V just det. Den har en i7 SB-processor och en 120Hz skärm med 3D, priset är 15.990 kr inkl. frakt.

http://www.inet.se/artikel/1969874/asus-g73sw-91055v

Sen har jag ett budgetalternativ också, det en Asus, fast med en i5 SB-processor för 8.990 kr inkl. frakt.

http://www.inet.se/artikel/1969875/asus-n73sv

Har du fler frågor, så citera gärna.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Mycket bra tråd! Ställer precis dom frågar jag sitter och kliar mig i huvudet för!

Jag har nu hittat en som jag tror är bra, men då jag knappt kan ett jota om datorer så baserar jag det på det jag läst här på forumet(vilket jag måste säga är guld värt!)

Vad tror ni om denna? http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3627619&utm_source=...

Anledningen till att jag fastnade för den var att, som jag förstått det att Asus modeller är tystare än Msis?

Det jag tänkt använda till är spel, främst WoW, HoN och CoD: Black Ops. Det är inte aktuellt med en stationär då jag kommer att vara på resande fot väldigt mycket i framtiden.

Jag undrar främst hur stor skillnad i spel det blir med en i7 och vad är den egentliga skillnaden på en g73 och en g53? Kommer den att klara WoW på höga grafiker eller är det att gå upp en prisnivå till?

edit: hoppas det var ok att jag lånade tråden, känns dumt att starta en ny då det finns så många trådar om dessa datorer redan!

edit2: La till lite mer

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Mycket bra tråd! Ställer precis dom frågar jag sitter och kliar mig i huvudet för!

Jag har nu hittat en som jag tror är bra, men då jag knappt kan ett jota om datorer så baserar jag det på det jag läst här på forumet(vilket jag måste säga är guld värt!)

Vad tror ni om denna? http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3627619&utm_source=...

Det jag tänkt använda till är spel, främst WoW, HoN och CoD: Black Ops. Det är inte aktuellt med en stationär då jag kommer att vara på resande fot väldigt mycket i framtiden.

Jag undrar främst hur stor skillnad i spel det blir med en i7 och vad är den egentliga skillnaden på en g73 och en g53?

edit: hoppas det var ok att jag lånade tråden, känns dumt att starta en ny då det finns så många trådar om dessa datorer redan!
Jag har även kikat runt på diverse Msi.

Den datorn skulle klara dom spelen utmärkt men den är slut i lager och jag tvekar på att den kommer tillbaka i lager med tanke på att sandy bridge är runt hörnet

G53 är 15,6"
G73 är 17,3"

I7 ger inte mycket i spel.. 1-5% max

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Herregud vad snabbt svar, oerhört uppskattat! Kan inte sluta beundra detta forum...

Japp, såg det där med lagerstatusen nu, får bli till att kolla på en likvärdig dator som finns då. Tackar för infon

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Herregud vad snabbt svar, oerhört uppskattat! Kan inte sluta beundra detta forum...

Japp, såg det där med lagerstatusen nu, får bli till att kolla på en likvärdig dator som finns då. Tackar för infon

Det finns en likadan dator fast med I5 480m .. (ca 100MHz snabbare CPU)

För 10850 på nåt stäle

Annars finns fortfarande G53 för 9990

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

jajemän! fick bli en g53! tackar så mycket fr hjälpen!

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

grattis!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.