Nvidia Geforce GTX 590 med kylare på bild

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 590 med kylare på bild

Med lite drygt en vecka kvar till den officiella lanseringen dyker Geforce GTX 590 upp i en detaljerad sprängskiss som bland annat röjer kylare med dubbla ångkammare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Hett

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Najs!

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Kan den anonyma tipsaren vara Nvidia själva måntro?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Förhoppningsvis inte.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Väldigt kul och intressant med dom nya värstingkorten som kommer nu. Men ja är väldigt osäker på kylningen för båda lagen. Känns som dom kylflänsarna kommer vara väldigt varma på båda korten, med en stackars skrämd fläckt som får jobba rejält.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Väldigt kul och intressant med dom nya värstingkorten som kommer nu. Men ja är väldigt osäker på kylningen för båda lagen. Känns som dom kylflänsarna kommer vara väldigt varma på båda korten, med en stackars skrämd fläckt som får jobba rejält.

Precis mina tankar kring de nya korten. Det ska bli intressant och se vad tredjeparts kylare kan åstakomma på de två nya korten.

Permalänk
Medlem

AWESOME!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thomaseron:

Förhoppningsvis inte.

Mer eller mindre garanterat. Det är minst 300W värme som ska bort, då är det vaaaarmt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Som så många redan sagt, varför envisas de med att sätta en så liten fläkt? Varför inte dra på en 92 eller 120mm-fläkt?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Mer eller mindre garanterat. Det är minst 300W värme som ska bort, då är det vaaaarmt.

Sant sant.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Nice nice

EDIT: NAJS NAJS NAJS NAJS NAJS! :D:D

EDIT: Varning för missbruk av redigera knappen av mig NICE NICE NICE

Permalänk
Medlem

Trevligt med avtagbart skal!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ugh kan vi få lite tester på detta. Kliar i köpe fingret.

Permalänk
Medlem

Inte så förvånad, ser precis ut som mitt gtx 295.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Peking:

Som så många redan sagt, varför envisas de med att sätta en så liten fläkt? Varför inte dra på en 92 eller 120mm-fläkt?

man ska få plats med kylflänsen med. större fläkt = sämre bortledning av värme från grafikkretsen.

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk

Vapor chambern lär vara av världsklass! Men, lär det inte bli en flaskhals för utblåset med tre DVI utgångar då det knappt blir en 1/3 ut blås?(baserat på 460 2win)

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Trevligt med avtagbart skal, det borde alla grafikkort ha kan man tycka. I övrigt ser det ut att vara samma kylningslösning på HD6990, så vi lär få se fram emot ett till varmt, högljutt kort som spyr ut varmluft både fram och bak.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Mer eller mindre garanterat. Det är minst 300W värme som ska bort, då är det vaaaarmt.

Om hela energin omvandlas till värme kommer inte kortet prestera så bra skulle jag tro.
Då kan man lika gärna skaffa en värmelampa och sätta in i datorn.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jingelman:

Om hela energin omvandlas till värme kommer inte kortet prestera så bra skulle jag tro.
Då kan man lika gärna skaffa en värmelampa och sätta in i datorn.

Fast allt blir väl värme i slutändan, eller har jag missat en vital del i energiomvandling?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

samma pläktposition som 6990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast allt blir väl värme i slutändan, eller har jag missat en vital del i energiomvandling?

Nejdå, du är helt rätt på det. Energi kan varken skapas eller förstöras, endast omvandlas i olika former. Så all elektrisk energi som går in i ett grafikkort omvandlas till värmeenergi i slutändan.

Ingår i grundskolans fysik för övrigt, ifall jag inte minns fel.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Nejdå, du är helt rätt på det. Energi kan varken skapas eller förstöras, endast omvandlas i olika former. Så all elektrisk energi som går in i ett grafikkort omvandlas till värmeenergi i slutändan.

Ingår i grundskolans fysik för övrigt, ifall jag inte minns fel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Hawkeye01:

samma pläktposition som 6990

Helt otippat med tanke på att det är 2 GPU's och att man gärna slipper tvåfläktslösningar på stock. Ljudnivå och luftflödet är betydligt mindre stabilt/slutet i en tvåfläktslösning. Vi lämnar detta åt Asus/Gigabyte/MSI etc, som är vana vid att göra kylning för överklockare som inte måste ha utblås baktill ^^

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Varför ingen dubbelmacka? Är ju så mycket smexigare med en dubbelmacka än ett single-pcb kort

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Moderator
Testpilot

Alltså, när ska AMD och nVidia verkligen satsa på och revolutionera skalbarheten? SLI och CF är ärligt talat så jävla stenåldern.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Hellre DualPCB än ett lång kort som inte går in överallt. Trevligt med avtagbart skal dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Helt otippat med tanke på att det är 2 GPU's och att man gärna slipper tvåfläktslösningar på stock. Ljudnivå och luftflödet är betydligt mindre stabilt/slutet i en tvåfläktslösning. Vi lämnar detta åt Asus/Gigabyte/MSI etc, som är vana vid att göra kylning för överklockare som inte måste ha utblås baktill ^^

Jag hade hellre sett ett kort som blåser ut all luft i bak.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DarkAlf:

Nejdå, du är helt rätt på det. Energi kan varken skapas eller förstöras, endast omvandlas i olika former. Så all elektrisk energi som går in i ett grafikkort omvandlas till värmeenergi i slutändan.

Ingår i grundskolans fysik för övrigt, ifall jag inte minns fel.

Menar väl det. Blev tillfälligt förvirrad.

Skrivet av Asheileon:

Hellre DualPCB än ett lång kort som inte går in överallt. Trevligt med avtagbart skal dock

Nja, håller inte med. Den här kommer ju bli 1-slot (bortsett från att kontakterna tar 2-slot) med vattenblock. Längden har ju inte så stor betydelse så länge den inte överstiger 30cm.

Skrivet av Hawkeye01:

Jag hade hellre sett ett kort som blåser ut all luft i bak.

Alltså, det är bara relevant i OEM-sammanhang där man i princip bara har GPU-fläkt, CPU-fläkt och fläkten som sitter på nätagget. I övriga datorer och speciellt i de som de flesta användare på SweC har så har man tillräckligt stort luftflöde för att dumpa all värme direkt i chassit. Det kanske ökar CPU-tempen med någon grad dock, så var försiktig!!! ;P

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Hawkeye01:

samma pläktposition som 6990

Samma fläktposition som på Nvidia 295.

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam