Permalänk

Vänta på Sandy Bridge?

Hejsan!

Jag sitter och tittar lite efter en "studiedator" som kommer att användas till surf, film och en hel beräkningsmjukvara (för CPU, ej GPU), så det känns rätt så viktigt med en skaplig processor medans det inte finns något behov av ett fläskigt grafikkort.

Efter vad jag har förstått så låter Sandy Bridge som ett utmärkt alternativ här? Dock är det en dator som helst skall ha "studentbudget", så min fråga är egentligen: vad säger magkänsla/rykten/pressmeddelanden för nära framtid vad gäller bärbara datorer i det lite lägre prissegmentet och Sandy Bridge? Är det värt att vänta in och kommer det att komma några "billiga" bärbara datorer med SB någon gång "snart"?

Som bonusfråga: finns det något vettigt alternativ idag, om det inte anses värt att vänta på SB?

Permalänk

Hmm...vad ligger din max studentbudget på. Det avgör ganska mkt vad du får för bärbar.

Dom nya SB-processorerna brukar sitta i ganska dyra Notebooks. Vad vi vill veta är, ungefär vilken storlek skärmen bör ha, hur mkt ram, webbcamera, mm. Desto mer specifikt du är, desto lättare kan vi hjälpa dig.

Du kan ju börja med en i5 2410M. Dom har ju ett integrerat grafikchip. Men eftersom du inte kommer använda grafiken så mkt, så kanske det är onödigt att köpa en SB. En SB i5 har ungefär 15% mer prestanda, än föregående generation.

Här kan du konfigurera efter dina krav och få priser. (LÄNK)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Tack för ditt svar. Jag har, precis som du, noterat att SB sitter i rätt så dyra notebooks i dagsläget (absolut billigaste låg från 8000 kr och uppåt). Om man däremot tittar på exempelvis "gamla" i5 så trillar vi ner kring dryga 5000 kr, så frågan är egentligen om det kommer att komma SB i den prisklassen inom överskådlig framtid.

Jag skall försöka specificera lite vad som är tanken med datorn. Jag kanske även bör tillägga att det inte är jag som kommer att använda den utan jag försöker hjälpa en vän att hitta en rimlig dator. Nåväl:

Datorn kommer att användas för filmtittande och kommer ej att släpas omkring en massa, så jag tänker att 15.6" inte är ett problem utan snarare en rätt så lagom storlek. Minimikravet är nog 4GB RAM, för en angenäm upplevelse. Webkamera vet jag ej om det är ett krav, så jag tror inte att det skall vara en avgörande faktor.

Som det ser ut just nu finns det inget som motiverar ett merpris på 3000 kr för 15% extra prestanda, så det var egentligen därför jag undrade om det kan vara värt att vänta och se om det kommer några billigare datorer med SB snart?

Om inte, skulle följande kunna vara ett bra alternativ? Eller finns det något bättre i den prisklassen?
MSI CR620

Permalänk
Medlem

Tänker på samma sak jag med just nu, en bra sak med de nya laptopsen som kommer i april är ju att de har usb 3.0 och då kan man ju använda en riktigt snabb extern hårddisk.

Den här asus 3830t verkar ju riktigt intressant, med SB i5 processor 4gb minne gforce 540m grafik, har även inbyggd dvd enhet.
Tycker det verkar grymmt för att ha den kompakta storleken på 13.3 tum.

Men vad kommer den kosta när den kommer? föregångaren 3820tg har ju grym presande och den kostar ju ca 8000 fortfarande.

Permalänk
Medlem
Permalänk

i ditt läge skulle jag nog satsat på en stationär (om det är ett alternativ) för du får otroligt mycket mer prestanda för pengarna i en stationär (speciellt när dett gäller CPU och GPU kraft då det inte finns plats till saftiga kylare i notebooks).