Internet Explorer 9 i skarp version

Permalänk
Medlem

Är texten fortfarande borta på titelraden? om så. finns det något sätt att ändra i registret så sidans titel visas i namnlisten?

Visa signatur

PC: 990FXA-UD7|FX 8350|16Gb/4Tb|GTX590*2|30"/5.1 PC2: X38-DQ6|Q6600|8Gb/2Tb|HD4870*2 PC3: IS7-G|P4 3.2C|4Gb/1Tb|HD3850|27"/5.1 HTPC: M5A99FX PRO R2.0|X6 1090T|16Gb/1.5Tb|HD5850*2|63"/11.2 HTPC2: M4A89GTD PRO/USB3|X4 965BE|8Gb/1Tb|HD3870*2|42"/5.0 SERVER: MINIX 780G-SP128MB|X4 640|4Gb/8Tb SERVER2/3: HP MediaSmart EX470|X2 BE-2350|2Gb/8Tb LAPTOP: HP Pavillion TX2590|X2 RM-72|3Gb/320Gb

Permalänk
Medlem

Har du ställt dig frågan varför det är så? Äntligen börjar MSOFT anpassa sig efter de standarder som redan finns istället för att hitta på egna, ett steg i rätt riktning men det har tagit låååång tid.

En av orsakerna varför IE fortfarande har en stor bit av kakan är väl PiratXP från China som använder sig av IE6. Statestik visar klart och tydligt att IE är påväg ner ju fler väljer andra alternativ än XP.

Skrivet av Zyriak:

Lite trist att så mycket Microsoft hat och gamla fördomar lyser igenom bland kommentarerna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Känns bra att de har börjat stödja standarden bättre, nu behöver man inte anstränga sig för att hemsidan skall fungera i Internet Explorer. Pratade med en på Opera om detta för ett tag sedan, till och med han tyckte att de följde standarden bra. Jag skulle inte bli förvånad om om IE har bättre CSS3 stöd än röda pandan.
Dessutom tycker jag om att den har ett kompabilitetsläge som gör det möjligt att visa sidor som är skapade för IE 5. Detta gör att vissa företag faktiskt kan uppdatera webbläsaren.

Tråkigt nog fungerar inte den funktionen till 100%. vilket gör att företagen ändå måste köra äkta ie6 på något vis.

Skrivet av Andyah:

sitter på 9an nu..undrar vad folk gnäller om..spec favoritknappen..NEJMEN GUD VAD JOBBIGT...den sitter på högersidan..shit måste anpassa mig till nått nytt. nejmen då är det jättedåligt plötsligt fast den sitter hur smidigt som helst?.. mkt gnäll nu i början, jag ser då inget problem med nian nånstans..allt är ju hur smidigt som helst, inte massa onödigt kladd med knappar o dyligt överallt mm..rent o simpelt användande bara

Förstår inte ens varför de valt att placera ut dem när det finns f5 och ctrl+b

Permalänk
Skrivet av Rolfen:

Simple Adblock funkar fint ihop med Explorer 9

tack som fan för tipset

http://simple-adblock.com/

för alla som vill ladda ner det

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

vad ska det stå i aboutrutan om man har den riktiga, final versionen ?

Permalänk
Skrivet av elduderino:

vad ska det stå i aboutrutan om man har den riktiga, final versionen ?

http://i54.tinypic.com/1zcegrl.jpg

Permalänk

tackar !

Permalänk
Medlem

Operar ftw, kommer aldrig att byta

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Lite trist att så mycket Microsoft hat och gamla fördomar lyser igenom bland kommentarerna.

Tror att om webläsaren hade hetat något annat så hade den fått bra mycket mer beröm.

Till viss del är det fråga om "hat och gamla fördomar", men du får också sätta Microsoft i ett tidsperspektiv. Förbättringarna i det här avseendet, av egen vilja eller påtvingade, uppgår endast till en mindre del av Microsofts totala "legacy". Om sedan försök till sabotage av ett öppnare Internet är värt hat är en fråga för sig, men en sak är i varje fall säker: vi hade inte kommit dit vi är idag om Microsoft fått fortsätta sin ostörda dominans. Hur vi än vänder på det kommer IE att fortsatt vara en Windows-only produkt, och får därför leva med att vara bedömd utifrån det.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett allvarligt säkerhetshål har släppts i skarp version. Annars tyckte jag det var riktigt trevligt. Gillar t.ex. att jag kan ha mitt favoritfält aktivt i helskärmsläge. Borde ju vara standard, så om någon vet hur man fixar det i FF, säg gärna till.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Här är sidan för spårningsskydd för IE9 http://ie.microsoft.com/testdrive/Browser/TrackingProtectionL..., Man kan installera EasyPrivacy Tracking Protection List baserat på (Adblock Plus)

Visa signatur

Chassi: Antec Ninehundred Two V3 | Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M (1000 Watt Modulärt) | Moderkort: Asus X79 Deluxe | Cpu: Intel Core i7 4820K (Fläkt Zalman CNPS9900 MAX Blå led) | Ram: Corsair 2 x 8 Gb (1866 mhz) | Grafikkort: Asus 6950 (2 Gb minne) (GDDR5 5000 mhz) | Ljudkort:X-fi Titanium Pro | Hårddisk OCZ Vertex 3 120 GB och Westen 2 TB 7200 RPM | Operativsystem: Windows 7 Ultimate RTM |

Permalänk
Skrivet av Arius:

Hur tycker du fonten i FF4 är? Jag tyckte den kändes grynig i jämförelse med Chrome, går det att ordna på något sätt?

Precis som "Nembo" skrev så borde det hjälpa att slå av hårdvaruacceleration, men personligen så tycker jag att det är rätt skönt, och ser snyggt ut med mjukare typsnitt i webbläsaren. Kanske mestadels ur en estetisk synvinkel, men ändå, tycker det ser så Windows 95 ut utan kantutjämning på texten, men det är väl en smaksak.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Efter jag bytte till IE9 så kan jag inte se vissa saker på hemsidor.. Tex kategorierna på mio.se, hur fungerar det för er?

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Efter jag bytte till IE9 så kan jag inte se vissa saker på hemsidor.. Tex kategorierna på mio.se, hur fungerar det för er?

Har märkt diverse småsaker, google maps och bing maps fungerar inte t.ex., min internetbank varnar för att jag inte har en rekommenderat läsare men går ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lionheartus:

Har märkt diverse småsaker, google maps och bing maps fungerar inte t.ex., min internetbank varnar för att jag inte har en rekommenderat läsare men går ändå.

Märkligt om inte Bing maps funkar i ms egna webläsare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

det är en jäkla skillnad med favoritknappen på högersidan då jag liksom många andra läser ifrån vänster till höger. det blir då riktigt fel med att öppna favoriterna på högersidan...

Wow, det är ju mer störande när en ruta poppar upp i början av meningen än i slutet,
förstår inte varför det är så störande.

I alla fall, orkar inte med firefox längre, har kraschat som satan.

Byter till opera nu

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Installerat och klart.

Tycker det utjämnda teckensnittet är rätt skönt.

Men har lite önskemål och undrar om någon utav er vet om det går att göra.
1) skulle villja få bort "bakåt" och "frammåt" -knapparna
2) kan man inte dölja sina addons om man inte vill se ikonerna för dom. (dom la sig på ett så dolt ställe på chrome och det har jag vant mig vid och skulle villja ha mina addons aktiverade men undvika att se ikonerna.

Annars, så sjukt underbart med en liten mer slimmad webläsare från MS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Wow, det är ju mer störande när en ruta poppar upp i början av meningen än i slutet,
förstår inte varför det är så störande.

I alla fall, orkar inte med firefox längre, har kraschat som satan.

Byter till opera nu

jag har en 16/10 formats skärm på laptopen, dom flesta hemsidor är vänster-justerade så jag sitter majoriteten av tiden och tittar åt vänster, jag har även "startknappen" för windows 7 längst uppe till vänster då jag har den "aktivitetsgrejen" liggandes längst upp, startar jag ett program rör jag muspekaren i övre vänsterhörnet, det mesta jag klickar på med muspekaren ligger där, så det blir helt fel att ha favoriterna på högersida.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har inte gjort några avancerade tester, utan jag går helt enkelt in på aftonbladet.se och lyssar hur datorfläktarna låter.
Med Explorer 9 så går dom upp i varv ordentligt och håller sig på medelnivå medans sidan är öppnen. Det går snabbare än med Explorer 8, men fläktljudet är ungefär detsamma.
Med Opera går fläcktarna upp till medelnivå när sidan laddas och sjunker sedan till låg nivå och håller sig där.

Skrivet av Thiesen:

Det beror inte på IE utan på Flash. Flash suger (fast det visste du nog redan?)

Fast jag kör ju Flash i Opera också. Eller menar du att Flash-versionen för IE är mycket sämre än den som är för Opera ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag har enorma problem med allt möjligt i IE9. Det mest irriterande är väl att jag inte kan logga in på min internetbank eller att lägga varor i kundvagnen om jag handlar på internet. Nej. Jag skiter nog fullständigt i IE9 efter att ha tyckt om det väldigt mycket...

Edit: Det här måste vara den värsta j*vla skiten som Microsoft någonsin släppt! Att inte ens kunna logga in på internetbanken eller handla på internet är ett rent skämt! Skärpning!

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Ni får ge dom en vecka för att fixa till barnsjukdomar, som är vanligt vid nysläpp. Själv hoppar jag aldrig på direkt vad det än gäller för program och det gäller även vissa drivrutiner. Oftast räcker ett par dagar!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

hm, första sidan när man nyss har startat IE9 så tar det lång tid som fan, ungefär som FF4 med nystartat os :/
sitter på en slö laptop men FF går rejält bättre just nu.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

hm, första sidan när man nyss har startat IE9 så tar det lång tid som fan, ungefär som FF4 med nystartat os :/
sitter på en slö laptop men FF går rejält bättre just nu.

Är väl relativt men ja tar någon sekund längre än normalt första gången när man startat datorn.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande men jag tror nog att jag håller mig till firefox ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ni får ge dom en vecka för att fixa till barnsjukdomar, som är vanligt vid nysläpp. Själv hoppar jag aldrig på direkt vad det än gäller för program och det gäller även vissa drivrutiner. Oftast räcker ett par dagar!

patchar inte microsoft på bestämda dagar? vilket betyder att vi får vänta på sådant ett tag till.

Permalänk
Medlem

Hej
Tycker allt som skrivs om IE9 är för överskattat, har den på datorn och använder den nästintill aldrig, testat några minuter och den segar ner allt, hur som helst lycka till explorer när de andra konkurrenterna lurar bakom krönet med nya saker som det har tagit explorer flera år att komma ifatt till samma nivå som de andra var för ett tag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ingen lösning för att få tillbaks titeln i namnlisten?

Visa signatur

PC: 990FXA-UD7|FX 8350|16Gb/4Tb|GTX590*2|30"/5.1 PC2: X38-DQ6|Q6600|8Gb/2Tb|HD4870*2 PC3: IS7-G|P4 3.2C|4Gb/1Tb|HD3850|27"/5.1 HTPC: M5A99FX PRO R2.0|X6 1090T|16Gb/1.5Tb|HD5850*2|63"/11.2 HTPC2: M4A89GTD PRO/USB3|X4 965BE|8Gb/1Tb|HD3870*2|42"/5.0 SERVER: MINIX 780G-SP128MB|X4 640|4Gb/8Tb SERVER2/3: HP MediaSmart EX470|X2 BE-2350|2Gb/8Tb LAPTOP: HP Pavillion TX2590|X2 RM-72|3Gb/320Gb

Permalänk
Medlem

Har tidigare använt:

Firefox 3
Firefox 4 BETA
Chrome 9
Chrome 10 BETA

Nu kör jag IE 9 och jag tror jag kommer att hålla mig till det. Jag upplever det som rappare än Chrome och FF4, väldigt bra flyt i scrollningen. Saknar "Open image in new tab", men bortsett från det så fungerar det alldeles utmärkt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

på min dator fungerar scrollningen segt i IE 9, iallafall om man scrollar fort fast annars är den snabb, helt klart, och den stödjer äntligen css3 och html5, dock inte fullt ut. Men det jag stör mig på är texten svår o läsa på något sätt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

på min dator fungerar scrollningen segt i IE 9, iallafall om man scrollar fort fast annars är den snabb, helt klart, och den stödjer äntligen css3 och html5, dock inte fullt ut. Men det jag stör mig på är texten svår o läsa på något sätt

Prova att markera av rutan "Använd mjuk rullning" i Verktyg -> Internetalternativ -> Avancerat.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64