Konstiga priser på Ipad 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gimo
Registrerad
Aug 2009

Konstiga priser på Ipad 2

Ipad 2 (den billigaste) går i USA på 499dollar, alltså ca 3100-3200kr, köper du samma version i sverige (då från webhallen, de enda stället jag hittat pris på den) så kostar den 5300kr, hur kan de va så himla stor skillnad i pris ? Isåfall lär de ju nästan va billigare o köpa den från Apple.com o sen fixa så den blir skickad hit :s
Vad är de som spelar in så att priset höjs me typ 2000kr ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
värmland
Registrerad
Maj 2008

Girighet kanske? Man undrar.

Intel Core i7-8700K | Asus Rog Strix Z370-H Gaming | Asus GTX 1080 | Asus ROG Swift PG278Q | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz DDR4 | Samsung 840 PRO 256GB SSD | Noctua NH-D15 | Corsair PowerSupply HX1050 80+ Gold | Logitech G903 | Fractal Design Define R4 | Windows 10 x64 Pro |
BF30, spel klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Jan 2004

moms...

Tumregel: Priser på apple.com x 10 = sverigepriser

| avgå alla | iPad air |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Momsen, den måste du betala om du skickar den hit också.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Mar 2009

Eftersom webhallen importerar sina ipads också vänta till lanseringen i sverige så får du den antagligen till samma pris som den förra ipaden

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Ännu billigare är det väl i sydostasien?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av bha*:

moms...

Tumregel: Priser på apple.com x 10 = sverigepriser

Den prissättningen går dock att applicera på fler saker än Apple. Steam är ett väldigt tydligt exempel på detta(inte samma typ av grej riktit men ändå).

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

Moms och skatt sen tull sen ska ju försäljaren tjäna något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gimo
Registrerad
Aug 2009

Jo, men försäljaren är ju i detta fall Apple, men de är alltså moms o skatt som spelar in, okay, tackar ! ^^

@Blackis
Jo, säkert girighet, känner mig så pigg på o punga ut 2k extra för en ipad när jag lever på ett studiebidrag som ligger på 1050kr i månaden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne, Åstorp
Registrerad
Apr 2003

Moms och importskatter gör att den är dyrare i Sverige (dollarpris och att säljaren i Sverige vill tjäna en hacka spelar också in).

Men innan man blänger på moms och skatter. Pengarna för att hålla igång det sociala skyddsnätet (välfärden), måste ju komma någonstans ifrån. Annars hade vi inte haft fri sjukvård, studiemedel, föräldraledighet, sjukpenning, dagis, bibliotek, osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Aug 2006

Dollarn är låg och svenska kronan är stark för tillfället.
Sen har du moms + tull så att du ska kunna få sjukvård, utbildning osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011

Finns det någonting, förutom möjligtvis Ikeamöbler, som inte har samma prisskillnad mellan USA och sverige?

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Men en sak har jag tänkt på inte importerar vi produkterna ifrån usa utan dom kommer väl direkt från asien och hit? alltså borde väl egentligen båda länderna ha samma inköps pris sen har det med tull,moms och importskatter att göra så det är väl inte rättvist att sätta dom skatterna på 499 $ som är slutpris i usa? Men sen så är inte världen rättvis men bara en reflektion

Sen så har ju webhallen verkligen inte det riktiga slutpriset på sina paddor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne, Åstorp
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Blubbb:

Men en sak har jag tänkt på inte importerar vi produkterna ifrån usa utan dom kommer väl direkt ....

USA har inget välfärdssystem, inte av någon högre klass. Där får du skaffa egna sjukförsäkringar osv. Skatter och avgifter är därför inte lika höga som i Sverige. För en privatperson är skillnanden att i Sverige tar staten ut avgiften (moms) när du köper varan i butiken. Staten ombesörjer också välfärdssytemet. I USA är det upp till dig som individ att lösa dina egna sjukfrågor. Man måste alltså se det i ett större perspektiv än; att det är fuskigt för det är så mycket billigare i USA.

Lär man inte ut sånt här i skolan numera?

Trädvy Permalänk
Community Manager
Forumledare
Registrerad
Jun 2005

Jösses, hade faktiskt inte lagt märke till att kursen var såpass låg/hög. Impressive...

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Med andra ord försök och köpa den i från USA, själv ska min storebror åka till USA, då köper han en 32gb iPad2 åt mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av karlzon:

USA har inget välfärdssystem, inte av någon högre klass. Där får du skaffa egna sjukförsäkringar osv. Skatter och avgifter är därför inte lika höga som i Sverige. För en privatperson är skillnanden att i Sverige tar staten ut avgiften (moms) när du köper varan i butiken. Staten ombesörjer också välfärdssytemet. I USA är det upp till dig som individ att lösa dina egna sjukfrågor. Man måste alltså se det i ett större perspektiv än; att det är fuskigt för det är så mycket billigare i USA.

Lär ut ja, men det är inte många som lyssnar. Det kan jag garantera dig.
OBS! många, inte alla. Det finns undantag

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Cliddo:

Dollarn är låg och svenska kronan är stark för tillfället.
Sen har du moms + tull så att du ska kunna få sjukvård, utbildning osv.

Moms och tull finanserar inte skola och sjukvård..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av karlzon:

Hmm ok? Det där hade jag ganska stor koll på men vad är det du vill komma med det? Jag frågar mest om vi bör ha samma inköpspris i dollar från fabrik som usa? Sen att vi sen får betala mer i moms och skatter förstår jag självklart. Det jag bara undrade över var om vi ska använda 499 som måttstock när vi ska betala våran moms och skatter? Bör det inte finnas ett annat pris som inköparna får betala för att sen lägga på för att sälja till butiker och sen lägger butikerna på ännu mer för kunna tjäna pengar?
Det är så jag har inbillat mig att det ser ut för dom flesta produkterna men lär mig gärna det rätta sättet detta görs på och inte bara mina inbillningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Melysia:

Jo, men försäljaren är ju i detta fall Apple, men de är alltså moms o skatt som spelar in, okay, tackar ! ^^

@Blackis
Jo, säkert girighet, känner mig så pigg på o punga ut 2k extra för en ipad när jag lever på ett studiebidrag som ligger på 1050kr i månaden

om du får 1050 så betyder det att du går gymnasiet. Vilket leder mig till frågan, vadf*n ska en gymnasie-elev med en Ipad2 till?

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Mithras:

om du får 1050 så betyder det att du går gymnasiet. Vilket leder mig till frågan, vadf*n ska en gymnasie-elev med en Ipad2 till?

Anteckningar, plugga vart som helst, spela på under lektion. Det är väl självklart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Mithras:

Det är ju rena brudmagneten, en kille i min klass sitter och spelar på iPaden med sina kompisar och de har alltd ett gäng med tjejer som vill vara med.

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Mithras:

Vadf*an ska någon annan ha en Ipad2 till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Zyriak:

Moms och tull finanserar inte skola och sjukvård..

Förlåt? Vad tror du de pengarna går till då?

Momsen är svenska statens största inkomstkälla tillsammans med arbetsgivaravgiften (som också måste betalas med företagens intäkter, dvs varornas pris).

Edit: Nu hittade jag siffrorna, det handlar om moms för 330 miljarder och arbgivaravg på 417 miljarder 2011. Dessa två intäkter står för nära hälften av statens intäkter i år (sammanlagt 1538 miljarder).

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av zarkov:

Förlåt? Vad tror du de pengarna går till då?

Momsen är svenska statens största inkomstkälla tillsammans med arbetsgivaravgiften (som också måste betalas med företagens intäkter, dvs varornas pris).

Ja precis, du säger emot dig själv. Det är inte staten som finansierar skola och sjukvård.
Skolan betalas av kommunalskatter (som lön-skatt) och sjukvården hör till landstinget.
Moms går alltså till statliga satsningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Nu är det ju inte riktigt så svartvitt som du försöker få det att se ut, PoC, utan det är en ganska komplex struktur där staten både ger och tar av de pengar kommunerna får in. Dessutom finns det både statliga skolor (vuxutb, högskolor, universitet osv) och statligt finansierade sjukvårdsinsatser, t.ex. högkostnadsskyddet.

Enligt statsbudgeten 2011 går 60 miljarder till sjukvård och 54 till utbildning, det är nog ganska troligt att några av dessa 114 miljarder kronor kommer från moms och arbetsgivaravgiften.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHML
Registrerad
Dec 2010

kan tipsa om att köpa bil i usa och få den fraktad till sverige (Off Topic )

Numera dålig koll på saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av zarkov:

Nu är det ju inte riktigt så svartvitt som du försöker få det att se ut, PoC, utan det är en ganska komplex struktur där staten både ger och tar av de pengar kommunerna får in. Dessutom finns det både statliga skolor (vuxutb, högskolor, universitet osv) och statligt finansierade sjukvårdsinsatser, t.ex. högkostnadsskyddet.

Enligt statsbudgeten 2011 går 60 miljarder till sjukvård och 54 till utbildning, det är nog ganska troligt att några av dessa 114 miljarder kronor kommer från moms och arbetsgivaravgiften.

Kommunen får bara tillbaka den momssats man har betalat, du kan inte baka ihop statens inkomster och sen fördela dom slumpmässigt på kostnaderna, statliga och kommunal fördelning sker genom olika processer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Itchy Trojan:

Hm. Detta ska jag definitivt tänka på

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Itchy Trojan:

Beroende på kostnad på bil jämf. med vad du kan få en sådan i Sverige för kan det kanske inte bli lika billigt.. http://www.importerabil.com/importkalkyl-usa-bil.html Orkar inte göra någon själv, så vill du får du väl kolla på hur mycket bilen måste kosta för att det ska vara värt det!