Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

"Köra in" processor?

Hej

Kändes lite dumt och göra en helt ny tråd bara för en enkel fråga, men eftersom det inte finns nån "enkla-frågor-sticky" får det gå ändå.

Jag har just uppgraderat min dator med ett Asus P8P67-moderbord, i5 2500K-processor och 1600Mhz-minnen

Första gången jag bootade och gick in i BIOS låg CPU-temperaturen där på 45-50 C. Konstigt tyckte jag men fortsatte iaf och installerade Windows. Nu har jag installerat AIDA64 och där står det:

CPU 35
CPU Package 37
CPU IA Cores 37
CPU GT Cores 36
CPU 1 35 (och resten av kärnorna vid 35~)

Detta är då vid idle.. det ser väl hyffsat ok ut?

Om jag sedan kör igång Prime95 på Small FFTs så skjuter temperaturen i taket direkt. Jag läste någonstans att man helst skulle ligga under 76 C (T Case eller nåt sånt hette det). Och som ni ser på bilden ligger jag ju strax där över. Och det är med allting default!

http://gurka.hackerman.nu/temp.png

Det jag undrar är alltså om man måste "köra in" processorn och låta kylpastan "lägga sig" eller nåt innan man börjar ge järnet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Torsby
Registrerad
Jan 2011

processorn är alltid lika, men är du säker på att du applicerat kylpastan rätt ?? en klick stor som ett riskorn på processorn och sen låte kylaren trycka ut det när du monterar den?
Och har du t.ex Artic Silver 5 så har den en inbrännings tid på ca 200h innan den blir fullständigt bra

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Jag kör ju med kylaren som följer med, och där sitter det redan kylpasta, så jag satte bara dit kylaren..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Processorn är ju inte analog precis..

Men du kan ju alltid vänta en dag eller två och se om det blir skillnad.

Är väll helt okej temps om det är originakylaren.

Dra ner HWiNFO32 och läs av tempsen med det också och se om det visar lika som aida.

#EDIT#

Jag hoppas du tog av plastskyddet på kylaren innan du satte fast den?

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Haha, det är inte första gången jag sätter ihop en dator, så det är lugnt

Det jag menade med "köra in" processorn var i pricip bara att jag undrade om man kanske måste vänta ett tag innan kylpastan har, som Mitron skrev, brännits in.

Ska ha igång datorn inatt sen får jag se imorrn om den blir svalare. Ska även testa HWiNFO32 !

Edit: Testade HWiNFO32 och den visar samma värden som AIDA64.

Tycker fortfarande att det är lite konstigt att kärnorna kommer upp i högre temperaturer än vad Intel säger är max (76~), när man kör på standardkylare och inget överklockat... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av dv09ssm:

Haha, det är inte första gången jag sätter ihop en dator, så det är lugnt

Det jag menade med "köra in" processorn var i pricip bara att jag undrade om man kanske måste vänta ett tag innan kylpastan har, som Mitron skrev, brännits in.

Ska ha igång datorn inatt sen får jag se imorrn om den blir svalare. Ska även testa HWiNFO32 !

Edit: Testade HWiNFO32 och den visar samma värden som AIDA64.

Tycker fortfarande att det är lite konstigt att kärnorna kommer upp i högre temperaturer än vad Intel säger är max (76~), när man kör på standardkylare och inget överklockat... :/

nä de är inge konstigt, de säger bara max temp som de vet är safe, de säger inget om att stock kylaren ska palla å se till att de är under den tempraturen, tror jag säkert va uppe i över 80C med min 920 om jag lätt han stå å tugga på nått under en natt.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Jag sitter på samma problem. men idlar i 50 när jag har e Schyte Infinity kyl på :S kan omöjligt stämma, eller så har jag failat totalt med installationen, men det känns inte så :S

CPU: Intel 2600k @ Stock | CPU-Kyl: Schyte Infinity | GPU: Nvidia GTX680 2GB @ 1,2GHz | RAM: Corsair XMS3 @ 1600MHz 4x4GB | MB: Asus P8P67 Deluxe | Chassi: Define R3 | SSD: Samsung 840 512GB | PSU: Corsair HX 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Torsby
Registrerad
Jan 2011

En sak till, när det kommer till stockkylare (Iallafall till min AMD Phenom x2) så verkar de hålla Idle temp bra osv, men direkt den stiger så pallar de inte med att de går varmt, hinner liksom inte leda bort värmen. Men sen ligger det ju till så att när man kör luftkylning har ju chassits luftgenomflöde och rummets temp stor betydelse

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU