Permalänk

Dags att byta ut min Acer

Tjena,

Ja, som sagt nu är det dags att byta ut det gamla skräpet och fram tills idag har jag väl känt mig rätt säker på vad jag skulle vilja ha nämligen denna.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617891

Men under dagen har jag suttit och studerat trådar här under köpråd, både framlänges och baklänges och ju mer jag läser desto osäkrare blir jag på om det vore rätt val. Speciellt med tanke på att väldigt många menar på att det är snudd på slöseri att köpa en laptop med Sandy Bridge, som bara har ett GTX 460 eller ATI 5870 kort då man ändå inte kan få ut det fulla potetialet ur den om den haft ett bättre grafikkort.
Tanken var ju att jag för en gångs skull skulle köpa en dator som åtminstonde inte blev omodern redan när jag packade upp den ur kartongen, men samtidigt vill jag ju inte lägga 17.000 på en dator som jag ev blir besviken på.

Visst, för 17 laxar får man en värsting stationär burk, men har inte riktigt platsen för att ha en stationär här hemma och gillar dessutom "mobiliteten" i en laptop.
Jag har inga direkta krav på skärmen, annat än att mindre än 15.6" känns lite litet, och större än 18" känns väl klumpigt.

Så nu skulle jag behöva lite hjälp här.
Användingsområdet är tänkt film och "nöje" (spel med andra ord) När det gäller spel så blir det väl en del Eveonline, Hawkx2 och lite sånt. Budgeten är ju redan satt men helst inte över 18.000:- om vi försöker sätta en övre gräns.
Hade det inte varit för att min nuvarande Acer extensa 5420G börjar sjunga på sista versen hade jag säkert kunnat ge mig till tåls och vänta ut någon av de lite nyare modellerna för att se om det kommer någon med ett bättre grafikkort än vad som erbjuds idag.
Så alla tips och idéer mottages med varma servetter.

Permalänk
Medlem

tror en Clevo är svaret för dig har ungefär samma (om inte bättre) byggkvalitet som ASUS. fast dom är inte lika utstuderade och har inget upplyst tangentbord eller annat bling-bling, men dom har en customization som inte ASUS har.

http://www.pc-konsulten.se/

skulle rekommendera 6970m/470m eller om du verkligen vill ha det bästa 485m. (dom har en SLI laptop med, fast den kostar 18k+)

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Skrivet av Zedarion:

tror en Clevo är svaret för dig har ungefär samma (om inte bättre) byggkvalitet som ASUS. fast dom är inte lika utstuderade och har inget upplyst tangentbord eller annat bling-bling, men dom har en customization som inte ASUS har.

http://www.pc-konsulten.se/

skulle rekommendera 6970m/470m eller om du verkligen vill ha det bästa 485m. (dom har en SLI laptop med, fast den kostar 18k+)

Mjo, jag har faktiskt varit inne på deras sida och tittat lite. Roliga grejer, men tyvärr springer ju priset snabbt iväg när man börja bläddra i konfigurationen för vad man skulle vilja ha. Dock förekom företaget i en annan tråd där jag fick uppfattningen om att dom kanske inte var att lita på.
Finns det någon som handlat av dom som kan ge lite input?

Med ASUSen på komplett såg jag vissa fördelar med 120hz skärmen och dom dubbla ssd diskarna istället för dom vanliga. Jag kan mycket väl tänka mig en något billigare dator också, den prestanda mässigt håller ett tag utan att man ska behöva känna behovet av att byta upp sig på nytt igen.