15 tums arbetsdator till kära mamma för max 8000 kr?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Dec 2007

15 tums arbetsdator till kära mamma för max 8000 kr?

Hej!

Jag skall inhandla en laptop till min kära mor för hennes 50-årsdag men eftersom jag personligen aldrig har ägt eller köpt en laptop tidigare skulle jag uppskatta lite hjälp.

Hon skall använda datorn under 3-5 års tid till dokumenthantering, websurfning, lyssna och se på bilder/filmer/musik samt möjligen lite lätt redigering utav filmer/bilder. Inte till att spela på.

Vad datorn behöver ha:
* 15.4 - 15.6 tums skärm, ingen speciell upplösning/typ/kvalité krävs annat än att den skall vara hyfsat bra.
* Hade tänkt mig en tvåkärnig Intel i3/i5 med HT då AMD verkar vara för dåliga på bärbara för tillfället.
* 4 GB RAM.
* 320 GB hårddisk eller större.
* HDMI utgång
* Webbkamera med mikrofon, ingenting fantastiskt behövs.
* Hörlursutgång
* Hyggliga högtalare.
* Windows 7 Home Premium Svensk, 64bit.
* DVD brännare.
* En Nvidia/AMD grafikkrets, inte för att spela spel utan för att vara framtidssäkert då GPUer börjar användas för fler saker.

Har filtrerat så bäst jag har kunnat på Prisjakt och kommit fram till den här listan:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=tillv_pop&cols=&l=s6753...

Inget speciellt när det gäller batteritid eller vikt, bra byggkvalitet är nödvändigt då hon skall ha den under en längre tid, samt att hon är lite.. våldsam med saker och ting.
Vad gäller färg och utseende har jag inte fått några speciella önskemål men den skulle kanske inte vara turkosfärgad eller ha fartränder på sig.

Det vore också jättebra om det gick på ett lätt sätt att blåsa igenom datorn och installera om Windows då bärbara verkar komma med en massa skit som är väldigt svårt att få bort. Jag har en Windows 7 Home Premium 64bit Svensk OEM skiva sedan tidigare och jag undrar ifall jag skulle kunna använda den skivan samt Windows-nyckeln från laptopen för att installera om och sedan bara ladda ner nya drivrutiner. Eller är det svårt?

Budget är på max 8000 kronor, behöver kunna köpa datorn och ha den i handen inom en vecka. Om någon har förslag på en bra trådlös mus att köpa till datorn så vore det jättebra, för runt 400 kronor eller så.

Hm, det var nog allt jag kom på för tillfället, fråga gärna om jag har missat något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Asus N53Jn
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597929

-500Gb hdd
-4Gb ram
-i5
-HDMI
-Mycket bra ljud
-osv..

Har inhandlat en sådan till storebror, och den är grym!

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z