Permalänk
Medlem

Helt off-topic, men är det någon som vet vilken kamera sweclockers använder sig utav, tycker att det är väldigt bra kvalité på bilden!

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Helt off-topic, men är det någon som vet vilken kamera sweclockers använder sig utav, tycker att det är väldigt bra kvalité på bilden!

Antar att du tänker på videofilmen? (Chassibilderna är nog från tillverkaren).
Ja det undrar jag också, även om jag tror ljussättningen i studion har störst betydelse för hur bra det blir.

Permalänk
Entusiast

Det första jag reagerade på var att Jonas såg annorlunda ut samt att han sa "det första lanserades för 7 år sen, alltså 2003"... ehmm 2011 - 7 år = 2004...

För övrigt så tycker jag chassit ser ut som ett sånt man kan hitta på skroten. Eller ett man hittar på nåt företag som köpt in färdiga datorer med tråkig ut- och insida...

Hade det kostat en femhunka så visst...

Permalänk
Medlem

Har Sonata 1:an och måste nog säga att mycket riktigt har inte mycket ändrats till detta mer än lite utseende, tror dock att det stora insuget på sidan är bra då det med de äldre fronterna förmodligen var högre luftmotstånd, det var inte direkt ett rakt luftflöde där. Placeringen av insuget lär ju också vara bra för hårddisktemperaturen, tycker att de blir lite småvarma i mitt om jag inte använder den främre fläkten (behövs inte mycket, men lite luftflöde är bra att ha där).

Då sonata kom var det ju ett stilrent, relativt tyst och prisvärt chassi, då man fick chassi och nätagg för under tusenlappen, med det här priset känns det som det mycket väl håller på att glida ur sin målgrupp. Ett 620W nätagg är ju rena skämtet att slänga med, med komponenter som kräver det så kommer man behöva köra fläkten i högläge mest troligt, och enligt mig så försvinner hela vitsen med chassiet om man måste köra fläktarna i något mer än lågläge!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag köpte 3an för typ 7-800 kr för 2-3 år sedan men efter det gick priset upp. 3an har ju legat runt 1300kr sen dess typ.

Permalänk
Medlem

Jag antar att priset ligger på max 300 kr utan nätagg.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av Sonata chassin, men det känns som ett budget chassi du får med till din average stormarknads dator för 4990 ^^

Och priset sedan? Herregud.

Permalänk

Fult som stryk.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

För Antec kan läsa/förstå svenska? Nej men vad jag vet finns inte något Anteckontor i Sverige och således inga anställda som kan tyda recensionen?

Antec finns i forumet med en svensk

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Riktigt fult chassi. Verkar vara väldigt oprisvärt. För samma peng kan man få ett bättre chassi och ett liknande nätagg.

Dock måste jag rikta viss kritik mot själva recensionen; jag uppskattar verkligen att ni gör videorecensioner, men denna känns som om ni stressade fram. Exempelvis tycker inte jag att man ska se halva huvudet (näsan och neråt) på recensenten, utan i så fall enbart handen eller hela ansiktet. Men men, det är väl petitesser.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

antec är kvar i 2007

Permalänk
Medlem

Dyrt, fult och dåligt.

Det här chassit representerar perfekt det Antec har blivit de senaste åren.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Inget hål på baksidan skapar en del problem vid byte av kylare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg flera minus! PlåtTråkig insida, Stor dörr framför 5,25"-platserna, Inget hål i moderkortsplåten för kylarbyte! Varför inte göra ett hål så att man lätt kan byta kylare utan att skruva ner moderkortet, fattar inte att dom inte gjort det!
Men det största minuset är Priset.

Min nästa låda blir lätt Corsair Obsidian 700D eller 800D, tycker att dom är riktigt sexiga och verkar bra att jobba med!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

De skickar med ett agg som orkar dra en vettig sli-rigg och begränsar fläktplatserna till en 120mm. Undrar faktiskt hur de tänkte där.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat formerna på Sonata chassin, gillar inte ens ordet "Sonata"

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Till alla som inte vill ha blinkade fjortis chassin är sonata perfekt! Mitt nästa chassi blir helt klart ett sonata 4! Stilrent snyggt och framför allt TYST!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Till alla som inte vill ha blinkade fjortis chassin är sonata perfekt! Mitt nästa chassi blir helt klart ett sonata 4! Stilrent snyggt och framför allt TYST!

Visst är det stilrent och snyggt och så, men det finns bättre val i prisklassen.

Permalänk
Avstängd

Undrar om de kommer få något sålt med den saftiga prislappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Dyrt, fult och dåligt.

Det här chassit representerar perfekt det Antec har blivit de senaste åren.

Tråkigt men sant. Antec har inte gjort något bra sedan P150 och P180. Och kanske första Sonata då. Nu pysslar man istället med att förfina samma skapelser år efter år och de nya lådorna som kommer ser ut som dåliga Lian Li-kloner av Lian Li's gamingchassin.

P150 <3

Permalänk
Medlem

Det är trist att Sweclockers väljer att göra video recensioner på allt nu =/
Att se Jonas rynka pannan och se förvånad ut varje video.
Hellre textbaserade recensioner.

Permalänk
Medlem

Va ful den va :/

Permalänk
Medlem

eh

Skrivet av Worse:

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av Sonata chassin, men det känns som ett budget chassi du får med till din average stormarknads dator för 4990 ^^

Och priset sedan? Herregud.

Eh håller inte med dig om den biten. Du är verkligen ute och cyklar med denna kommentar. Jag jobbar med datorer och dom som kommer från stora tillverkarna är i samma klass som Ace chassin. Sonata är inte dålig men kanske inte passar gamers utan mer för dom som vill ha ett tyst chassi.

Visa signatur

Only a fool can ask more questions than a wise man can answer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är trist att Sweclockers väljer att göra video recensioner på allt nu =/
Att se Jonas rynka pannan och se förvånad ut varje video.
Hellre textbaserade recensioner.

Mm, så länge det inte är en recension på något som är "live" så är en gammal hederlig recension med bilder och text mycket bättre.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Oj ett nytt sonata
Håller med att prissättningen känns konstig tror nog dom inser det snart själva med så den kommer nog ligga runt 1000 om ett tag. Men funkar nog fortfarande helt ok för en tyst normal presterande dator.

Har fortfarande kvar min gamla sonata II. Är liten och tyst så den är perfekt under hörnbordet i vardagsrummet

Permalänk
Medlem

Bra recension, medioker låda.

Jag gillar videorecensioner när det gäller hårdvara där man inte vill sitta o glutta på grafer (som tex chassin)
Bekvämt om man är pappaledig o det är en kort frist i kaoset, hinner lyssna i allafall

C

edit: måste hålla med flera i tråden, väldigt konstig prissättning, ungefär som nvidias senaste kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne UA:

Eh håller inte med dig om den biten. Du är verkligen ute och cyklar med denna kommentar. Jag jobbar med datorer och dom som kommer från stora tillverkarna är i samma klass som Ace chassin. Sonata är inte dålig men kanske inte passar gamers utan mer för dom som vill ha ett tyst chassi.

Nu jobbar ju du tydligen med datorer och det gör inte jag, men ändå så gav en 4 sekunders titt en hel del fakta:

- Inget modulärt agg (är ju redan trångt så in i h.e)
- Inte svart lackerat (ser förjävligt ut)
- Plats för hela 1 x 120 fläkt!
- Nätagg i toppen
- Dåligt med kabeldragningsmöjligheter
- Ingen öppning för montering av backplates
- Du nämde tyst också, men inga ljuddämpnings material.

Jag vet inte men för mig känns det precis som ett Stormarknads chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Nu jobbar ju du tydligen med datorer och det gör inte jag, men ändå så gav en 4 sekunders titt en hel del fakta:

- Inget modulärt agg (är ju redan trångt så in i h.e)
- Inte svart lackerat (ser förjävligt ut)
- Plats för hela 1 x 120 fläkt!
- Nätagg i toppen
- Dåligt med kabeldragningsmöjligheter
- Ingen öppning för montering av backplates
- Du nämde tyst också, men inga ljuddämpnings material.

Jag vet inte men för mig känns det precis som ett Stormarknads chassi.

Du glömmer nog en sak, ett "stormarknadschassi" har nog ingen gummimontering för hårddiskar. Sedan har du rätt i att många funktioner från ett budget chassi återfinns här som din lista visar. Dock finns nog en väsentlig skillnad, själva byggkvaliteten. T.e.x. att man har bockat kanterna på baksidan vid hårddiskburen. Min lillebror har en HP-stationär som man skär upp fingrarna på om man inte meckar försiktigt. Och den datorn är köpt på Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Du glömmer nog en sak, ett "stormarknadschassi" har nog ingen gummimontering för hårddiskar. Sedan har du rätt i att många funktioner från ett budget chassi återfinns här som din lista visar. Dock finns nog en väsentlig skillnad, själva byggkvaliteten. T.e.x. att man har bockat kanterna på baksidan vid hårddiskburen. Min lillebror har en HP-stationär som man skär upp fingrarna på om man inte meckar försiktigt. Och den datorn är köpt på Elgiganten.

Sant, men slutsatsen är alltså att det inte finns någon som köper ett chassi som detta.

För bryr man sig inte och vill ha billigt skräp så köper man ett 300kr chassi + 300kr nätagg.

och bryr man sig men inte vill spendera så mycket så köper man ett R2 + lämpligt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Sant, men slutsatsen är alltså att det inte finns någon som köper ett chassi som detta.

För bryr man sig inte och vill ha billigt skräp så köper man ett 300kr chassi + 300kr nätagg.

och bryr man sig men inte vill spendera så mycket så köper man ett R2 + lämpligt nätagg.

Japp, jag håller med dig. Man är bra dum om man köper detta chassi med ett nätagg som i dessa tider borde vara modulärt.