Asrock Extreme 4, SATA 6.0 Gb/s problem?

Permalänk

Asrock Extreme 4, SATA 6.0 Gb/s problem?

Plockade in ett Asrock Extreme 4 med en SSD i burken igår, och fick direkt problem med att hitta hårddiskar. Testade först bara med SSD-disken i en Sata 6.0 Gb/s, men hittade den icke. Testade då att dra i resterande hårddiskar i Sata 6.0 Gb/s, men hittade inte dem heller. Testade då att flytta över alla till Sata 3.0 Gb/s, och då ploppade alla tre upp i bios.

Vad tror ni, konstruktionsfel eller kan det vara något annat galet? Sata 6.0 Gb/s ska väl vara bakåtkompatibelt med Sata 3.0 Gb/s enheter? Det är ju inga problem att köra diskarna i 3.0 Gb/s uttagen, men det känns ju dumt att ha ett moderkort med fyra icke fungerande Sata-anslutningar.

Permalänk
Medlem

Vilka SATA3-portar är det du provade, Marvell eller Intel? Marvells måste man slå igång i bios ifall det inte är igång redan och Intels är de jag rekommenderar att du använder hursomhelst.

Permalänk
Medlem

du ska ha på sata 3_0

Permalänk
Skrivet av altair4:

Vilka SATA3-portar är det du provade, Marvell eller Intel? Marvells måste man slå igång i bios ifall det inte är igång redan och Intels är de jag rekommenderar att du använder hursomhelst.

Jag såg något om Marvell Sata i bios, men förstod inte riktigt vad som menades. Vad är det för skillnad på dem och var sitter Intel/Marvell?

Permalänk
Avstängd

Gå in i BIOS och ändra så att den kan boota på SATA 3 också(som det står skrivet)

Det är bara olika kontroller för portarna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Marvell har ett (M) skrivit bredvid portarna och de sitter längst ut på en sida, Intels är de vita bredvid. Intels är helt enkelt bättre så kör systemdisken på Intels.

Permalänk

En av portarna blir inaktiverad om du kör med ESATA inkopplad, kan vara det som krånglar till det.