Permalänk
Medlem

Latensen på minnen?

Tja!
Jag funderar på ett nytt datorköp och krånglar med internminnena.
Det är latensen jag har fastnat på... En utländsk polare sa att latensen skulle vara så låg så möjligt, för det skulle betyda bättre prestanda. Ändå så ser jag i de flesta datorpaket som läggs upp ett interminne med latens 9-9-9-24? Kan någon förklara lite lätt för mig angående detta med latens.

Kanske även lite extra vad man ska titta efter när det gäller att få ett så bra minne för bästa peng.

/Namehere

Permalänk
Medlem

med hjärn släpp å tom mage så blev de lite wikipedia

"Column Address Strobe (CAS) latency, or CL, is the delay time between the moment a memory controller tells the memory module to access a particular memory column on a RAM memory module, and the moment the data from given array location is available on the module's output pins. In general, the lower the CAS latency, the better."

ja de är bättre med lägre latency, märker du skillnad? nej, de är ytters få som ens behöver bry sig om de (mer än att se till att man inte blandar stickor med olika latency för de kan bli lite jobbigt)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Lite läsning, det handlar lite enkellt om hur snabbt minnet kan svara på nya förfrågnignar, om jag itne fattat det hela fel. Prestandaskillnaden är dock i praktiska tillämpningar väldigt liten, om man inte tävlar i överklockning.

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...
http://www.anandtech.com/show/3851/everything-you-always-want...

Minnen som klarar hög frekvens är bra om man överklockar via FSB, men i nyare arkitekturer är vi ju tillbaks att klocka med multipeln igen, SB K och AMD BE CPU:n, så det är inte speciellt viktigt det nu mer heller.

För en speldator duger vilka "skit" minnen som helst i princip, det är inte värt många kronor för att få lägre latency på minnena.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

med hjärn släpp å tom mage så blev de lite wikipedia

"Column Address Strobe (CAS) latency, or CL, is the delay time between the moment a memory controller tells the memory module to access a particular memory column on a RAM memory module, and the moment the data from given array location is available on the module's output pins. In general, the lower the CAS latency, the better."

ja de är bättre med lägre latency, märker du skillnad? nej, de är ytters få som ens behöver bry sig om de (mer än att se till att man inte blandar stickor med olika latency för de kan bli lite jobbigt)

Okej, tack så mycket. I vilka sammanhang märker man skillnad på latensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Okej, tack så mycket. I vilka sammanhang märker man skillnad på latensen?

I överklockningsdelen här finns mycket bra förklaring till hur allt hänger samman, scrolla ner till Minnen & Timings. FAQ Överklockning

Faktum är att allt på den sidan är jätteintressant om man har några frågetecken, vet inte hur många gånger jag har läst den t e x

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]