Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Feb 2011

Fel på min ps3

hej

vad kan va för fel på min ps3, det är en modell äldre tjock me 80gb hårddisk tror ja.

ja kan behöva starta den ett tiotal ggr för att få igång den ordentligt... däremellan hänger sig den direkt vi uppstart eller håller på o krånglar....

har gjort systemåterställning på den och hjälpte inget..
sist ja hade igång den fick ja igång gt5 och då hade den problem me att visa bilar o bilder.... fick för mig att hårdisken kan va knas men vet ej..

hänger sig på uppstart hela tiden allså...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Låter lite som att hårddisken är på väg att ge upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Tyrgrim:

Låter lite som att hårddisken är på väg att ge upp.

om de är det... kan ja byta hårddisken själv?? och hur får man igång ps3 efter det? kommer de upp en bootmeny för att formatera o lägga in operativet som på datorn?

samt vad för hårddisk är de... 2,5 eller 3,5?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Ja, det är lätt att byta. Bara sätta i en ny och sen följa instruktionerna på skärmen. Kan vara bra att säkerhetskopiera all data som du har på din hårddisk om du nu kan göra det. En 2,5 " ska det vara.

Edit: Nu är jag ju inte säker på om det är hårddisken som krånglar för dig, men hade lite strul med frysningar och sånt innan jag bytte till en ny och större HDD själv. Dock hade jag inte lika stora problem som du.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Tyrgrim:

Ja, det är lätt att byta. Bara sätta i en ny och sen följa instruktionerna på skärmen. Kan vara bra att säkerhetskopiera all data som du har på din hårddisk om du nu kan göra det. En 2,5 " ska det vara.

Edit: Nu är jag ju inte säker på om det är hårddisken som krånglar för dig, men hade lite strul med frysningar och sånt innan jag bytte till en ny och större HDD själv. Dock hade jag inte lika stora problem som du.

troligt är de det.. de är ju just frysningar de blir.. hänger sig på uppstartsbilden tex, eller när xmbc kommit fram precis... o ett oändligt tjat om att ja inte stängt av rätt trots att ja gjort det gången innan.
ok får väl sätta i en ny 80 gb 2,5tums... måste spela klart gt5, fan är ju i stort sett klar förutom långloppen.... kör bonus race o de glider ju ur händerna nu om ja väntar för länge..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Du kan ju annars föra över din GT5 sparfil på ett usb-minne eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Du behöver inte sätta i en 80gb, det enda kravet är att den ska vara 2.5" sata och max 9.5mm hög.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Sätt in en 120GB SSD

2700x @4,2Ghz || 16GB DDR4 @3200Mhz @CL14 || GTX 780 @1,04Ghz || 1TB SSD (MX500) || Corsair HX750 || FD R6 Tempered glass vit (100% Noctua och Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Asus 27" FHD IPS + Acer 21" x223HQ FHD TN ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2009

Du kan sätta i en hur stor hårddisk som helst, bara det är en 2,5". Sedan bör det även vara en 5400 rpm, ur värmesynpunkt men givetvis går det med snabbare också.

Är du playstation plus kund så kan du spara alla dina saves online, eller om du har en extern hdd så kan du göra en backup av hela hddn. Saves som är kopieringskryddade kan man inte kopiera till ett usbminne rakt av, utan måste backupas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2005

Det behöver inte alls vara en 5400rpms disk då värmeökningen inte är alls stor. Kommer inte ihåg hur mycket skillnad det var i temperatur men jag läste en guide på nätet (som är borta nu) som testade det. Jag har kört med en 7200rpms disk hur länge som helst och det är inga problem alls.

|Intel Core i5-4670K (Corsair Hydro H80i)|MSI Z87-GD65|Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO|MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB|Corsair HX 750W 80+ Gold|NZXT H440W Silent Ultra New Edition Svart|Acer Predator XB241|Benq GL2440|Logitech G500|Steelkeys 6G|Windows 10 Svensk x64|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Feb 2011

ok tack för svar!

nån som har lust att länka till en hårddisk på prisjakt som passar, eller helst från misco.se

vad gäller storlek så vill ja ha de som är billigast, spelar ingen roll om de är 80 elller 160 eller 320gb,
skulle inte kunna fylla en 80gb ändå men såg att de kanske var dyrare än 160 så billigaste bästa för ändamålet tack. har gt5 sparfil på usb nu samt så måste man väl släppa sitt psn konto innan man byter hårddisk va, tror ja tryckte på det innan ja formatera om denna iaf.

edit: den här?

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=154517&SL_S...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Den där blir perfekt.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av P-NILZ:

Den där blir perfekt.

bra, får prova den då..

provade att få igång de förut, 5 försök utan att komma 5 sekunder in i uppstarten hör hårddisken snurra upp lite men sen gör den inget mer... fryst bild med en gång...

om de inte skulle vara hårddisken , nåt annat troligt förslag? om inte så kör ja på ny hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köpenhamn
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av guffen86:

Det behöver inte alls vara en 5400rpms disk då värmeökningen inte är alls stor. Kommer inte ihåg hur mycket skillnad det var i temperatur men jag läste en guide på nätet (som är borta nu) som testade det. Jag har kört med en 7200rpms disk hur länge som helst och det är inga problem alls.

Jag kör också en 7200rpm på 250 gig. Funkar kanon

^__^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Feb 2011

kom på en fråga till,
måste ja ta backup på hårddisken? enda ja vill ha är min usb savefil till gt5

operativet sätter väl ps3 in ändå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kälma
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av gb79:

kom på en fråga till,
måste ja ta backup på hårddisken? enda ja vill ha är min usb savefil till gt5

operativet sätter väl ps3 in ändå?

Det är bara att trycka in den nya disken, så följer du bara anvisningarna på skärmen. Behövs alltså ingen backup. Men som sagt, ta backup på dina spar-filer till ett USB.

ASUS P8H77-m | GeForce GTX 1070 | Intel Core i5-3570K | Intel 320 180GB SSD
LENOVO T460P | Intel I7 6820HQ | Nvidia Geforce GTX 940MX | 512 GB SSD | 32 GB RAM
"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario