Permalänk
Medlem

Fel på mina IEMs?

Jag har haft mina Sunrise Xcapes i ca 1 månad nu och de låter verkligen väldigt bra men nu tror jag att jag drabbats av glapp i kontakten för jag kan bara få ljud ur den högra hörluren. Om jag lirkar och håller på med sladden kan jag få ljud ur den vänstra också men då måste sladden ligga helt perfekt.
Min fråga här är:
Finns det något sätt jag kan åtgärda det här på? eller måste jag skicka tillbaka de till Bugden Audio och sedan hoppas på att få ett nytt par?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra att du gillade hörlurarna men tråkigt att du har problem med dem.

Från det du beskriver så verkar det som att kabeln börjat glappa precis vid kontakten. Om du är säker att det är där som kabeln har brustit så kan du kapa av kabeln och löda fast en ny kontakt. Om den däremot finns någonstans i mitten av kabeln så rekommenderar jag att du returnerar dem.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Trevligt att höra att du gillade hörlurarna men tråkigt att du har problem med dem.

Från det du beskriver så verkar det som att kabeln börjat glappa precis vid kontakten. Om du är säker att det är där som kabeln har brustit så kan du kapa av kabeln och löda fast en ny kontakt. Om den däremot finns någonstans i mitten av kabeln så rekommenderar jag att du returnerar dem.

Nu har ju jag bara basic knowledge när det gäller lödning då jag bara gjort det på högstadiet men jag kommer ju ihåg hur man gör. Är det svårt att löda på kontakten i det här fallet?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gjort det själv men det ska vara ganska enkelt. Dock så kommer du ganska säkert förlura garantin.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Jag har aldrig gjort det själv men det ska vara ganska enkelt. Dock så kommer du ganska säkert förlura garantin.

Jag tar nog och testar att löda på en ny kontakt och hoppas på det bästa.
Garantin räknar jag med att förlora, om jag nu inte redan blivit av med den på något sätt.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Kontrollera dock först att du är säker på var kabeln brustit innan du börjar kapa.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Kontrollera dock först att du är säker på var kabeln brustit innan du börjar kapa.

Finns det något bra, enkelt sätt att kontrollera det?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Enda sättet är nog att försöka vrida/trycka på kabeln ett litet område i taget tills man hittar punkten där ljudet börjar komma från båda hörlurarna igen. Från din beskrivning så skulle jag gissa att det ligger nära kontakten. Det är också vanligare att kabeln brister nära kontakterna än i mitten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Enda sättet är nog att försöka vrida/trycka på kabeln ett litet område i taget tills man hittar punkten där ljudet börjar komma från båda hörlurarna igen. Från din beskrivning så skulle jag gissa att det ligger nära kontakten. Det är också vanligare att kabeln brister nära kontakterna än i mitten.

Är ganska säker på att det är vid kontakten.
Har läst på lite om att byta kontakt men det verkar vara extremt "pilligt" och kanske inte alls så lätt, stämmer det?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man definierar som lätt. Jag räknar det som lätt men det kanske inte är lätt för andra.
Lite pilligt är det säkert och att kablarna i hörlurarna är väldigt tunna gör ju inte saken lättare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Det beror på vad man definierar som lätt. Jag räknar det som lätt men det kanske inte är lätt för andra.
Lite pilligt är det säkert och att kablarna i hörlurarna är väldigt tunna gör ju inte saken lättare.

Finns det någon bra, enkel guide att följa eller är det några få enkla steg?

Jag är rätt säker på att jag ändå vill försöka med lödningen eftersom Bugden Audio inte är de snabbaste och jag inte vill vänta 6 mån på att få ett nytt par Xcapes(om jag ens får det)...

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Det är bara några enkla steg. Hittade med snabbt googlande dessa två länkar som kan vara till lite hjälp:
http://puretonesaudio.wordpress.com/ipod-interconnect-guide/t...
http://www.head-fi.org/forum/thread/412871/3-5mm-plug-replace...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Det är bara några enkla steg. Hittade med snabbt googlande dessa två länkar som kan vara till lite hjälp:
http://puretonesaudio.wordpress.com/ipod-interconnect-guide/t...
http://www.head-fi.org/forum/thread/412871/3-5mm-plug-replace...

Ju mer jag läser desto mer avskräckt blir jag ifrån att löda.
Finns det något sätt man kan fixa det här utan att löda?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Heh, det är inte så farligt som det ser ut. Men löda är nog tyvärr det enda sättet att fixa det själv. Du kan ju kolla om du kan hitta någon hifi-affär som gör reparationer. Eller fråga någon kompis som vet mer om lödning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Heh, det är inte så farligt som det ser ut. Men löda är nog tyvärr det enda sättet att fixa det själv. Du kan ju kolla om du kan hitta någon hifi-affär som gör reparationer. Eller fråga någon kompis som vet mer om lödning.

Lite halvt nekroposting...men ändå.
Jag har bestämt mig för att löda kabeln och har t.o.m. öppnat kabeln för att bli överraskad av 6 trådar:
röd + röd/koppar, grön, blå + blå/koppar och endast koppar. Enligt guider verkar det som att röd och grön är ljudet(höger och vänster) och koppar är jordning...men de blåa trådarna/sladdarna nämns aldrig någonstans så jag vet inte hur jag ska löda...
Någon som har lite kunskap inom ämnet?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Lite halvt nekroposting...men ändå.
Jag har bestämt mig för att löda kabeln och har t.o.m. öppnat kabeln för att bli överraskad av 6 trådar:
röd + röd/koppar, grön, blå + blå/koppar och endast koppar. Enligt guider verkar det som att röd och grön är ljudet(höger och vänster) och koppar är jordning...men de blåa trådarna/sladdarna nämns aldrig någonstans så jag vet inte hur jag ska löda...
Någon som har lite kunskap inom ämnet?

Lyckades tyvärr inte hitta mer info med en snabb sökning men enklaste sättet att reda på hur de ska kopplas är att om du lyckas öppna den gamla kontakten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Lyckades tyvärr inte hitta mer info med en snabb sökning men enklaste sättet att reda på hur de ska kopplas är att om du lyckas öppna den gamla kontakten.

Den tanken har också gått igenom mitt huvud...Problemet med det är bara att Sunrise har gjort själva 3.5mm kontakten där man kan se kablarna helt jädra ogenomtränglig.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W