Hur man delar upp Steam-spel på två hårddiskar (Guide)

Permalänk
Medlem

Hur man delar upp Steam-spel på två hårddiskar (Guide)

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator i vilken jag använder en 120GB SSD som systemdisk. För att få så bra prestanda som möjligt i ArmA II installerade jag även Steam på SSD:n. Som ni säkert vet försvinner dock 90GB (det som är tillgängligt efter Windows 7) väldigt snabbt, speciellt när man vill ladda ned hela sitt Steam-bibliotek till datorn.

Som tur var finns det ett program som tillåter användaren att radera all speldata från "steamapps/common"-mappen och istället placera spelen på valfri lagringsdisk. Vad jag vet är det här långt ifrån allmän kunskap så jag tar och skriver ned en kort genomgång om hur detta går till. Det hela är väldigt simpelt:

1. Ladda ned och installera Junction Link Magic.

2. Ladda ned och installera det spel som du vill flytta till en annan hårddisk. I exemplet använder jag mig av Dragon Age - Ultimate Edition (24GB).

3. Starta upp spelet en gång. Detta är antagligen inte nödvändigt egentligen utan snarare en säkerhetsåtgärd för att slippa problem med registret etc.

4. Kopiera mappen "Steam/steamapps/common/dragon age ultimate edition". Skapa även en backup av denna mapp för att undvika eventuella tråkigheter.

5. Flytta mappen "dragon age ultimate edition" dit du vill.

6. Radera allt innehåll inuti "Steam/steamapps/common/dragon age ultimate edition". Det vill säga att det endast ska finnas en tom mapp med namnet "dragon age ultimate edition" kvar i "steamapps/common".

7. Starta Junction Link Magic.

8. Välj Create. I den vänstra listan väljer du den tomma "dragon age ultimate edition"-mappen som ligger i "steamapps/common". I den högra listan väljer du den mapp som du flyttade till en annan lagringsenhet, exempelvis "D:/Spel/Dragon Age - Ultimate Edition".

9. Klar! Nu är det bara att starta spelet genom Steam som vanligt.

På det här sättet har jag lyckats forsla bort närmare 50GB från min SSD. Det går även att utföra ovanstående metod "manuellt" men det är överkurs om man inte är insatt:

[Tack till reavpeals!]

Citat:

Går även att göra i commandprompten om man så vill.

1. Kopiera mappen till önskad hårddisk. Kanske SSD för snabbare start- och laddningstider.

2. Som TS skrev så är väl en backup att föredra. Taefter backupen bort hela den ursprungliga mappen (den på hårddisken du vill flytta från), annars får du ett felmeddelande som äger att mappen redan finns. Cannot create a file when that file already exists.

3. Skriv in detta i CMD med administratörsrättigheter: OBS! Se till att skriva in hårddisken du vill flytta mappen till först!

Citat:

MKLINK /J "C:\Program Files\spelets_namn" "E:\Steam\steamapps\common\spelets_namn"

4. Nu bör det ha skapats en NTSF-junktion mellan mapparna, och steam tror att spelet ligger på hårddisken, fastän det ligger på SSDn.

Det är i alla fall så jag brukar göra!

...och ytterligare en version där man använder sig av SteamTool Library Manager:

[Tack till EEric!]

Citat:

Kan annars rekommendera steamtool. Du markerar bara vilket spel du vill kopiera samt destination, klickar "start", vänta, och ta daa, klart!

Grym guide för övrigt

Hoppas att det här i alla fall hjälper någon/några som har ångest över att Steam snabbt fyller upp SSD:n.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Tack för detta! Kommer att pröva det här på min speldator när jag kommer hem.

Permalänk

Går även att göra i commandprompten om man så vill.

1. Kopiera mappen till önskad hårddisk. Kanske SSD för snabbare start- och laddningstider.

2. Som TS skrev så är väl en backup att föredra. Ta efter backupen bort hela den ursprungliga mappen (den på hårddisken du vill flytta från), annars får du ett felmeddelande som äger att mappen redan finns. Cannot create a file when that file already exists.

3. Skriv in detta i CMD med administratörsrättigheter: OBS! Se till att skriva in hårddisken du vill flytta mappen till först!

MKLINK /J "C:\Program Files\spelets_namn" "E:\Steam\steamapps\common\spelets_namn"

4. Nu bör det ha skapats en NTSF-junktion mellan mapparna, och steam tror att spelet ligger på hårddisken, fastän det ligger på SSDn.

Det är i alla fall så jag brukar göra!

Permalänk

riktigt bra guide.. löser en del problem för mig

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem

Kan annars rekommendera steamtool. Du markerar bara vilket spel du vill kopiera samt destination, klickar "start", vänta, och ta daa, klart!

Grym guide för övrigt

Permalänk

Tack så mycket! Har ännu så länge inte särskilt många steamspel, men jag kände lite ångest när jag insåg att de måste ligga på samma hårddisk. Nu kan jag ha de spel jag inte spelar för tillfället på hdd:n istället för min sdd på ynka 60GB.

Visa signatur

The cake is a pie.