Optimera DDR2 minnen till dotterns DELL Dimension 8400

Permalänk
Medlem

Optimera DDR2 minnen till dotterns DELL Dimension 8400

Funderar på att sätta in helt nya DDR2 minnen i min dotters DELL Dimension 8400 för lite bättre fart så att det blir 4x1GB vilket är max för både PC’n och Windows XP.

1. Vilken prestandaförlust blir det om man använder "singel"-minnen jämfört med matchade par minnen. Enligt DELL ”a slight reduction in performance”.
Kommer man kunna uppleva denna skillnad?

2. Minnen med 667MHz PC5300 eller 800MHz PC6400 blir väl ingen skillnad?
Detta kanske mest är en teoretisk fråga men tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

beror på vad man gör vid datorn.

om du sitter o spelar med singel vs dual channel så är det nästan ca: 10% förlust vid 1900x1200 & hög FPS. vid låg fps och låg upplösning(17"-19") så är det runt 5%.

sitter hon och surfar är det mindre än 0.1sek skillnad. som hon troligtvis gör 99% ? så då blir uppgraderingen lönlöst...

sitter hon i farmville kanske ett nytt grafikkort gör mer? eller en riktig dualcore?

edit: kanske jag gjort, men stora frågan är vad gör hon vid datorn och är det en p4 3.4EE med 1gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

beror på vad man gör vid datorn.

om du sitter o spelar med singel vs dual channel så är det nästan ca: 10% förlust vid 1900x1200 & hög FPS. vid låg fps och låg upplösning(17"-19") så är det runt 5%.

sitter hon och surfar är det mindre än 0.1sek skillnad. som hon troligtvis gör 99% ? så då blir uppgraderingen lönlöst...

sitter hon i farmville kanske ett nytt grafikkort gör mer? eller en riktig dualcore?

Du har missuppfattat frågan tror jag. Dual- channel blir det ju med 4 x1GB i alla fall. Jag gissar på att Dell tänker på att datorn ställer in sig efter det minnet som har lägst hastighet och sämst timings om man kör med olika.

"If you install mixed pairs of DDR2 400-MHz (PC2-3200) and DDR2 533-MHz (PC2-4200) memory, the modules function at the slowest speed installed. Similarly, if you install memory modules with mixed CAS Latency (CL) rates, the modules function at the speed and CAS latency capabilities of the slowest DIMM."

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Gör inga uppgraderingar till denna dator.

1. Processorn (P4 eller Dual-Core) är såpass gammal att dual channel och 2GB mot 4GB ger minimal skillnad (läs ingen). Till och med uppgradering från 1GB till 2GB är skillnaden marginell.
2. Windows XP 32bit stödjer endast 3gb (Windows XP 64-bit stödjer 4GB)

Vad gör din dotter på datorn?

Spelar hon skulle man kunna tänka sig att stoppa i ett nytt grafikkort, typ begagnat HD5750 för en 400-500kr. Men även detta är tveksamt. Spara pengarna till en ny dator ist, finns uppgraderingspaket på t ex komplett.se för 2000-3000kr + 1000kr grafik som är en mycket bättre investering. Eller ett fyrkärnigt begagnat system.

Spelar hon inte, utan bara sitter i Windows och surfar, lyssnar musik och film osv duger datorn fortfarande. Om datorn är seg, gör en ominstallation av Windows och få in alla drivrutiner samt Microsofts egna anitvirus, som är väldigt resurssnålt (MSE, Microsoft Security Essentials).

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Min dotter använder datorn främst till sims och surfar på internet. Men hon vill även rita Manga med Gimp och har tankar på lite musikredigering och enklare foto/videoredigering.
Det kommer nog bli en bättre dator om något år men tanken var att få den lite snabbare med små medel.
Datorn innehåller nu en Intel Pentium 4 HT 530 3,0GHz Socket 775 och minnen på 1024MB DUAL CHANNEL DDR2 400MHZ. Grafikkortet är ett enkelt 128MB PCI EXPRESS ATI RADEONTM X300 SE.

Men är det inte så att om man tex har ett grafikkort på 1GB med delat minne och totalt 4GB RAM så tar grafikkortet 1GB och kvar till Windows XP blir 3 GB? Däremot om grafikkortet har dedikerat minne så tar det inget från RAM?

Permalänk
Medlem

Grafikkort som delar minne brukar inte ha så mkt minne som 1GB. Skulle de dela 1GB så lämnar det 3GB över till Windows. Musik- och videoredigering skulle kunna motivera 2GB. Sims skulle säkert flyta lite bättre med ett, som jag nämnde innan 5750. Dock är det marginella skillnader, datorn har liksom gjort sitt och duger mest till surf och äldre spel. Sälj den för en 500-600kr och lägg de pengarna på en ny direkt.

Vill du absolut sätta in mer har jag en drös gamla minnen och kan skänka dig 2st DDR2 512mb PC3200-minnen (400MHz) så du får 2GB totalt. Har även 2st Corsair 1GB PC5300 667MHz, dock klarar ditt moderkort bara att köra dem i max 533MHz, eller om du använder dem med dina gamla minnen och får 3GB totalt så går dem i 400MHz. De senare vill jag ha 200kr för.

Skall säga att hastigheten på minnen inte spelar särskilt stor roll. Varför man vill lägga pengar på dyrare minnen som är snabbare är främst för att inte flaskhalsa sin processor vid överklockning.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!