Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem

Jag tycker Chrome kan kännas riktigt seg när man har många flikar uppe vilket jag har nästan hela tiden. Vet inte om alla webläsare är så men uppmärksammade det inte lika mycket när jag använde ff iaf.

Permalänk

Google Chrome, snyggt gränssnitt, smidigt å snabbt, (håller på å prova IE 9 nu, men det e så där)

Visa signatur

Corsair 600T, Amd X6 1090T, Gigabyte HD6870 CrossFire, Gigabyte GA-990FXA-UD5, Corsair Force 3 120GB SSD, Corsair AX850 PSU, Corsair XMS3 2000mhz 8Gb, Corsair H70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trimmy:

Jag kör med eldräven bara för möjligheten att installera adblock plus så att man slipper alla annonser.

Du har ju ju "nästan" samma tillägg med Chrome

https://chrome.google.com/extensions/detail/gighmmpiobklfepjo...

Permalänk
Medlem

Webbläsare som inte kör tabbar/fönster och plugins (såsom flash) i egna processer går inte att använda i dagens läge.

Opera går fan inte ens att använda (flash has crashed, restart browser? (ojdå hela webbläsaren har visst redan kraschat)), nu har jag inte testat firefox men om inte 4an är drastiskt mycket bättre så är firefox ännu värre.

Safari? Kanske under OS X men knappast för något annat OS.

Kvar har vi Chrome. Det är inte det att Chrome är så fruktansvärt bra eller har bäst funktionalitet. Det är helt enkelt den enda webbläsaren som över huvud taget fungerar om man tänkt surfa med flera tabbar + fönster och/eller har tänkt använda flash någon gång.
(flashblock och annat som inte stänger av flashprocessen duger inte)

Sen om man ser till säkerheten så är det ingen match där heller, Chrome erbjuder kanske inte allt man kan önska sig men jämfört med konkurrensen så finns det inget som kommer i närheten.

Så som entusiast så finns det dessvärre bara ett alternativ...

Permalänk
Inaktiv

Körde med Chrome ett bra tag, men efter ett bra tag tyckte att jag det började bugga sig? Så jag testade att köra med Opera.

Opera är jätte bra, fast det är ofta man ser på webbsidor "webbläsare stöds inte" eller dylikt och på flashspel hackar det något otroligt!
På alla andra webbläsare går det hur lent som helst att spela flashspel, men inte på Opera...
Det är det största nackdelen med den webbläsaren enligt mig eftersom jag har väldigt lätt att fasta för olika facebook spel under peridoer =D

Lite utanför ämnet:

Men är det någon som vet hur jag fixar detta?
Skicka gärna ett meddelande eller så, hade varit mycket tacksam!

Permalänk
Medlem

Jag har helt ärligt inte märkt någon skillnad i snabbhet på webbläsarna. Själv finner jag Firefox trevligt pga alla addons och skins man kan lägga till. Vet inte riktigt hur det funkar för dom andra webbläsarna, men jag känner mig inte intresserad av att byta.

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla möjliga webbläsare, men jag har alltid gått tillbaka till Firefox.
Jag tycker om att kunna ha så många tillägg, teman och liknade.
Jag tycker Firefox 4 med NoScript, Flashblock, Adblock Plus, Adblock Plus Popup Addon, är tillräckligt snabbt för mig när jag surfar runt.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

FF
Det går inte att surfa utan Adblock Plus och Noscript samt några andra add-ons (TreeStyleTabs t.ex.).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Började likt alla andra med Internet Explorer vilket jag fortfarande använder i undantagsfall pga dåligt stöd som fortfarande finns för andra. Tycker dock inte den är särskilt snabb och får en jävla massa reklam hela tiden.

Som främsta webbrowser använde jag ursprungligen Firefox (som jag tycker blev långsammare för varje uppdatering), Opera (som hade mycket minnesläckor och krashade ofta men snyggt interface) och nu har jag använd Chrome i ett år som jag är väldigt nöjd med då den är snabb, stabil och har rätt bra stöd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Firefox.
Överlägsen RSS-läsare.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

FF
Det går inte att surfa utan Adblock Plus och Noscript samt några andra add-ons (TreeStyleTabs t.ex.).

Har aldrig fattat vad Noscript gör? Den typ blockar java så att det ska bli säkrare eller nåt?

Jag har alltid tyckt det varit krångligt så jag avinstallerade och jag har då inte fått några virus.

Segar det ner FF?

Permalänk
Medlem

Jag kör med XP så tyvärr kan jag inte testa IE9, men Crome är snabbast och flyter på smidigast på min gamla dator.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

På den stationära PC, Macbooken, och PC laptopen puttrar Firefox 3.6.
iPhonen gäller Safari. Finns det alternativ där tro?
På jobbet är det Internet Explorer 8 som tuffar på.

Har kört Chrome, Opera och Safari också men gått tillbaka till Firefox.
Ska ge mig på att köra lite IE9 nu och se om det är så att man vill byta. Firefox 4 kommer väl till veckan så ska testa det också och se om det blivit stabilare sen betan.

Visa signatur

Director | Founder - HeXagon e-Sports

Permalänk
Medlem

Ni som kör Adblock Plus ni har väl avaktiverat det för SweClockers? Inte bara för att att det skadar SweClockers, reklamen på SweClockers är bra så man inte missar bra erbjudanden.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Firefox pga alla tillägg man inte klarar sig utan efter att ha vant sig. Det enda jag har att klaga på Firefox är att det tar 1-2 sekunder längre att starta upp jämfört med Chrome, men låter man webbläsaren ligga i bakgrunden är det inget man stör sig på.

Chrome är sjukt nice att man kan läsa .pdf direkt utan att ladda ner eller få korta "fryslagg" när man öppnar .pdf. En annan sak som Chrome tänkt till på är när man trycker Ctrl + F och söker efter ett ord, då markerar "scrollen" längst till höger i fönstret var på sidan ordet du sökte efter finns. Just nu använder jag Chrome på HTPC/NASen och FF på bruksdatorn för det dagliga användandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Webbläsare som inte kör tabbar/fönster och plugins (såsom flash) i egna processer går inte att använda i dagens läge.

Opera går fan inte ens att använda (flash has crashed, restart browser? (ojdå hela webbläsaren har visst redan kraschat)), nu har jag inte testat firefox men om inte 4an är drastiskt mycket bättre så är firefox ännu värre.

Jag har aldrig haft problem med att flash drar med sig FF4 i en krasch. Däremot är FlashPlayer i sig det mest instabila skitprogram som existerar i hela min datormiljö. Jag blir så förbannad bara jag tänker på flash. Finns inget som kommer i närheten av detta. Har säkert 10-15 flash-krascher om dagen. Jag har upptäckt att när flash kraschar i Firefox kraschar det även i Chromium och tvärt om. (Fast båda webbläsarna överlever ju detta nu för tiden.) Men hallå! Har Adobe inte lärt sig någonting om att isolera processerna? Snälla, snälla, snälla webben - ge oss HTML5 nu!

Permalänk
Medlem

Har tidigare använt mig av FF och Chrome. Testade IE9 för ett tag sen och är väldigt nöjd md den, snabb och fräsch känns den. Sen så pep/tjöt min dator så fort jag slog igång chrome eller FF, nu med IE 9 är datorn knäpptyst

Permalänk
Medlem

Jag använder Opera för vanligt surfande, Chrome och Explorer om det behövs och Firefox när jag lagar webbsidor.

Fördelar med de olika webbläsarna:

Opera
- Ctrl + Z, visst finns det motsvarande, men så otroligt enkelt att kunna öppna en flik du råkat sänga med bara Ctrl + Z
- Klona flik, vet inte hur det är med motsvarigheter till det i andra läsare, men att kunna göra en kopia av en flik med samma historia m.m. är otroligt praktiskt ibland.

Chrome
- Då Opera någon gång får för sig att lagga på tv4play eller dylikt fungerar Chrome alltid bra, också bra då Opera ibland tar väldigt mycket systemresurser.
- Incognito, finns väl i flera browsers under olika namn men visst är det praktiskt

Internet Explorer
- Används endast då sidor inte stöder något annat, ganska vanligt t.ex. på kinesiska sidor

Mozilla Firefox
- Firebug är överlägset Opera Dragonfly då man skall felsöka webbsidor, därför är det alltid mitt första val då jag sysslar med sådant (plus att Opera inte vill executa PHP på mina lokala webbsidor, det gör alla andra läsare)

Permalänk
Medlem

Chrome! De kan gärna få veta vad jag googlar på och vilka hemsidor jag är inne på. De får då allt veta vilken sjukt person jag är xD

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Funderar på chrom(ium), men som sagts tidigare så är det just ABP som håller mig kvar.

Skrivet av FightClub:

Firefox har Adblock Plus, Adblock Plus Element Hider och NoScript. Firefox är trög.

Skrivet av Pappy:

FF
Det går inte att surfa utan Adblock Plus och Noscript samt några andra add-ons (TreeStyleTabs t.ex.).

Adblock fungerar väl minst lika bra i chrome som i firefox (och element hiding helper-funktionaliteten är till och med inbyggd (och dessutom smidigare))? För övrigt verkar det även finnas noscript-varianter, även om jag inte själv har testat dem.

Permalänk

Netscape Navigator var bland det första man körde på vilket rullade fint på den tiden. Även någon gammal IE version kändes rätt trött i jämförelse. Sen drog man in FF och där har man blivit fast.
Gillar det väldigt mycket även om det må ha lite minnesläckor på bortåt 0,5 Gb ibland

Har kört en del andra men tycker de är lite för bling bling och sen gillar jag plugins till FF bla adblock osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

IE 9 idag har testat opera firefox & andra alltid gått tillbaka till IE minst bekymmer i längden
Firefox har jag på jobbet

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Ni som kör Adblock Plus ni har väl avaktiverat det för SweClockers? Inte bara för att att det skadar SweClockers, reklamen på SweClockers är bra så man inte missar bra erbjudanden.

Jag kan ärligt erkänna att jag inte gjort det. Flash reklam är något jag verkligen inte står ut med och tyvärr var det extremt mycket av det sista jag kollade på swec (ca 6 månader sedan). Plus att sidan ser så sjukt mycket bättre ut utan all jäkla reklam.

Tillbaka till läsare så började jag med IE, körde Netscape ett tag då far hade den på jobbet och han ville promt ha den hemma med. Körde sedan med IE fram till 2004 då jag bytte till FF och har sedan dess varit fast i FF. Har även Chrome installerat men jag fastnar aldrig för den utan jag faller alltid tillbaka på FF, old habit maybe?

Sedan som många redan innan mig, Adblock plus och NoScript är ett måste idag för att få en trevlig upplevelse på nätet.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Skrivet av KeTonic:

Jag kan ärligt erkänna att jag inte gjort det. Flash reklam är något jag verkligen inte står ut med och tyvärr var det extremt mycket av det sista jag kollade på swec (ca 6 månader sedan). Plus att sidan ser så sjukt mycket bättre ut utan all jäkla reklam.

Tillbaka till läsare så började jag med IE, körde Netscape ett tag då far hade den på jobbet och han ville promt ha den hemma med. Körde sedan med IE fram till 2004 då jag bytte till FF och har sedan dess varit fast i FF. Har även Chrome installerat men jag fastnar aldrig för den utan jag faller alltid tillbaka på FF, old habit maybe?

Sedan som många redan innan mig, Adblock plus och NoScript är ett måste idag för att få en trevlig upplevelse på nätet.

jo håller med fullständigt om det bara varit bilder och en länk om man tryckte på reklamen ok. men står inte ut med allt blinkande och rörligt i reklamen.

tycker att swec kunde göra ett speciellt reklam kontrakt som säger att deras reklam inte får innehålla rörligt material

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Firefox: eftersom jag är beroende av add-onet Rikaichan (direkt översättning på tecken man markerar på skärmen) har jag inte lyckats gå över till Safari eller Chrome som trots allt är snabbare. Flash i OSX drar fortfarande mycket CPU så det verkar inte spela så stor roll webbläsare emellan.

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox på grund av pluginstödet samt av gammal vana. Har kört FF sedan version 0.7

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

Jag kör Chrome
Jag gillar att man kan synca bookmarks och tillägg med sitt Gmail-account, på de viset får man upp sina bookmarks och tillägg i alla sina datorer.
Och så gillar jag tilläggen typ som Facebook Photo Zoom och Gmail Notification. Finns en massa tillägg så man kan skräddarsy sin Chrome.
Har inte använt mig så mycke av andra webbläsare, de är möjligt att de är så i dom andra oxå.

Permalänk
Hedersmedlem

Sen många år tillbaka så har Firefox varit mitt primära val och det känns inte som jag har nån anledning att byta. Har flyttat med mig "samma" installation genom ett par datorbyten och det har fungerat i stort sett klockrent varje gång.

Anledningar till att inte byta:
Tillräckligt stabilt
Tillräckligt snabbt
De funktioner jag vill ha finns

Får se vad jag tycker om version 4... Misstänker den behöver en del uppfostran för att bete sig som jag vill och se ut som jag vill.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Använde eldräven i flera men testade Chrome och det passar mig perfekt! Jag bryr mig inte alls om design, bara det är så lite som möjligt. Det som är intressant är ju sidorna man är inne på inte allt bling bling menyer och sånt i webbläsaren.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Jag använde enbart Firefox till för några år sen när det började bugga för mig. Jag minns inte riktigt vad som var problemet, men då blev jag sugen på att testa någon ny webbläsare och fastnade direkt för Opera.

Tycker verkligen den har varit min absolut snabbaste webbläsare de senaste åren, och med alla inställningsmöjligheter som Ctrl+Z för att ångra en stängd flik, att man kan klona en flik och få all dess historik.

Men det som verkligen får mig att stanna kvar med Opera är dess Snabbval, att få upp alla sina favoritbokmärken varje gång man öppnar en ny flik tycker jag är så bekvämt. Snurrar runt på en kanske 20 sidor varje dag och dessa är då grymt bekväma att ha under snabbval.

Men nu när Firefox 4.0 kommer så måste jag testa den, men jag kommer nog få svårt att lämna Opera.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.