Raka vägen in i servern ?

Permalänk
Medlem

Raka vägen in i servern ?

Hej. Det här har säkert frågats om förut men.......

Saken är den att jag har efter 10 år ersatt min gamla filserver med en ny. Jag har installerat Windows 2003 server R2 på den. Mitt problem (som säkert inte är ett problem) är att en av mina klienter är en HTPC med XP/XBMC. Jag vill att den ska kunna ansluta till dom utdelade mediamapparna i servern utan att användarnamn och lösenord efterfrågas.
Hur ska jag bete mig?

Det lustiga är att mina ubuntumaskiner går rakt in i dessa mappar men inte dom med XP.

Permalänk
Medlem

Inaktivera "enkel fildelning" (kontrollpanelen, mappalternativ) i XP så beter sig XP mer normalt.

Permalänk
Medlem

Du måste skapa ett konto på servern som har samma namn och lösenord som kontot på klienten. Sedan delar du ut mappen på servern så att denna konto har åtkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Du måste skapa ett konto på servern som har samma namn och lösenord som kontot på klienten. Sedan delar du ut mappen på servern så att denna konto har åtkomst.

Får börja med astt tacka för svaren så långt.

Jag hade på känn att det var något åt det hållet. Den fundering jag får då är:
När XP/HTPC-klienten startar utan att fråga efter inloggning. Vad ska man då kalla det kontot för i servern ? Vad heter klienten ?

Permalänk
Medlem

Du loggas alltid in på ett konto i XP - även om det loggas in automagiskt. Tryck på START så ser du vad kontot är. Sätter du rättigheterna på de utdelade mapparna till Guest/Gäst samt aktiverar gästkontot på servern ska vem som helst kunna komma åt resurserna - förutsatt att NTFS-rättigheterna tillåter detta.

Permalänk
Medlem

Behövs inte något speciellt konto. kör själv 2003 och där har jag bara aktiverat enkel fildelning och gäst konto om jag inte minns galet.

Permalänk
Medlem

Tack alla för snabba svar.
Jag är på jobbet nu men ska kika på det här när jag kommer hem i kväll.

Kanske är fel plats i forumet men jag vill passa på att tacka för det vänliga och ödmjuka bemötandet på mitt första inlägg. Jag var rädd att jag skulle få svar i stil med "............Öhh, Googla för f-n...." . Sådana svar är förbjudna på det bilmärkesforum där jag är aktiv annars. Många kommer in där för första gången och påstår att dom har dumma frågor. Jag brukar svara att det är ännu dummare att fråga sådant man redan vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solis:

Får börja med astt tacka för svaren så långt.

Jag hade på känn att det var något åt det hållet. Den fundering jag får då är:
När XP/HTPC-klienten startar utan att fråga efter inloggning. Vad ska man då kalla det kontot för i servern ? Vad heter klienten ?

Själv föreslår jag att inte dela ut mappar på nätverket utan något lösenordskydd. Det finns registerhacks som gör det möjligt att automatiskt logga in på en dator med lösenord och allt vid uppstart.
http://www.velikan.net/automatic-login-windows-account/