Permalänk
Medlem

Akut köpråds hjälp! Sandybridge

Jag behöver hjälp med att köpa sandy bridge moderkort processor och minnen vad tycker ni jag ska ha?
tycker ni jag ska ha i5k eller i7k, och tycker ni jag ska ha asus elr något från msi? min budget på moder kort är runt 1,5k och minnen jag tror jag ska ta corsair vengeance elr dominator. snälla skriv va ni tycker! och ni an gärna vissa mig på inet kundvagnar på vad man ska ha.
Jag har redan nätagg hårddisk och ljudkort och kablar.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska använda datorn till....
Är det bara spel, film osv ta i5. Är det CAD, PS, renderingar ta i7

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

varför är i5an bättre i spel?

Permalänk
Medlem

I spel kan HT i regel inte användas och kan ställa till det i ren prestanda. Då det inte behövs är det onödigt att lägga extra pengar på det.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

ok men egentligen spelar jag inte så krävande spel så ag tror i7 räcker jag kmr inte att använda alla kärnor och kan ni rekkomendera ett bra moderkort till i5 elr i7?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det lite tvärt om då i7 är till för de som behöver många kärnor och använder program som kan använda flera trådar så man kan ta den billigare i5 2500K. Skall du inte överklocka och inte skall använda den inbyggda grafiken så kan du ta i5 2500 då den är billigare men presterar lika bra.

Märket på moderkortet spelar ingen roll när det gäller prestanda utan det handlar mer om överklockningsförmåga, kylning, etc.

Ett bra billigt moderkort som har det man behöver förutom eSATA, Crossfire/SLI
http://www.inet.se/artikel/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

ok men egentligen spelar jag inte så krävande spel så ag tror i7 räcker jag kmr inte att använda alla kärnor och kan ni rekkomendera ett bra moderkort till i5 elr i7?

Det är i5 du ska ha för att spela INTE i7.
i5 är för spel, film, surf osv. i7 och HT är till för tungdrivna program/appar som CAD, PS och renderingar.
Vill man ha samma spelprestanda med i7 kan man stänga av HT i BIOS men då han man verkligen slängt 700:- i sjön.

Håll dig till i5 och det verkar inte som du ska hålla dig till överklockning så köp en: http://www.inet.se/artikel/5309985/intel-core-i5-2500-3-3ghz

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

jag kommer nog att överklocka i7an till 4-4,5ghz och kan man overclocka i5an lika mycket?
och kan ni komma med lite bättre förslag på moderkort helst runt 1500kr
samt vilka minnen tykr ni jag ska ha?

Permalänk
Medlem

kan du komma med ett förslag på moderkort också? det hade varit snällt

Permalänk
Hedersmedlem

Man får ta det som finns men det är ett bra kort det här.
http://www.inet.se/artikel/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

jag kommer nog att överklocka i7an till 4-4,5ghz och kan man overclocka i5an lika mycket?

Alla CPU'er har olika bra "överklockningsförmåga", mellan två likadana kan skilja väldigt, men i teorin - Ja i5/i7 klockar lika bra

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622989
jag funderar på att köpa dem delarna tycker du att det är ett bra packet?

Permalänk
Medlem

Det är bra men du får det för 5068:- på inet.se ink. frifrakt.
Ska du klocka behöver du även en bättre kylare än orginal.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Tack så mkt!
jag ska funderar på att köpa Antec kuhler h20

Permalänk

i5an är inte bättre i spel prestanda mässigt men om du tänker i pris så är det värt det mera.

Permalänk
Medlem

ok tack!