Hjälp processor till acer aspire m1641

Permalänk
Medlem

Hjälp processor till acer aspire m1641

Hej jag undrar om denna processor passa till min dator http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=431992#extra
Just nu har jag en Intel Celeron E1400 som är helt värdelös
moderkortet är MCP73VE socket LGA 775

Tack på förhand

MVH Elmer

Permalänk
Medlem

Det ska väl funka om det är samma socket. Annars beror det väl på ramminnena.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Har 4gb ram minne

Permalänk
Medlem

Nja, du skall nog kolla upp mer noggrant vad du har, för nyare 775 må ha samma pinout, men många äldre moderkort har inte stöd för de nya buss hastigheterna och volt som de skall ha.
När jag googlade på det namn du angivit så dyker nvidia 620 chipset upp och är iosäker på om det isf kanske är för gammalt för Wolfdale serien av cpus

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hur ska jag kolla upp det? ska jag öppna datorn och kolla?

http://img708.imageshack.us/i/namnlszx.jpg/ när jag öppnar HwinFo32 och kollar motherboard

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lovar inget men det ser faktiskt ut som om denna processor skulle passa: http://www.nvidia.com/content/nforce700i/DA-04084-001_v02_CPU...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag lovar inget men det ser faktiskt ut som om denna processor skulle passa: http://www.nvidia.com/content/nforce700i/DA-04084-001_v02_CPU...

Vilken av dom?

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jag lovar inget men det ser faktiskt ut som om denna processor skulle passa: http://www.nvidia.com/content/nforce700i/DA-04084-001_v02_CPU...

Man skall nog inte lita på det till 100% i o m att det bara är vad chippet klarar enligt nvidia kolla i stället manualerna från acer

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Man skall nog inte lita på det till 100% i o m att det bara är vad chippet klarar enligt nvidia kolla i stället manualerna från acer

Hittar inget om processor i acer manual.. =/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elmer7:

Vilken av dom?

Den du frågade efter alltså, i din länk

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den du frågade efter alltså, i din länk

Jaa nu fattar jag , Fast vet fortfarande inte om den passar eftersom att flera har svarat olika

Permalänk
Medlem

Det är så det blir med märkes datorer, då man inte vet vad det är för delar, eller vad tillverkaren hittat på innanför skalet.
Särskilt som få tillverkare inte heller ger ut någon som helst info om vad man kan uppgradera delarna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Det är så det blir med märkes datorer, då man inte vet vad det är för delar, eller vad tillverkaren hittat på innanför skalet.
Särskilt som få tillverkare inte heller ger ut någon som helst info om vad man kan uppgradera delarna.

Mjoo men jag tror jag ska köpa den och prova sen kan man ju alltid lämna tillbacks produkten

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jag lovar inget men det ser faktiskt ut som om denna processor skulle passa: http://www.nvidia.com/content/nforce700i/DA-04084-001_v02_CPU...

Nej E7500 passar inte enligt tabellen ej heller någon Yorkfield.
Vet om att många moderkort inte stödjer E7500 då den är ganska ny...undvik den!
Hittar du E7300 så den ett bra alternativ också...

"Yorkfield CPUs are not supported by NVIDIA’s GeForce® 7050/NVIDIA
nForce® 610 (MCP73V) and GeForce7050/NVIDIA nForce 620 (MCP73VE)
SKUs."
Skall man tro Nvidias tabell så passar Wolfsdale...ta då någon av E8200, E8300, E8400, E8500 eller E8600.
Dock är detta enligt tabellen som Jalle länkade till...bäst borde vara att titta på Acers hemsida...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nej E7500 passar inte enligt tabellen ej heller någon Yorkfield.
Vet om att många moderkort inte stödjer E7500 då den är ganska ny...undvik den!
Hittar du E7300 så den ett bra alternativ också...

"Yorkfield CPUs are not supported by NVIDIA’s GeForce® 7050/NVIDIA
nForce® 610 (MCP73V) and GeForce7050/NVIDIA nForce 620 (MCP73VE)
SKUs."
Skall man tro Nvidias tabell så passar Wolfsdale...ta då någon av E8200, E8300, E8400, E8500 eller E8600.
Dock är detta enligt tabellen som Jalle länkade till...bäst borde vara att titta på Acers hemsida...

Jepp, du har helt rätt, dock så behagar Acer inte ha någon sådan lista till denna dator/mobo

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Den borde det, men som sagt endast Acer kan verifiera om det går eller inte, så hör med dem om du kan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp man fick!

Permalänk

Ja enligt chipset manualen...dock vet man inte om Acers Bios stödjer den...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Kolla med Acers support, de är nog hjälpsammare än t.ex. HP.

HP låser däremot in CPUer på steppingnivå i deras egna EFI så att man inte skall köpa CPUer fritt utan ska köpa via dem för hytlösa priser.

Efter en månads bollande fick man svar vilka CPUs deras laptop tog, (frågade själv efter CPUID i hex) men fick en lista med Intels produktnamn och vips så fungerade de inte då de låst in sig på en gammal stepping. Efter lite mer bollande kunde de inte mer än beklaga att de var ett skitföretag och rekommenderade på efterhand att borde köpt CPUn från dem istället för 15tusen när jag i sjävla verket betalade 3k för en nyare stepping.