Köpråd, Bra dator att skriva på, med lång battertid och "lagom" skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Köpråd, Bra dator att skriva på, med lång battertid och "lagom" skärm

Hej,

Jag har nu suttit i ett par dagar och försökt hitta en bärbar som uppfyller lite andra krav än vad man är van vid, jag har alltid vid mina datorköp letat efter bästa pris/prestanda och det är ju relativt lätt eftersom det bygger på "hårda fakta".

Nu däremot eftersom jag skriver mer än spelar numera så är jag på jakt efter en dator som:

• har max 14" skärm (och minst 12", 13,3 och 13,1 verkar vara en bra storlek)

• skönt och stabilt tangentbord (värsta som finns är de där mjuka som böjjer sig) och en lagom slagvolym (ca 2-2.3 eller liknande).

• Bakgrundsbelyst tangentborg

• upplösning om minst 1200+x800+

• Bra batteritid (5h+)

• wifi såklart, och ett plus men inte ett måste med inbyggd 3g modul.

• "ok" prestanda, vill inte sitta och vänta på word eller XLS i 10 min för att öppna dokumenten.

• "ok" lagringsyta men tror inte det är en issue, tack var NAS osv. så klarar man ju sig på ca 128 Gbps hittils.

och framförallt en rktigt snygg rackare

för att ge er lite av de "ramar" jag rört mig inom hittils:

har kikat på Sonys Z serie gillade dom skarpt tills jag såg dom live och såg att det var ett gigantiskt (allt är visserligen subjektivt) mellanrum mellan tangenterna.

Har idag en Alienware M15x och älskar tangentbordet men maskinen är en tung rackare och batteritid är inte dess starka sida

har tittat på en del Asus burkar (UL serien bla.a) och har haft lite svårt för deras tangentbord, de känns sådär böjliga/plastiga.

*edit
gillar inte OSX och eller Mac så ingen idé att föreslå någon av dem!

Razer Blade Stealth

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oxelösund
Registrerad
Maj 2004

--->>> Asus N43SN-VX051V

N43SN är minst i Asus N-serie men tummar varken på funktion eller prestanda trots sina små mått.

Med en ljudlösning som har tagits fram med Asus nya SonicMaster teknik samt teknik från världskända Danska Bang & Olufsen ICEpower® kan N43SN leverera ett bättre ljud än man vanligtvis hittar på större modeller. För att matcha ljudet har Asus även spenderats mycket tid på datorns materialval, design och prestanda för att ge en genomgående känsla av kvalitet.

Med nästa generations hårdvara som en kraftfull Intel® Core™ i5-2410M Processor, ett NVIDIA® GeForce® GT 550M grafikkort och nya USB 3.0 kan man vara säker på att detta är en dator som kommer vara modern i många år framöver.

- Exklusiv design med både lock och handledsstöd i borstat aluminium.
- Överför stora filer på nolltid med USB 3.0
- Upp till 5 timmars batteritid med Nvidia Optimus

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831090

/AP

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Mar 2011

HP rekomenderar jag generelt de övriga i min familj har det (jag har det inte då jag spelar mycket och har egenmoddad). Denna har syrran http://www.inet.se/artikel/1969650/hp-pavilion-dv3-4150 och hon är mycket nöjd med den. Hon har den som studiedata då hon läser på Chalmers och hon använder inte bara den till ordbehandling utan tar även fram lite simuleringar och sånt. Så den är mitt tips

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Hmm, ska kolla lite recensioner, jag har haft ett par Asus och där har jag alltjämnt haft problemet med att tangentborden är lite plastiga och det känns inte som det finns "något motstånd" under knapparna.

Hp Har jag i Jobbet och är väl i princip samma sak, men modeller skiljer väl ganska mycket från varandra antar jag, tror jag fastnade mestadels på Sony datorer eftersom de hade en "ok" slagvolym på sina knappar.

Blir till och läsa lite recensioner och se om någon butik i stan har dom på display så man får känna lite på dom tack för svaren så långt!

Razer Blade Stealth

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010

Hej!

Har liknande önskemål ang ny bärbar som TS.

Har nu en bärbar ASUS med C2D, 2GB, Radeon 2600, 15.6" med 1680x1050. Är köpt för 4-5 år sen, och är riktigt plastig och urusel kvalitetskänsla. Skärmen är dock super, enligt mig, och jag undrar om jag egentligen ska gå ner i upplösning vid nästa köp (som bör bli snart). Däremot är jag sugen på att gå ner i storlek då jag kommer förflytta mig allt mer nu än jag gjort tidigare .

Det verkar dock vara just skärmupplösning som det snålas mest på. En lösning är att köpa en mindre dator, 13.3"-14" och sen skaffa en separat skärm för att ha i hemmet när jag sitter vid datorn i längre perioder.

Jag vet inte, kanske är det vanesak, 1366x768 (eller vad den där vanlit förekommande låguppl nu är) kanske känns helt ok efter några dagar?....

Ska tillägga att en kollega kommer resa till NY nu i kommande veckan, där skulle man kunna be om en hemfraktning och spara några tusen. Gäller bara att hitta tilltalande dator på fysisk butik på Manhattan (vill inte be honom krångla runt på långa taxiresor för att köpa dator till mig, så är begränsat till affärer med centralt läge).

Har än så länge tittat mest på:

Acer timelinex 3820TG - invändning är den låga upplösningen, allt annat verkar bra med tanke på priset. Dessvärre verkar inte TG-varianten finnas i USA, utan bara T (dvs utan Radeon 5650), vilket är en dealbreaker. Synd, annars hade den nog köpts utan vidare snack.

HP Envy 14.5" - alldeles för dyr i Sverige (enl mig) men har ju en högupplöst skärm (1600x900) och verkar väldigt fin. Har hittat denna på amerikanska nätbutiker för 1000 $, dock med annan, låguppl skärm, men priset är ju annars schysst. Undrar dock lite hur det är med överhettning, har för mig det snackats om värmeproblem i HPs maskiner, kan isf tänka mig det är extra påtagligt i en så pass liten men kraftfull dator som denna.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/735617-REG/HP_Hewlett_P...

Acer timelinex 4820TG - storebror, dock inte för stor för mig. Är dock lite orolig då jag läst här och var (bla på SC forum) om överhettningsproblem. Dessutom tveksamt om den håller batterimässigt lika bra som lillebror. Annars är den ju som jag förstår ett bra alternativ till 3820, som faktiskt finns med Radeon 5650 i USA för bara 800 $, vilket ju är ca 5200 SEK dvs ett bra pris.

Asus N53 - Ett alternativ som nämnts tidigare i tråden. Då blir det dock inte en mindre och smidigare dator, utan istället ännu en 15.6", och en ASUS igen. De kanske har blivit bättre med kvalitetskänslan med åren, jag har ingen aning, men den jag haft de senaste åren har inte imponerat. Även N53 finns att hitta i USA för 1000 $, men då med lågupplöst skärm vilket är fullkomligt uteslutet om det är en så stor skärm. Då kanske jag iofs skulle kunna byta panelen som sitter i min nuvarande (1680x1050) med ett enkelt ingrepp, dock voidar man ju garantin då...kanske inte är så smart. Näe N53 känns utesluten.

Kan min 1680x1050-panel ha nåt andrahandsvärde om jag skulle köpa en ny dator o inte ha användning för den? Har dessutom en helt oanvänd 1366x768-panel på 15.6" tillhörande den Asus jag har idag (supporten bytte mot den WSXGA-panel jag ville ha, men skickade med WXGA-panelen också av nån anledning, och den har legat i en låda sen dess). Nu ska jag inte svamla iväg OT för mkt, undrade bara om man kanske kan få ut nåt för de här delarna + min unvarande Asus på begagnatmarknaden.

OnT:
Får kolla upp recensioner av Envy och se om det rapporterats om överhettning, samt gå skallgång efter en USA-såld 3820TG, verkar ju konstigt att de inte skulle sälja den. Annars är ju 6500:- som iNet tar för den, ett bra pris det med.

Edit:

Hittade nu en Asus N43 i fysisk butik på Manhattan, 960 $, rätt bra pris väl?
http://www.bhphotovideo.com/c/product/736994-REG/ASUS_N43JF_A...

Är ju frågan om hur kvalitetskänslan är, får försöka hinna läsa nån recension av den nånstans. Måste framförallt veta om den har några problem med överhettning. Rätt snarlik 4820TG i övrigt, dock 160$ dyrare...nån som vet om det är motiverat att betala ca 1000 SEK mer för Asusen än Acern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Eftersom du hade kravet bakgrundbelyst tangentbord tänkte jag bara tipsa om följande tråd:
http://forum.notebookreview.com/acer/491169-acer-timelinex-38...

Om du nu funderade på en 3820TG.