lurad på gtx 480 vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

men fick du pengarna då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rupenbritz:

men fick du pengarna då?

vet inte när jag får dem men det står att han ska betala mig 2000.kr i skadestånd med ränta vet inte riktigt hur ränta fungerar så det är bara att vänta och se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

vet inte när jag får dem men det står att han ska betala mig 2000.kr i skadestånd med ränta vet inte riktigt hur ränta fungerar så det är bara att vänta och se vad som händer

Har du fått förklarat för dig hur pengarna ska betalas ut? Vad händer om han inte betalar?

Permalänk
Medlem

Jag avskyr tjuvar och det värsta som finns är när man vet vem det är och inte kan sätta dit personen heller.

Polisen är väldigt lat när det gäller såna här saker samma sak när det gäller misshandel. Det gör liksom ingen skillnad om man anmäler det eller inte, för personerna kommer endå aldrig att hittas.

Tråkigt att detta hände och vad retligt att man vet vem det är.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk

Har också råkat ut för denna person

Hej alla,,ny på forumet )

För en tid sedan såg jag en annons på Blocket ang nå äldre dataprylar som var till salu, moderkort, prolle etc..
sånt jag behöver för att slutföra bygget av en mindre avancerad mediaburk.

Kontaktade han, betalade in en obetydlig summa i sammanhanget, men inget kolli anlände på posten.
Efter ett par veckor mejlade jag honom ang detta och undrade varför det tog sådan tid, han sa att päronen var bortresta och att prylarna fanns hos dem, MEN att han skulle skicka dem.

Gick ytterligare 2v och jag förstod att det skulle bli skit av allt detta, och jag var mäkta irriterad, och i detta läge fick jag aldrig någon ytterligare kommunikation via mejl

Sagt och gjort, skickade ett låååååångt mejl ang information vad jag visste om honom samt att jag verkligen hade "verktygen" för att få honom att antingen betala tillbaka eller skicka varorna.
Kan väl kalla det för ett regelrätt hotmejl som inkluderade ett *inkassobolag* som jag tydligt beskrev.

Tog väl ca 7-8 minuter efter jag skickat iväg mejlet, som det plötsligt plingade till i min inkorg.

Han skickade en förfrågan om jag ville ha processorn skickat med en gång och moderkortet nästa vecka, för prylarna fanns tydligen på 2 olika håll.
Så vi får väl se om grejorna dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

vet inte när jag får dem men det står att han ska betala mig 2000.kr i skadestånd med ränta vet inte riktigt hur ränta fungerar så det är bara att vänta och se vad som händer

Hoppas du får tillbaka pengarna. Har han inga pengar, så kommer ärendet gå till Brottsoffermyndigheten. Kan han inte betala inom en viss tid, så kommer ärendet gå över till Kronofogdemyndigheten. De kommer att göra en utmätning på hans inkomst och kapital. Du kommer få hem ett papper hur du skall agera.

Men du måste lära dig att avsluta dina meningar med punkt. Och börja en mening med STORA bokstäver. Det var väldigt svårt att följa dina inlägg. Sedan att du har svårt att stava är inget större problem, man förstår vad du skriver.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

OBS!

Skrivet av zzcool:

vet inte när jag får dem men det står att han ska betala mig 2000.kr i skadestånd med ränta vet inte riktigt hur ränta fungerar så det är bara att vänta och se vad som händer

Kom ihåg: du måste SJÄLV (inom rätt tid) föra en skadeståndstalan mot honom. Det enda domstolen har gjort är att bekräfta att du har RÄTT att få skadestånd av personen, jämte ränta. Men du måste själv bevaka din RÄTT (som du har fått) och driva ärendet mot honom. Ring Brottsofferjouren för info. Eller ring ett inkassobolag (dom blir bara glada av att få ett ärende som de kan ta ut inkassoavgifter från:P) och fråga hur du ska göra för att:

a) alla regler ska vara uppfyllda vid bevakning
b) hur du och inkassobolaget gör för att fodran inte ska försvinna (man förlorar sin rätt om man inte bevakar sin fodran eller på annat sätt uppmärksammar den skadeståndsskyldige att denne de facto har en skadeståndsdom mot sig).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacEnkronan:

Kom ihåg: du måste SJÄLV (inom rätt tid) föra en skadeståndstalan mot honom. Det enda domstolen har gjort är att bekräfta att du har RÄTT att få skadestånd av personen, jämte ränta. Men du måste själv bevaka din RÄTT (som du har fått) och driva ärendet mot honom. Ring Brottsofferjouren för info. Eller ring ett inkassobolag (dom blir bara glada av att få ett ärende som de kan ta ut inkassoavgifter från:P) och fråga hur du ska göra för att:

a) alla regler ska vara uppfyllda vid bevakning
b) hur du och inkassobolaget gör för att fodran inte ska försvinna (man förlorar sin rätt om man inte bevakar sin fodran eller på annat sätt uppmärksammar den skadeståndsskyldige att denne de facto har en skadeståndsdom mot sig).

så att jag väntade ända tills nu är inte bra hur ska jag göra detta då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

så att jag väntade ända tills nu är inte bra hur ska jag göra detta då?

Jag vet inte hur det är med skadeståndsdomar men har det inte gått ett år eller mer *gissa* så borde du ju kunna kräva din rätt.:)

Hör med Brottsofferjouren vad de har att säga: de kan ge dig tips och i sista hand kan du alltid begära att få skadeståndet betalt via dem (något som har blivit svårare på senare tid då BOJ vill få ner skadeståndet för att betala så lite som möjligt till dig) men summan är relativt liten så jag tycker det borde gå relativt lätt i alla fall, tänker jag.^^

edit: hoppas detta hjälper: http://www.boj.se/?c=3&pg=45

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag blev också lurad av Kambiz

Skrivet av zzcool:

(innan jag börjar jag vet att stavningen inte är bra så skriv snälla inte om det)

hej jag sålde mitt gtx 480 och fick en köpare (kambiz) i början så gick han med på post förskott men dem sa att jag behövde ett konto och han ville ha kortet så fort som möjligt och hotade hela tiden att han köper ett annat så vi kom överens om halva pengarna först och halva senare så jag skickade iväg kortet några dagar senare så ringde han och sa att han inte kunde hämta ut det pågrund av gammal legitimation och att jag skulle skicka det till hans syste när jag får tillbaka det började bli misstänksam och tittade statusen på paketet det stod "uthämtat" efter det så gick det inte att få tag på honom längre har gjort anmälan på honom polisen har också ringt det verkar som jag inte var den enda han lurade fick också det här meddelandet på youtube

"Hej,
Såg att du blivit scammad av Kambiz.
Jag har precis gjort en polisanmälan och skulle uppskatta all eventuell info du kan ha väldigt mycket.
Vänliga hälsningar,
Johan (efternamn)"

vad ska jag göra jag vet var han bor fick tag på en person som bor nära honom hon bekräftade att det är där han bor kollade hans namn på ratsit trodde det var ett falskt namn men det verkar som det är äkta av någon anledning så påminner det om marijuana vet inte varför iallafall kan någon hjälpa mig eftersom jag tror inte polisen bryr sig om sånt här blev lurad genom ett kapat företags konto på tradera när jag köpte windows 7 förlorade 4000 där förlorade 2000.kr på grafikkkortet

om någon moderator tycker att det är något olämpligt med detta inlägget ändra eller lås det eller flytta det

all hjälp uppskattas

Jag fick samma skit av den här Kambiz kianfar då jag sålde 4x1gb corsair ddr2 1066mhz minnen
på blocket två år sedan då jag skicka med post till honom men så fort han fått sitt var det omöljigt att kontakta honom. så jag anmälde det och jag vann i domstoll 2 år efter jag gjort min anmälan vilket också var 2 veckor sedan jag fick beskedet att han lurat över 100 tals människor!!!

Visa signatur

Toshiba i7-3610QM CPU 2.30ghz 16gb G670M 3GDDR5
120GB SSD 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag blev också lurad av Kambiz

Hej, jag är också med på listan av personer han ska betala till.
1200:- för en processor som aldrig dök upp

Jag har tidigare bara sålt prylar på blocket och samtliga köpare satte in pengar i förskott till mig!
Detta var första "köpet" på blocket för mig och då gjorde jag som alla gjort till mig, satte in pengar i förskott=)

Jag blir grymt imponerad om jag får tillbaka mina pengar.
Samtidigt som Kambiz har varit under tidigare åtal för samma brott, har han fortsatt med att blåsa folk på pengar och prylar.
Det är riktigt pundigt att hålla på så.

Jag håller er uppdaterade om det dyker upp några pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zahiren:

Hej, jag är också med på listan av personer han ska betala till.
1200:- för en processor som aldrig dök upp

Jag har tidigare bara sålt prylar på blocket och samtliga köpare satte in pengar i förskott till mig!
Detta var första "köpet" på blocket för mig och då gjorde jag som alla gjort till mig, satte in pengar i förskott=)

Jag blir grymt imponerad om jag får tillbaka mina pengar.
Samtidigt som Kambiz har varit under tidigare åtal för samma brott, har han fortsatt med att blåsa folk på pengar och prylar.
Det är riktigt pundigt att hålla på så.

Jag håller er uppdaterade om det dyker upp några pengar.

samma här måste få reda på hur jag får pengarna behöver dem just nu för ett köp

Permalänk
Medlem

Blev i början av tråden helt galet förbannad över denna läsning, sen mer och mer glad då jag märkte att du tog seger i denna kamp. Vet precis hur det känns då en kille här på sweclockers blåste mig förra året på ett par ramminnen och även flera andra här. Jag gjorde aldrig någon anmälan då jag vet att polisen inte har ork till något som handlar om 400:-. Men du lyckades på ett bra vis! Hoppas det flyter på för dig

Permalänk
Medlem

Skönt att det verkar lösa sig!
jag sålde en klocka på Tradera och vinnaren vann på typ 650:- kollade sedan in köparens omdömen. Hon hade bara ett omdöme:
-Svarar inte på mejl och har inte fått några pengar!!!
Blev lite orolig och skickade ett mail till henne, inget svar, skickade ett till fortfarande inget svar.
Sökte då upp personen i fråga på Facebook, och då hon hade ganska unikt namn så var det inga svårigheter att hitta henne. Skickade ett meddelande där och då 2min senare så svarade hon på sin mail och pengarna kom in på kontot!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ska kontakta polisen om hur jag får pengarna har fortfarande inte hänt något

Permalänk
Inaktiv

Bara för att ett skadeståndskrv har dömts ut innebär det inte att du per automatik får ut pengar. Fogden måste fortfarande ha nåt att mäta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

nu börjar problemen igen han skulle egentligen frivilligt betala mina pengar men han har inte gjort det ännu nu måste jag gå igenom kronofogden jag kan säga precis nu att jag inte får tillbaka dem

Permalänk
Medlem

hoppas scammern kan bli bannad från sidan så vi inte kan ha sådanna personer i forumet.. ett tips är alltid detta.

Skicka varan efter du har fått full betalning.. En vättig köpare förstår.. eller möter upp dig. Jag som köpare kan bli lurad. men du i detta fall går säkert.

Permalänk
Avstängd

vill bara säga att jag ännu inte har fått mina pengar kronofogden bad mig att fylla i ett papper som jag nu har skickat enligt domen så ska det vara ränta på det så ett års ränta borde bli något

fick också ett pm här om att kambiz inte har slutat

Permalänk
Medlem

En regel, kräv ALLTID förskottsbetalning till ditt bankkonto.

Följer du den regeln blir du aldrig blåst.

På 80-talet blev jag blåst av en gubbe i Västerås, bor alla kriminella i Västerås? ja i varje fall vi skulle byta pryl mot pryl och hade beställt flera ex av den från utlandet men hade inte fått det ännu men han sa att jag kunde skicka min pryl som var värd 5000:- till honom så skulle han skicka direkt när de kom.

Dum och ung och framförallt oerfaren som man var vid 20-års ålder så skickade jag prylen, 2 veckor gick och inget hörde jag, så jag ringde och då svarade en autosvarröst att telefonnumret ej har någon abonnent, det fungerade 2 veckor sen så tydligen hade han sagt upp numret och stuckit.

Gjorde polisanmälan men det hände aldrig något och pengarna fick jag aldrig se igen.

Permalänk
Avstängd

Har också blivit lurad på sweclockers, skulle köpa ett GTX 590 av en snubbe inte så långt ifrån mig men efter jag fört över pengarna så försvann han... dock fick jag tag på adress samt telefonnummer via ratsit/hitta/eniro så åkte dit tvingade han och ge mig mina pengar eller visa att kortet fungerade. Naturligtvis fanns där inget gtx 590, så mer eller mindre drog aset ur lägenheten gick med han till närmaste bankautomat o tog ut mina 4000kr.

Polisen sket fullständigt i att personen i fråga hade blåst 10-tal andra. Man kan inte vara mesig i sådana här fall annars blir man överkörd bara att inse.

Permalänk
Medlem

Hände samma sak för mig för ca 1 år sedan. Skulle köpa en kamera från blocket för 5900kr och så dum som jag var så gick jag med på förskottsbetalning när säljaren inte ville använda internetgirot.
Jag polisanmälde ärendet och nu 1 år senare så ska säljaren betala 5900kr i skadestånd, Och jag får väl se när jag får tillbaka mina pengar

Visa signatur

Intel i5 10600k @ 5.0GHz - Gigabyte Z490 Gaming Pro - 1 TB Crucial MX300 / 120GB Kingston SSD - Corsair RM750x - Palit GTX1080Ti SLI - Corsair RGB PRO 32 GB DDR4 3200MHz - Lian-Li 205M

Permalänk
Medlem

grabbar, kompisar säger jag bara, kompisar.. Jag yrkar inte på våld, men trogna vänner som inte backar från en fight kan tyvärr bli en realitet om inte lagen hjälper en. men förvänta er ingen hjälp från lagens sida ifall tjuven ifråga får knäskålen bortslagen..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd

verkar som om jag inte kommer att få mina pengar måste betala 600.kr för att KANSKE få tillbaka mina pengar jag måste betala pengar för att få tillbaka mina pengar

Permalänk
Medlem

Han har en ny annons

Han har en ny annons

http://www.blocket.se/vi/38716229.htm

mail som jag fick från honom

Hej,
Bifogar uppgifter som begärd, återkom med din adress och jag packar in det hela.
Swedbank: 8452-5 903498728-0
http://personer.eniro.se/resultat/0197616550

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teknikerkingkong:

Han har en ny annons

http://www.blocket.se/vi/38716229.htm

mail som jag fick från honom

Hej,
Bifogar uppgifter som begärd, återkom med din adress och jag packar in det hela.
Swedbank: 8452-5 903498728-0
http://personer.eniro.se/resultat/0197616550

vad är hans nya mail adress?

Permalänk
Medlem

bok-byte@hotmail.se

hoppas att det hjälpa dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teknikerkingkong:

bok-byte@hotmail.se

hoppas att det hjälpa dig

nu behöver jag bara en ledig mail adress aå att jag kan maila honom och se vad jag kan säga

och tack

Permalänk
Skrivet av teknikerkingkong:

Han har en ny annons

http://www.blocket.se/vi/38716229.htm

mail som jag fick från honom

Hej,
Bifogar uppgifter som begärd, återkom med din adress och jag packar in det hela.
Swedbank: 8452-5 903498728-0
http://personer.eniro.se/resultat/0197616550

själv bor jag i örebro om jag nu köper prylarna face to face kan han väl inte lura mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behöverhjälp:

själv bor jag i örebro om jag nu köper prylarna face to face kan han väl inte lura mig?

fast han lär aldrig gå med på det?