lurad på gtx 480 vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

jag ska inte köpa något från honom men aa om du vill face to face sounds great

Permalänk
Skrivet av Sammyc51:

fast han lär aldrig gå med på det?

ska maila han senare med två olika email

En där jag frågar om vi kan genomföra affären face to face

Och en där jag frågar om han kan skicka,, tror nog att han på den första drar en historia och på den andra säger ok

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teknikerkingkong:

bok-byte@hotmail.se

hoppas att det hjälpa dig

Skrivet av Behöverhjälp:

ska maila han senare med två olika email

En där jag frågar om vi kan genomföra affären face to face

Och en där jag frågar om han kan skicka,, tror nog att han på den första drar en historia och på den andra säger ok

håll oss/mig uppdaterade

Permalänk
Skrivet av zzcool:

håll oss/mig uppdaterade

ska det men mailar nog imorgon då jag är trött och inte orkar skriva nu

Permalänk

Förstår inte hur folk tänker när dom lurar folk, även om jag skulle ha möjligheten att lura någon och veta med 100% säkerhet att jag inte åker fast skulle jag ändå inte göra det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissethebest:

Förstår inte hur folk tänker när dom lurar folk, även om jag skulle ha möjligheten att lura någon och veta med 100% säkerhet att jag inte åker fast skulle jag ändå inte göra det...

om det fanns mer personer som dig så hade jag nu haft runt säkert 8000.kr (windows 7/tradera)

Permalänk

Även jag bor i Örebro så jag kan fråga om han går med på att mötas

EIDT: mailat o väntar på svar

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

hoppas att den idioten åker fast, sånna borde fan inte ha internetuppkoppling

Permalänk
Avstängd
Skrivet av larsolof:

hoppas att den idioten åker fast, sånna borde fan inte ha internetuppkoppling

han åkte fast redan har papper att han ska betala mig 2000.kr och pengar till MÅNGA andra men enligt polisen så har han ingen inkomst så han kan inte betala mig hans inkomst är personer han har lurat

Permalänk
Medlem

han ska betala mig 650kr

Permalänk
Medlem

[QUOTE="zzcool;11971070"]han åkte fast redan har papper att han ska betala mig 2000.kr och pengar till MÅNGA andra men enligt polisen så har han ingen inkomst så han kan inte betala mig hans inkomst är personer han har lurat[/ fy fan ännu värre ju :/

Permalänk

Sofiagatan... Helt otroligt, den jävla skiten lever än.
Och nej det finns ingen chans att han betalar någon, han lever på det här och socialbidrag.. Hans farbror håller på med samma sak fast lurar med bildelar, d både köper och säljer men varken skickar delar eller betalar för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

(innan jag börjar jag vet att stavningen inte är bra så skriv snälla inte om det)

hej jag sålde mitt gtx 480 och fick en köpare (kambiz) i början så gick han med på post förskott men dem sa att jag behövde ett konto och han ville ha kortet så fort som möjligt och hotade hela tiden att han köper ett annat så vi kom överens om halva pengarna först och halva senare så jag skickade iväg kortet några dagar senare så ringde han och sa att han inte kunde hämta ut det pågrund av gammal legitimation och att jag skulle skicka det till hans syste när jag får tillbaka det började bli misstänksam och tittade statusen på paketet det stod "uthämtat" efter det så gick det inte att få tag på honom längre har gjort anmälan på honom polisen har också ringt det verkar som jag inte var den enda han lurade fick också det här meddelandet på youtube

"Hej,
Såg att du blivit scammad av Kambiz.
Jag har precis gjort en polisanmälan och skulle uppskatta all eventuell info du kan ha väldigt mycket.
Vänliga hälsningar,
Johan (efternamn)"

vad ska jag göra jag vet var han bor fick tag på en person som bor nära honom hon bekräftade att det är där han bor kollade hans namn på ratsit trodde det var ett falskt namn men det verkar som det är äkta av någon anledning så påminner det om marijuana vet inte varför iallafall kan någon hjälpa mig eftersom jag tror inte polisen bryr sig om sånt här blev lurad genom ett kapat företags konto på tradera när jag köpte windows 7 förlorade 4000 där förlorade 2000.kr på grafikkkortet

om någon moderator tycker att det är något olämpligt med detta inlägget ändra eller lås det eller flytta det

all hjälp uppskattas

Dom pengarna får du aldrig se igen. Enda du kan göra är att ge polisen alla uppgifterna du har om personen samt anmäla.

När du skall sälja något är det mötas upp eller du som har varan skall be om pengar först. Alltid först, inga undantag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Sofiagatan... Helt otroligt, den jävla skiten lever än.
Och nej det finns ingen chans att han betalar någon, han lever på det här och socialbidrag.. Hans farbror håller på med samma sak fast lurar med bildelar, d både köper och säljer men varken skickar delar eller betalar för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

vet du vem han är?

Permalänk
Medlem

Längsta tråden jag läst... Detta har alltså hållt på i nästan 1 år!!

Men... "Kräv ALLTID förskottsbetalning till ditt bankkonto" funkar ju inte riktigt...

1.Om man själv är en ärlig person och ska sälja en vara till någon men kräver förskottsbetalning, personen som ska köpa betalar i förskott och man själv (den ärliga personen) skickar varan... LYCKAT KÖP...

2.Men om man istället är en oärlig person som inte ens har en vara, och den som köper betalar i förskott. Kan ju den oärliga personen bara gå iväg med pengarna... DÅLIGT KÖP...

Sedan om man ser på det tvärt om, att man själv är köparen... Så skriver alla "Betala aldrig i förväg" eller "Betala först när du har fått din vara" så går ju det emot "Kräv ALLTID förskottsbetalning till ditt bankkonto"...

1.Du ska köpa en vara. Du vill inte betala i förväg. Om du är en ärlig person (och säljaren är ärlig och tror på dig) så skickar säljaren varan, du får hem den, du överför pengarna... LYCKAT KÖP...

2.Du ska köpa en vara. Du vill inte betala i förväg. Om du är en oärlig person (och säljaren är ärlig och tror på att du är ärlig) så skickar säljaren varan, du får hem den, du överför INTE pengar utan behåller varan... DÅLIGT KÖP...

Förstår ni ungefär hur jag menar?? ^^,

Det är nästan helt kört om man blir lurad på nätet. Själv brukar jag inte svara på dem som har en "jättekonstig" mejl adress eller skriver "Säljes av: Bilen" i en blocket annons, känns inte så jätteseriöst. Sedan om personen du försöker sälja till hotar med att köpa annat, låt honom göra det och sälj till någon annan istället. Om han verkligen vill ha just din vara så stressar han inte... Dock är det ju förstås bäst att köpa face to face som alla säger, men det funkar ju inte alltid så ofta om det finns något roligt i Malmö och man bor i Stockholm... Men använda diverse betalnings metoder som Paypal är ju bra eller köra mot postförskott som nästan är den bästa! Personen betalar när han hämtar ut paketet... Säkrast för både Säljare och Kund egentligen...

Kommer hålla lite koll på tråden och hoppas att det löser sig för alla som blivit blåsta av denna man! Tycker det är fördjävligt att det finns folk som lever på sånt här...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Extremaz: Jag förstår fullständigt vad du menar. Själv så kräver jag alltid förskottsbetalning när jag säljer på Tradera. Drygt hälften av gångerna så har köparen struntat i att betala. Jag kräver alltid förskottsbetalning, men på blocket skulle jag aldrig betala något i förskott. Så man har en dubbelmoral, tyvärr.

Permalänk
Medlem

ring hans morsa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ett förslag är ju att anmäla honom till blocket via deras eget system. Finns en knapp som heter anmäl annons, får de in ett par stycken lär de ju reagera och stänga ner annonsen innan fler blir lurade.

Permalänk

Har sålt massor av saker på Tradera. Lite av mitt extra knäck. Har aldrig haft några problem.
Sköter man bara sina affärer bra så får man inga problem.

Folk snackar om att skicka det som postförskott?
Försök att motivera en köpare till postförskott. Bara påslaget på paketet blir ju lätt en 100:-
För att inte snacka om vad det kostar att bara "fixa postförskott" Och vad hindrar en "scammer" att skicka ett tomt paket?

Lättast är som säljare att erbjuda.
Paypal/payson/banköverföring/ och att personen kan hämta grejen hos dig.
Jag skulle utan problem gå med på allt utom att skicka varan innan jag fått pengarna.

Att köpa saker på internet är alltid en risk. Även om du köper från ett företag. (Datorbutiken.com någon?)

Om personen inte har någon inkomst dvs KFM inte kan dra in några pengar.
Kommer det kosta dig/er 300-600/året att driva in pengarna (genom KFM)

Det är bara att lägga ner. Personen som lurar folk har inga planer på att betala några pengar.
och chansen att han kommer börja arbeta igen är väldigt liten.

Suger att säga det men ni kan glömma era pengar.

Permalänk
Skrivet av zzcool:

vet du vem han är?

Nej men familjens rykte är väldigt omskriven på många forum, sofiagatan räcker för att veta vilka det är.

Jag var nära på att köpa lite delar till min bil för något år sedan och hade tur att jag frågade om någon haft tur med personen (farbrorn) men väldigt snabbt fick jag svar att inte handla med honom, han hade lurat till sig redan något över 100.000kr på en uppsättning fälgar, någon sambeställning från tillverkaren som många betala 50% i handpenning och resten när fälgarna levrerades.. det var 6.000kr per person.

Ingen misstänkte honom alls, men när inga fälgar kom så började dom luska fram och polisanmälningar haglade in och rättegång inleddes, alla blev berättigade skadestånd men ingen fick något.

Jag känner bara till sofiagatan i örebro, inte värst mycket mer.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Den nya annonsen som länken gick till ser precis ut som den jag svarade på förra året. Samma prissättning etc, fast då en Q9550.
Jag blev blåst på den cpun.

Tror inte du ska gå vidare i affären och inte träffa personen ifråga heller!

Permalänk
Skrivet av zzcool:

han åkte fast redan har papper att han ska betala mig 2000.kr och pengar till MÅNGA andra men enligt polisen så har han ingen inkomst så han kan inte betala mig hans inkomst är personer han har lurat

Om gärningspersonen inte kan betala eller är okänd kan du få ersättning från ditt försäkringsbolag. I vissa fall kan du få så kallad brottsskadeersättning från staten genom Brottsoffermyndigheten.
Kronofogden kan även kostnadsfritt hjälpa dig att driva in pengarna. Besök Polisens hemsida för information om hur du går vidare i ärendet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Är det K**** på detta forum det gäller?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det enda som gäller i en sån här situation är ett hembesök med ett par bekanta. Dels för att man kan i stort sett glömma sina pengar om man blir blåst. Killen ifråga kommer med största sannolikhet aldrig ha en inkomst. Dels är den en jävla principsak att bli blåst av en pissluffare på nätet. En kränkning som är värd att försvara oavsett om det blir några pengar eller ej! (observera att jag inte uppmanar någon till våld)

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Skrivet av lurman:

Det enda som gäller i en sån här situation är ett hembesök med ett par bekanta. Dels för att man kan i stort sett glömma sina pengar om man blir blåst. Killen ifråga kommer med största sannolikhet aldrig ha en inkomst. Dels är den en jävla principsak att bli blåst av en pissluffare på nätet. En kränkning som är värd att försvara oavsett om det blir några pengar eller ej! (observera att jag inte uppmanar någon till våld)

Följde med en polare till en person som var skyldig honom pengar men det var ingen som öppnade trots att personen var hemma. Personen trodde att jag var en "torped" och vågade inte öppna utan ringde Polisen fick vi reda på senare

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Avstängd

Ganska komiskt att läsa om att ni tror att ni ska få tillbaka era pengar! hans inkomst är just att blåsa godtrogna människor.
Han har ingen annan inkomst hur tror ni då att ni ska få tillbaka era pengar? det får ni inte, kanske när han fått jobb och fogden börjar ta en del av hans lön men varje år måste ni kontakta fogden så skulden uppdateras.

Gör ni inte det så går skulden till er bort bara ett tips/råd. visst känner man väl att åka dit och kräva saker med vissa metoder men då är det ni som åker dit och han kan få skadestånd i från er. att REK våld hot osv är bara urdumt hur arga ni än är.

I slutändan är det ni som åker dit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Behöverhjälp:

ska maila han senare med två olika email

En där jag frågar om vi kan genomföra affären face to face

Och en där jag frågar om han kan skicka,, tror nog att han på den första drar en historia och på den andra säger ok

hur gick det?

Permalänk
Skrivet av Nissethebest:

Förstår inte hur folk tänker när dom lurar folk, även om jag skulle ha möjligheten att lura någon och veta med 100% säkerhet att jag inte åker fast skulle jag ändå inte göra det...

Haha, nej jag skulle få så sjukt dåligt samvete att det aldrig skulle kännas värt pengarna man tjänade.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, nej jag skulle få så sjukt dåligt samvete att det aldrig skulle kännas värt pengarna man tjänade.

samma här

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Halloj. Nyligen blivit blåst av den här tölpen K**** K****... 2500 för en iphone som inte dykt upp. Pengarna vet jag är borta, men jag hoppas att han åker dit ordentligt (såg att jag var långt ifrån ensam). Någon som har hans personnr (MED 4 SISTA) skicka isåfall det i ett privat meddelande till mig.