Användare rapporterar om stabilitetsproblem med Macbook Pro 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag menade inte att just du skrev att Mac OS X är osäkert. Skrev ”som en del verkar påstå”. Det vara bara en fundering som jag tog upp. Det är också vanligt att ena partens uttalanden alltid tolkas av den andra som att de är just dennes uttalanden. Så behöver det givetvis inte vara.

Sjärn-affinitet har du också: http://www.amazon.com/Children-Stars-Origin-Evolution-Destiny...

Jag hävdar bara att risken är ofantligt mycket mindre i Mac OS X. Visst, den kanske inte är stor i Windows om du sköter dig, men även om du missköter i Mac OS X så är risken mindre.
Har inga exempel där folk fått virus i Windows 7, men i XP hände det en innan de hunnit patcha up Windows (man måste ju ut på nätet för att nå uppdateringarna), men det verkade som andra datorer i det nätverket var virussmittade, så det kan ha spridits på det lokala nätverket.

Visst automatiskt uppdaterande i WIndows. Men är det tillräckligt? Känns som man bör gå in där manuellt ibland för att inte missa, eller för att det inte ska dröja innan man får in det senaste.

Min mor sa till mig för herrans många år sedan när jag svor framför min dator:

Sant att det är så, men det handlar också om att operativsystemets utformande inte är optimalt.
Hur mycket ska det krävas av en användare för att använda en dator? Det är ju skitenkelt att flyga ett flygplan om man är erfaren pilot. En dator är så klart inte som ett flygplan, men datorerna ställer ibland lite väl höga krav på användarna tycker jag och det är inte alltid allting känns logiskt. Visst, det är logiskt ”under huven” men många gånger är felet inget som syns på ytan och den ointresserade fixar inte problemet.
Men det blir bättre! Både i Windows och Mac OS X.

Det kollas som standard efter uppdateringar en gång i veckan och man blir informerad om det finns något vare sig det är en uppdatering till operativsystemet i sig eller en ny version av Safari.

Man vet så klart inte att datorn blivit infekterad utan antivirus. Men vi har inte kört antivirusprogram på någon Mac under de fem åren jag jobbat på mitt nuvarande jobb. Har inte sett det minsta spår av virus/malware, men ska absolut testa skanna ett par datorer som varit i bruk under alla år. Är så gott som säkert på att inget kommer hittas och ändå går det månader (om inte mer) som datorerna kör utan senaste säkerhetsuppdateringarna (som för övrigt kommer mycket mer sällan än för Windows, på gott och ont antar jag). Känns som man kan vara mycket mer ofokuserad på detta när det gäller Mac OS X = mer tid till annat.

Sant, därför ska man inte låta den ovetande användaren ha tillgång till admin-lösen.
Vet att Windows 7 är säkrare på vissa plan. Det verkar exempelvis har mer fullständigt ASLR än Mac OS X i nuläget. Det kommer ordentligt till Mac OS X förs med Lion som släpps senare i år.

Orkar inte börja dela upp allt som du gjorde, för lat idag.
Kommer nog ändå kortfatta det här.
Men vad tycker du Microsoft borde göra för att hindra 'Evil-User' från att inte klicka på alla roliga länkar som någon annan tidigare klickat på och sprider skräp genom t.ex. MSN?

Visst skulle dem kunna dela upp Windows där Windows Home är väldigt begränsad, men allt faller när det gäller just och installera program och tillägg då det är till största del denna väg skadlig kod hittar sig till datorn. Även om Windows skulle ha lösenordsskyddat som OSX försvinner inte risken av att installera skadlig programvara. Det enda sättet är och verkligen låsa användaren från att inte installera något.
Windows säger direkt till idag om något program vill göra en ändring någonstans, i det valet får man välja ja eller nej. Så om användaren trycker ja och vet inte vad det är som godkänns så är det ändå i slutändan användaren som är den felande länken.

Visst skulle Microsoft kunna göra en iOS av det hela, ett ställe och köpa/ladda ner applikationer ifrån, begränsa helt och hållet användaren från att inte kunna installera någon annanstans ifrån. Dock så tror jag att Microsoft hade hamnat i hetluften med ett sådant drag när det gäller "fulländade" operativsystem.
Men visst, jag tycker att det borde finnas en programbas direkt i Windows med tillgång till godkända program som t.ex. Steam, Ubuntu och även nu OSX har. Detta skulle kunna minimera risken för skadlig kod som sprids genom piratkopierade program / program som har blivit modifierade.

Microsoft måste mätta väldigt många människor, gör dem något som begränsar för mycket (typ UAC som kräver för många klick enligt många) ger direkt negativ kritik.

Men det sprids en rejäl dos med falsk säkerhet gällande OSX och är just virus biten. Risken finns och risken kommer alltid finnas, den ovetande kommer förr eller senare råka ut för samma sak som dem råkade ut för i Windows. Allt handlar bara om att installera ett enkelt program och skadlig kod har hittat in till datorn. I dagsläget finns det inte mycket skadligt till OSX, men man vet ju inte vad som händer i framtiden.
Dock så börjar mycket riktas mot smartphones och där har det i både Android och iOS fått sig en del rubriker om trojaner som hittat sig i telefonen. Det går som inte och skydda allt till 100%, inte när det är skapat med ettor och nollor. Det som är skapat med ettor och nollor kan ändras med ettor och nollor.
JO! det går visst, att inte koppla sig upp mot internet och köpa program över disk. Dock är nog facebook för viktigt för många idag

Sen igen angående Windows Update, den söker själv efter uppdateringar kontinuerligt eller schemalagt om man vill, så inga problem med uppdateringar om man inte vill ha problem. En annan skön sak som Windows update har idag är drivrutins uppdatering, fick just notifikation om att mitt nätverkskort har fått nya drivrutiner. Nice Något jag saknat i XP.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."