Stora prestandaskillnader mellan enheter i Intel 320-serien SSD

Permalänk
Melding Plague

Stora prestandaskillnader mellan enheter i Intel 320-serien SSD

Inom kort släpper Intel en ny generation SSD-enheter i 320-serien som ersätter storsäljarna X25-M G2 i mellanklassen, men alla modeller är inte likvärdiga.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar vad priset kommer att vara när de kommer ut på marknaden...? Jag skulle själv valt en Sand Force enhet... Kanske Vertex 3?

Permalänk
Medlem

Verkar ju få ett ganska bra pris, men specifikationerna är ju en riktig besvikelse

Permalänk
Medlem

som tur finns vertex och force!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Discokungen

Men försvinn, Intel. Nog för att jag vill ha 300GB men nu får ni ju ge er.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

När kommer sweclockers ssd test? Det hade ju varit väldigt lägligt nu tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tycker att G3 blir mer och mer av en letdown, hade förväntat mig mirakel men detta ligger ju under mediokert, tyvärr

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Entusiast

Priset måste ner rejält om de ska kunna konkurrera med de där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Var ju bra pris på dem, synd på hastigheten bara =/ Vore ju intressant att veta hur de har strypt hastigheten, vore ju najs om man kunde "låsa upp" på liknande sätt man gjort med grafikkort Firmware byte å vips en godtagbar hastighet

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det är sämre prestanda med de mindre modellerna?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Vilken disk är snabbast idags dato? (Bästa prestanda oavsett märke)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niwa:

Var ju bra pris på dem, synd på hastigheten bara =/ Vore ju intressant att veta hur de har strypt hastigheten, vore ju najs om man kunde "låsa upp" på liknande sätt man gjort med grafikkort Firmware byte å vips en godtagbar hastighet

Skrivet av sgtspiff:

Förstår inte varför det är sämre prestanda med de mindre modellerna?

Antagligen för det sitter färre minneschip på dom, precis som med G2

Det är ju ingen Sandforce enhet direkt.

Skrivet av Sidzzon:

Vilken disk är snabbast idags dato? (Bästa prestanda oavsett märke)

Om man inte räknar PCI-e så är det Vertex 3

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Om sata 3gbps begränsar hastigheten så kanske det hade varit lägligt att använda sig av den nyare satastandarden med högre överföringshastighet? Eller blir det problem då med bakåtkompabilitet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Alla detaljer avslöjas torsdagen den 28 mars.

Ni menar den 24:e?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Njae vad hände här, hade väntat mig SATA3.0 med snabba hastigheter och hög IOPS. Då betalar jag hellre en femhundring mer och får en Vertex 3 eller invänta fler diskar som bygger på SF-2200 kretsen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Med andra ord.. 2st 160GB skulle bli +500MB/s Läs och +300MB/s Skriv i Raid-0 och en partion på 298GB~

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Med andra ord.. 2st 160GB skulle bli +500MB/s Läs och +300MB/s Skriv i Raid-0 och en partion på 298GB~

Dock uteblir TRIM om man kör RAID.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av priset, jag är inte så intresserad av extrem prestanda.
SSDs är ett så stort kliv från HD i sig att jag är mer intresserad av att priset kryper ner än att prestandan blir än bättre.
Olika behov helt enkelt.
Jag hoppas att priserna går ner till väldigt trevliga nivåer när tillgången är bra, men katastrofen i Japan kanske sätter käppar i hjulet för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Dock uteblir TRIM om man kör RAID.

Gör det ju inte alls...
Vad jag vet så är intel de enda med TRIM i raid
http://www.sweclockers.com/nyhet/10795-intel-slapper-drivruti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag är mest intresserad av priset, jag är inte så intresserad av extrem prestanda.
SSDs är ett så stort kliv från HD i sig att jag är mer intresserad av att priset kryper ner än att prestandan blir än bättre.
Olika behov helt enkelt.
Jag hoppas att priserna går ner till väldigt trevliga nivåer när tillgången är bra, men katastrofen i Japan kanske sätter käppar i hjulet för det...

Precis min mening med, ssd till massorna!

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Dåligt, nu vill jag inte köpa nåt från intel igen. Vilka pajasar

Permalänk
Medlem

och som vanligt klagar folk som inte vet ett skit om hur ssd fungerar och stirrar på siffrorna bara.

Hög Läs/skriv hastighet kommer ni nästan aldrig ha användning för i ssd enheter. Men jaja stirra er blint på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Gör det ju inte alls...
Vad jag vet så är intel de enda med TRIM i raid
http://www.sweclockers.com/nyhet/10795-intel-slapper-drivruti...

Det fixar bara TRIM till ensamma diskar om kontrollern är inställd på "raid mode". TRIM funkar fortfarande inte med diskar som är en del av en raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

och som vanligt klagar folk som inte vet ett skit om hur ssd fungerar och stirrar på siffrorna bara.

Hög Läs/skriv hastighet kommer ni nästan aldrig ha användning för i ssd enheter. Men jaja stirra er blint på det

Verkligen tröttsamt. HERP DEPR SE INTE BRA UT PÅ PAPPRET! MÅÅTTE VARA SKIT!

Permalänk

Det är ju aningen drygt att välja, vore bättre om vi levde i en kommuniststat där det bara fanns en jävla SSD att välja på. Spelar ingen roll om man så ska gå till Konsum och handla bröd, 87 brödsorter så slutar det med att man går därifrån tomhänt för att man inte kan bestämma sig.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Precis samma som för G2 serien

Fattar inte varför detta kommer som en nyhet?
Det är precis samma sak som för G2 serien bara att 320 serien har en prestanda ökning på 28.6% i sekv skriv hastighet jämfört med motsvarande G2 modell
Modell Sekv. skriv

  • G2 40GB 35MB/s x28.6% ->~ 45MB/s

  • G2 80GB 70MB/s x28.6% ->~ 90MB/s

  • G2 120GB 100MB/s x28.6% ->~ 130MB/s

Det som borde va nyheten är att 320 serien är egentligen borde kallas G2.5 .
Kan nämna att läshastigheten ligger på 8-17% förbättring.

Ser själv inget direkta problem med prestandan då jag själv har en G2 SSD men priset borde ner på de mindre modellerna för att konkurrera med andra tillverkarna som har snabbare modeller i dessa storlekarna.

mvh Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Verkligen tröttsamt. HERP DEPR SE INTE BRA UT PÅ PAPPRET! MÅÅTTE VARA SKIT!

Vi diskuterar ju här utifrån en artikel där vi har fått se hur Intels nya SSD-serie ser ut på pappret. Om det då inte ser speciellt bra ut jämfört med konkurrenterna, vad förväntar du dig i så fall att folk ska säga?

Vi vet att P3-serien till exempel har en läs- och skrivhastighet som är ganska mycket högre, accesstiden lär det väl knappast skilja speciellt mycket på.

Vad är det som gör att det skulle vara bättre i verkligheten än hur det ser ut på pappret menar du?

Permalänk
Medlem

Jaha... Intel 320, Vertex 2 eller P3?
Pratar om 80gb modellerna, dessa ligger i ungefär samma prisklass. Har inte riktigt tid att googla någon som har koll?

Permalänk
Medlem

E bara att hoppas att lihgtpipe ingår på moderkort med socket 2011 & att intel kommer med någon ny ssd till det formatet eftersom Sata3 oxå är maxat på dom nya ssd diskarna eller oxå får man gå över till ssd på pciexpress istället,känns som att man lika gjärna kan behålla sin x25 ssd som det ser ut nu

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

320 serien är bara sata2 me det gör väl en skillnad mot dom andra nya som har sata3 så de kan väl de som gör en skillnad me?