Fel på nya datorn (MSI GX660-404NE)!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2011

Fel på nya datorn (MSI GX660-404NE)!

Köpte ett demoex for 8k, hittils har den krånglat rätt mycket har bara haft den några dagar, några exempel på problem:

Kraschat ett 10 tal gånger när jag spelat wow, error #321
Systemkrasch en gång då datorn stängdes av stog att den "stängdes av för att skyddas"
Kraschat ett 10 tal gånger när jag surfat.
flimmrar i en strimma längt upp på skärmen ibland när jag spelar wow.

Har kört ett halvår på polarens 2 år gamla hp utan problem så är ganska missnöjd med krascharna på msi:n.
Är i övrigt rätt nöjd med datorn, ljud och prestanda. länk för specifikationer:

https://www.inet.se/artikel/1969757/msi-gx660

I det här läget kan jag försöka åtgärda felet själv om de går och är relativt simpelt, lämna tillbaka den för reparation, vilket känns jävligt dåligt då den är nyköpt. Kan också lämna tillbaka den och köpa en ny.

Vad tycker ni?

Har sett en liknande msi dator, samma kostnad, ny, men annat grafikkort, - nVidia GTX285M
frågan är om msi datorer brukar ha liknande kraschar, lika ofta. En länk finns på :
http://www.webhallen.com/hardvara/123425-msi_gt660-473ne-core...

Vad finns det för andra altenativ i prisklassen om jag bestämmer mig för att köpa något annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av limneson:

Köpte ett demoex for 8k, hittils har den krånglat rätt mycket har bara haft den några dagar, några exempel på problem:

Kraschat ett 10 tal gånger när jag spelat wow, error #321
Systemkrasch en gång då datorn stängdes av stog att den "stängdes av för att skyddas"
Kraschat ett 10 tal gånger när jag surfat.
flimmrar i en strimma längt upp på skärmen ibland när jag spelar wow.

Har kört ett halvår på polarens 2 år gamla hp utan problem så är ganska missnöjd med krascharna på msi:n.
Är i övrigt rätt nöjd med datorn, ljud och prestanda. länk för specifikationer:

https://www.inet.se/artikel/1969757/msi-gx660

I det här läget kan jag försöka åtgärda felet själv om de går och är relativt simpelt, lämna tillbaka den för reparation, vilket känns jävligt dåligt då den är nyköpt. Kan också lämna tillbaka den och köpa en ny.

Vad tycker ni?

Har sett en liknande msi dator, samma kostnad, ny, men annat grafikkort, - nVidia GTX285M
frågan är om msi datorer brukar ha liknande kraschar, lika ofta. En länk finns på :
http://www.webhallen.com/hardvara/123425-msi_gt660-473ne-core...

Vad finns det för andra altenativ i prisklassen om jag bestämmer mig för att köpa något annat?

1. Köp aldrig ett demo-ex eller begagnat när det gäller elektronik, bärbara speciellt.
2. "flimmer-strimman" i wow du beskriver är nog inget fel utan snarare att du kör utan vsync, detta kan du ändra i grafikinställningarna på wow.
3. Köp inte en dator med ett GTX285, det är en nedgradering då det saknar DX11 vilket (i min mening) är en stor förlust om du vill spela nyare spel med snygg grafik som har DX11 stöd.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Köp aldrig ett demo-ex eller begagnat när det gäller elektronik, bärbara speciellt.
2. "flimmer-strimman" i wow du beskriver är nog inget fel utan snarare att du kör utan vsync, detta kan du ändra i grafikinställningarna på wow.
3. Köp inte en dator med ett GTX285, det är en nedgradering då det saknar DX11 vilket (i min mening) är en stor förlust om du vill spela nyare spel med snygg grafik som har DX11 stöd.

Äntligen någon som kan! Såg också de om GTX285:an. Har dock aldrig testat själv i praktiken.
Om inte någon msi dator är något att hänga i granen, vad finns det för andra altenativ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Jan 2008

Jag har aldrig haft problem med min MSI GX660. Jag köpte också först ett demoex som jag upptäckte var mer en så då den hade massa foton o filmer på HDD partion 2 som inte var formaterat så jag klaga och fick en split ny. Jag tycker du skall åka tillbaks o klaga o få en ny för allt besvär. Köpte du den på Inet så finns endast GX 663 som ny men är i stort sett samma förutom grafikkortet som är GTX460 som är endast några % sämre en 5870m.

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av limneson:

Äntligen någon som kan! Såg också de om GTX285:an. Har dock aldrig testat själv i praktiken.
Om inte någon msi dator är något att hänga i granen, vad finns det för andra altenativ?

Det är inga kvalité problem med MSI rent generellt, däremot så får man det man betalar för och MSI har en mycket billig prisbild på sina datorer så bästa kvalité kan man inte heller räkna med. Summan av kardemumman är att man inte bör köpa elektronik begagnat eller demo.

Skrivet av cokeman66:

Jag har aldrig haft problem med min MSI GX660. Jag köpte också först ett demoex som jag upptäckte var mer en så då den hade massa foton o filmer på HDD partion 2 som inte var formaterat så jag klaga och fick en split ny. Jag tycker du skall åka tillbaks o klaga o få en ny för allt besvär. Köpte du den på Inet så finns endast GX 663 som ny men är i stort sett samma förutom grafikkortet som är GTX460 som är endast några % sämre en 5870m.

Om 10-12% är "några få" så visst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är inga kvalité problem med MSI rent generellt, däremot så får man det man betalar för och MSI har en mycket billig prisbild på sina datorer så bästa kvalité kan man inte heller räkna med. Summan av kardemumman är att man inte bör köpa elektronik begagnat eller demo.

Jo jag vet att det skiljer ca 10% men i vissa spel så är dom ganska snarlika. Men iallafall så är GTX460 bättre en GTX285 om man nu inte har mer att välja mellan.

Själv är jag riktigt nöjd med med mitt 5870m

Edit: MSI har hög kvalite tillsammans med Asus och båda utlovar 2års garanti.
Här är annars en Asus maskin som ett alternativ till MSIn. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=745015

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

Tycker imte att det är minus att 285 saknart DX11... Är ändå i stort sett inga grafikkort som klarar DX11 spel soppas bra att det behövs...

Asus F550J - i7 4710HQ - 8GB RAM - GTX 850M - 240GB SSD.
"The truth makes sense to the enlightened ones. The ignorant ones wont believe any of it and will stay asleep."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av IAmSimon:

Tycker imte att det är minus att 285 saknart DX11... Är ändå i stort sett inga grafikkort som klarar DX11 spel soppas bra att det behövs...

Jodå det finns. BFBC2 och DA2 t.e.x. Visste endast två spel på rak arm men ändå stora titlar. Jag maxar BFBC2 på min GX740 med 5870m (utan kantujämning dock) utan problem. Faktum är att DX11 i många fall ger bättre prestanda med sitt utökade stöd till flertrådade processer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jodå det finns. BFBC2 och DA2 t.e.x. Visste endast två spel på rak arm men ändå stora titlar. Jag maxar BFBC2 på min GX740 med 5870m (utan kantujämning dock) utan problem. Faktum är att DX11 i många fall ger bättre prestanda med sitt utökade stöd till flertrådade processer.

Sant, dock spelar det inte så stor roll med Gtx285 då den inte är stark nog att köra DX11 spel tillräkligt bra, dock är den ju väldigt bra enligt mig!

"The truth makes sense to the enlightened ones. The ignorant ones wont believe any of it and will stay asleep."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Zeuxlarsson:

Har försökt kolla lite recensioner mellan GTX460M och HD5870M

Inte hittat ett enda test där HD5870 får 10-12% mer poäng/fps

Ofta skiljer det 1-3% och i vissa tester får även GTX460m mer..

T.ex Starcraft 2 på High settings får GTX460M 10% mer fps än 5870m .. kan vara intressant att veta iom att Diablo3 är på G

Citera för svar
[ASUS G751JT - Intel I7-4720HQ - Geforce GTX970M]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av IAmSimon:

Sant, dock spelar det inte så stor roll med Gtx285 då den inte är stark nog att köra DX11 spel tillräkligt bra, dock är den ju väldigt bra enligt mig!

Ja för dom pengarna som MSI GT660 med GTX285 kostar (8k) så är den oslagbar i jämförelse med andra laptopar i samma prisklass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av MasteraCe:

Har försökt kolla lite recensioner mellan GTX460M och HD5870M

Inte hittat ett enda test där HD5870 får 10-12% mer poäng/fps

Ofta skiljer det 1-3% och i vissa tester får även GTX460m mer..

T.ex Starcraft 2 på High settings får GTX460M 10% mer fps än 5870m .. kan vara intressant att veta iom att Diablo3 är på G

På notebookcheck.net så får 5870m 11,5% bättre i 3Dmark vantage i alla fall, och bättre (men inte lika stor marginal) på andra program. Däremot så kan ju nvidia tagit ikapp en del nu med drivrutiner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Zeuxlarsson:

På notebookcheck.net så får 5870m 11,5% bättre i 3Dmark vantage i alla fall, och bättre (men inte lika stor marginal) på andra program. Däremot så kan ju nvidia tagit ikapp en del nu med drivrutiner.

True.. kollade inte på Vantage GPU score.. kollade på Vantagescore bara jag

ATI verkar vara lite sämre på kompatibilitet med sina drivrutiner tyvärr.. t.ex så laggar minecraft på högsta visibility .. Min laptop i sign fick ca 200% fps mer

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av MasteraCe:

True.. kollade inte på Vantage GPU score.. kollade på Vantagescore bara jag

ATI verkar vara lite sämre på kompatibilitet med sina drivrutiner tyvärr.. t.ex så laggar minecraft på högsta visibility .. Min laptop i sign fick ca 200% fps mer

Gtx 460 är bättre på Dx11 och 5870 i DX10... Det förklarar också varför den får mer på vantage som kör DX10...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av IAmSimon:

Gtx 460 är bättre på Dx11 och 5870 i DX10... Det förklarar också varför den får mer på vantage som kör DX10...

Njae, i DX11 presterar dom i princip identiskt (unigine 2.1 helt identiskt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2002

Förstår inte varför man ska undvika demoex dock?

Om än den har stått igång några dagar så ska ju inte datorn gå sönder då är det ju nåt galet.. Men kan ju vara något måndagsexemplar såklart

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av MasteraCe:

Förstår inte varför man ska undvika demoex dock?

Om än den har stått igång några dagar så ska ju inte datorn gå sönder då är det ju nåt galet.. Men kan ju vara något måndagsexemplar såklart

Generellt så är det väl inga problem men jag har lärt mig att undvika elektronik som lämnat sin originalförpackning.