Permalänk
Medlem

Den stora tråden om spel!

Hej Swec! Har bestämt mig för att vara ifrån datorspelandet lite och testa på det här med bräd\sällskapsspel. Jag och några kompisar har bestämt att vi ska spela en kväll i veckan tills att börja med. Så nu har jag beställt spelet Tales of the Arabian nights för att ha något att spela också. 2002 olika historier i spelet lär ta år att spela igenom! Det känns som ett bra spel att börja med. Ett spel man även kan lura med flickvännen i.
http://www.unispel.com/catalog/tales-arabian-nights-p-6849.ht...

Finns det några brädspelare här alls? Vilka spel rekommenderar ni? Vi kommer att vara mellan 3 och 6 stycken chansar jag på. Är Risk fortfarande något att ha? Är det värt att köpa 4e (nyaste) utgåvan av Talisman? Borde man skaffa ett Super Mario-schack bara för att man är lite nördig?
http://www.worldofboardgames.com/schack_super_mario

Här diskuterar vi allt som har med spel att göra helt enkelt. Allt från Uno till schack till Magic the Gathering till Den försvunna diamanten till Risk 2210 till rollspelandets värld. Enda kravet på spelen är att det inte är datorspel helt enkelt.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Det finns visssa brädspel man ska ha ett sällskap av spelsugna vänner.
Talisman är en bra början (EDIT: vilket nämndes, såg inte det för alla schackspel). Därefter skall man få tag i Drakborgen, den äldre versionen då de nya sägs vara för enkla.
Självklart skall man i sin samling även ha Monopol och Finans och andra klassiker, men hur kul är det att spela sånt man alltid spelat?

Anyhow, bara brädspel? Inga rollspel?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Det finns visssa brädspel man ska ha ett sällskap av spelsugna vänner.
Talisman är en bra början (EDIT: vilket nämndes, såg inte det för alla schackspel). Därefter skall man få tag i Drakborgen, den äldre versionen då de nya sägs vara för enkla.
Självklart skall man i sin samling även ha Monopol och Finans och andra klassiker, men hur kul är det att spela sånt man alltid spelat?

Anyhow, bara brädspel? Inga rollspel?

Talisman ska absolut införskaffas så fort jag har råd (så att jag äger ett eget). Inte så gott om pengar när man studerar! Och rollspel spelar jag också då och då. Mutant Chronicles (den äldsta utgåvan) är det som gäller när det väl är dags för det. (Bauhaus är den korporation jag väljer oftast då.) Som sagt så är alla spel välkomna i tråden. En av kompisarna som är med vill att vi ska börja köra Magic med\mot honom t.ex. Jag är nybörjare på detta så det är verkligen mycket nytt att ta in!

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavve:

Talisman ska absolut införskaffas så fort jag har råd (så att jag äger ett eget). Inte så gott om pengar när man studerar! Och rollspel spelar jag också då och då. Mutant Chronicles (den äldsta utgåvan) är det som gäller när det väl är dags för det. (Bauhaus är den korporation jag väljer oftast då.) Som sagt så är alla spel välkomna i tråden. En av kompisarna som är med vill att vi ska börja köra Magic med\mot honom t.ex. Jag är nybörjare på detta så det är verkligen mycket nytt att ta in!

Mutant Chronicles <3
Frilansar på Mars gör man mest när man väl får chansen spela detta stämningsfulla men ack så regelvidriga rollspel (mörsa från en meters håll och träffa någon snett till vänster men missa målet framför sig, någon?). Slutar oftast med att SL har ihjäl oss för att han tröttnar
Om ni av någon outgrundlig anledning inte testat Eon ännu så bör ni göra det. Känner inte till så många rollspel dock, så har inte så mycket att jämföra med så att jag kan säga hur pass bra det egentligen är.
Polare tyckte bra om Vampire Masquerade pga den udda lösningen med balansering (vara jättestark men otjänlig i dagsljus eller jättecharmör men jätteful).

Magic är som DotA, inlärningskurva och nötartid. Det är ett ganska roligt spel när det väl flyter och man har varierat motstånd. Om kompisen känner till några amatörtävlingar så kan ni ju sikta på en sådan, blir mycket roligare med ett mål än att bara sitta och motsvarande LANa. Men känne dock inte till det mer än att man testat med polare fåtal gånger och kollat på en lokal tävling i butik.

Såg på en av länkarna att Carcassonne var populärt. Det är ett mycket enkelt spel men hög svårighetsgrad beroende på ditt motstånd. Det tar ca tre matcher per speltillfälle innan det blir upprepande. Tidigare inte hört om expansioner, vilket verkar lite overkill, men säkert kul om man finner själva konceptet roligt.

Om man har ont om pengar så finns alltid möjligheten att skapa egna spel
Vi satt lite oseriöst och gjorde doomtrooper-kopior som vi kallade Larsson (från serietidningen). På det hela så hade man många egna projekt vilka vissa blev halvlyckade men fallerade på kryphål och regelmotsägelser. Mest stolt var jag över mitt aldrig släppta verk Dödsdödarna, där man skulle lura dödsänglar att döda sig själva och varandra genom att hitta deras namn i en labyrint och få dem att gå på namnet i bokstavsordning för att aktivera det. Idéen fallerade på att jag inte kunde göra labyrinten modulär och ändå fungerande, men mest för att själva spelidéen var ganska så tråkig om motspelarna spelade för försiktigt. Ett helt vanligt kortspel jag fortfarande sitter och funderar på är ett som jag nu kallar "celler". Det fungerar inte hittills då jag inte hittar någon bra formel att beskriva en spelares bords utveckling, utan att korten ska ta slut för fort, kort historia kort.

Har ni funderat på att skapa en spelförening med hjälp av sveroks när ni väl börjar rulla och kanske vill få in lite mera folk i verksamheten? Eller har ni funderat på att leta rätt på någon att gå med i?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Knarkasonne är väldigt bra. En annan favorit är Dominion.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

"Spank the monkye" är ett roligt spel.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Har ni funderat på att skapa en spelförening med hjälp av sveroks när ni väl börjar rulla och kanske vill få in lite mera folk i verksamheten? Eller har ni funderat på att leta rätt på någon att gå med i?

Tack för alla tips! Jag skulle kunna prata mig trött om alla misslyckade händelser i Mutant. En gång när jag gjorde min karaktär så blev den verkligen helt värdelös. Från början till slutet. Men! På de 2 sista kasten får jag cybernetiska beninplantat och en annan sak som gör att jag springer sjukt snabbt och sjukt lång per runda. Så det enda jag var bra på var att springa, var i stort sett blind annars så att skjuta var inget för mig.

Vi kraschar i djungeln och det första som händer är att jag får mina ben krossade av en gigantisk orm. "Venusiansk någonting" har jag för mig att den heter. Så var den spelomgången förstörd...

Och vi har väl tänkt tanken att starta en förening om vi känner att det fungerar bra och att vi alla tycker det är roligt. Känner ju folk som spelar Warhammer (både 40k och fantasy). Som skulle kunna vara med också. Så vi får väl se var detta leder. Det finns inte direkt så många föreningar här där vi bor. Ingen vad jag vet. Här ägnar sig folk åt att supa eller spela fotboll ungefär.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Spökslottet, UNO, Monopol och Vem där.

Allt man behöver för att roa sig en kväll.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Spökslottet, UNO, Monopol och Vem där.

Allt man behöver för att roa sig en kväll.

Monopol är faktiskt riktigt roligt. Vilken version av det rekommenderas? Det finns ju hundratals verkar det som. Är det okej med Monopol med något tema? Finns ju Star Trek, Simpsons, Lord of the rings eller X-men bara för att nämna några. Det är ju rena drömmen för en nörd!

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavve:

Monopol är faktiskt riktigt roligt. Vilken version av det rekommenderas? Det finns ju hundratals verkar det som. Är det okej med Monopol med något tema? Finns ju Star Trek, Simpsons, Lord of the rings eller X-men bara för att nämna några. Det är ju rena drömmen för en nörd!

Jag har "standard" om man säger så. Polaren har ett där alla saldon och sånt sker i en liten elektronisk dosa, så istället för sedlar har varje spelare ett "bankkort".

Om man gillar det eller inte gillar det är väldigt individuellt, men jag kör hellre med papperspengar.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag spelar mycket. Blir väl en till ett par gånger i veckan.. mycket moderna klassiker som Carcassone, Settlers of Catan, Puerto Rico, Ticket To Ride, Power Grid, Axis and Allies osv. Gillar även Schack och Go och liknande om man bara är två, spel med fullständig information är ju överlägset ur strategisynpunkt

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Det finns visssa brädspel man ska ha ett sällskap av spelsugna vänner.
Talisman är en bra början (EDIT: vilket nämndes, såg inte det för alla schackspel). Därefter skall man få tag i Drakborgen, den äldre versionen då de nya sägs vara för enkla.
Självklart skall man i sin samling även ha Monopol och Finans och andra klassiker, men hur kul är det att spela sånt man alltid spelat?

Anyhow, bara brädspel? Inga rollspel?

Drakborgen minns jag väl från min ungdom. Minst sagt frustrerande med alla bottenlösa hål, vändrum och att dö två rutor innan man kommer ut för att solen går ner. Väldigt roligt spel!

För min del blir det en del Risk nuförtiden.

Permalänk

Räknas monopol? Det tyckte jag var riktigt skoj när jag var yngre. Är ju trots allt ett "brädspel"

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Räknas monopol? Det tyckte jag var riktigt skoj när jag var yngre. Är ju trots allt ett "brädspel"

Det är klart att det räknas! Brukar själv spela det då och då när man har chansen. Äger inget själv (ännu).

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Settlers är kung!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Settlers_of_Catan

Brukar lira med min sambos moster och hennes man när tillfälle ges. Vet inte exakt vilken version det är, men jag tror det är Settlers of Catan vi spelar.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodle:

Settlers är kung!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Settlers_of_Catan

Brukar lira med min sambos moster och hennes man när tillfälle ges. Vet inte exakt vilken version det är, men jag tror det är Settlers of Catan vi spelar.

Jag kan bara hålla mig dig. Svårt att inte tycka om Settlers.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

Spelade mycket förut, nu är det mer sällan. Mina rekommendationer:

- Eon, fantasy, rollspel.
- Talisman, en odödlig klassiker helt klart!
- Risk, för långa och sena kvällar.
- Monopol/Finans är trevliga
- Alfapet/Scrabble, gärna en version som tar liten plats, perfekt att ha med på en resa, på tåget, i stugan etc. (Betapet.se för en bra onlineversion)
- Magic the Gathering. Riktigt kul och varierat. Lika kul att bygga upp och planera sin lek som att spela.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

http://www.cinemassacre.com/category/boardjames/ Där kan du hämta lite inspiration till brädspel

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Några som spelas ganska frekvent:
Carcasonne - mysigt spel med ganska mycket taktik
Risk (conquest)- på iPaden, går att spela upp mot 6pers samtidigt + bottar. Faktiskt riktigt bra spel kostar typ 7:- också och är precis som vanliga risk men med några fler "världar"
Bohnanza - kortspel där man ska plantera bönor och sedan skörda, går ut på att köpslå med varandra.
Giljotin - Kortspel där man ska giljotinera "nobels", man kan ändra ordningen i kön med så kallade actioncards.
Ticket to ride - försök bygga ihop järnvägar mellan städer i antingen USA eller Europa.
UNO - Faktiskt riktigt roligt med de riktiga reglerna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kom att tänka på Citadels, kul kortbaserat spel där man varje omgång får välja olika klasser/titlar som sedan har speciella bonusar/egenskaper. Sedan bygger man upp sin 'stad' med stadskort som ger inkomster etc. Ganska enkelt, men nog så roligt och taktiskt vill jag minnas.

Carcasonne glömde jag nämnda tidigare ockås. Ett spel som är enkelt att komma in i och blir riktigt skoj och taktiskt ju mer man kommer in i det.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Har fått hem mitt Tales of the Arabian nights nu (Tack Unispel för 24h leveranstid). Och det är verkligen sjukt välgjort! Blir premiären imorgon med två stycken kompisar när man slutat. Reglerna är lite röriga nu innan man kommit igång men jag tror att jag förstår grunderna så det ska nog gå bra.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."