Nvidia prismatchar Geforce GTX 590

Permalänk
Melding Plague

Nvidia prismatchar Geforce GTX 590

Extrema grafikkort som Geforce GTX 590 och Radeon HD 6990 är varken volymprodukter eller avsedda för priskänsliga konsumenter. Det hindrar dock inte Nvidia från att hålla hårt i tyglarna och övertala återförsäljarna att ligga lågt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

blir intressant att se hur länge prisspridningen på 6990 håller i sig nu när det "kommit ut".. man trodde e-handlarna hade lärt sig att folk använder prisjakt numera, men tydligen inte..

Permalänk
Medlem

dyrare och sämre, och endå tar dom mera pengs för det på nvidia..
*edit
fören alla börjar nojsa så är det som sagt Entusiast kort och då bryr man sig egentligen inte om ljudnivå etc och har antagligen pengar till o köpa separat kylning till graffet om man är en entusiast. (6990)

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

dyrare och sämre, och endå tar dom mera pengs för det på nvidia..

Nvidia vill väll vara grafikkortens "Apple".

Permalänk
Medlem

5000kr för ett 6990 är fan inte illa!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Nvidia vill väll vara grafikkortens "Apple".

alla företag vill väll helst av allt ta 50% överpris på sina produkter men det är bara apple som har fixat det, pga dagens dumma samhälle.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Där ser man.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag vill se hur 590 presterar i överklockning och värmeutveckling när man drar upp fläkten så att den låter lika mycket som 6990 Jag säger inte att 590 är mycket bättre nu jag säger bara att jag är nyfiken på resultatet.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Inaktiv

Överprisat Nvidia kort som bara presterar bättre än 6990 i fåtal spel. Kort brinner ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

dyrare och sämre, och endå tar dom mera pengs för det på nvidia..
*edit
fören alla börjar nojsa så är det som sagt Entusiast kort och då bryr man sig egentligen inte om ljudnivå etc och har antagligen pengar till o köpa separat kylning till graffet om man är en entusiast. (6990)

Instämmer. Det går inte att köpa ett kort som är dyrare och ger sämre prestanda än ett konkurrerande kort som har bättre prestanda och är billigare.
Sen är det ju skönt att slippa byta kylare till ett grafikkort men det är ju lägre viktat. GTX 590 måste ned i pris för att det skall vara värt det före ett hd 6990.
Dåligt av nvidia.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Tycker båda korten har sina för och nackdelar dock är AMD kortet något snabbare särskillt i högre upplösningar så skulle jag sitta på en 30 tums skörm vore valet enkelt själv lirar jag på en 27 tums i 1980-1020 och då tror jag nästan att Nvidiakortet vore ett bättre val presterar ungeför likvärdigt då och är mindre och tystare så valet är en smaksak på ren råstyrka vinner AMD här i alla fall
men skulle jag välja mellan 580 och 590 så tycker jag 590 är betydligt mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

dyrare och sämre, och endå tar dom mera pengs för det på nvidia..
*edit
fören alla börjar nojsa så är det som sagt Entusiast kort och då bryr man sig egentligen inte om ljudnivå etc och har antagligen pengar till o köpa separat kylning till graffet om man är en entusiast. (6990)

För mig betyder i det här fallet Cuda och PhysX mer än någon procent prestanda.

Permalänk

PhysX stöds bara av fåtal spel.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk

Tycker folk kan kolla de nya resultaten och jämföra lägsta-fps på sli/cf innan de hävdar att gtx590 har så mycket sämre prestanda. Jag är visserligen inte intresserad av kort för de summorna själv men skulle personligen föredragit det med högst lägsta-fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

För mig betyder i det här fallet Cuda och PhysX mer än någon procent prestanda.

Om man går in på din profil här på Swec och kollar vilka speltrådar du skrivit i så hittade jag inte en enda där du nyttjar CUDA eller Physx.
Om du inte spelar ett enda spel som använder CUDA varför är det då så viktigt att ha det? Sälja CUDA till dig är som att sälja en plasma tv till en blind.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Tycker folk kan kolla de nya resultaten och jämföra lägsta-fps på sli/cf innan de hävdar att gtx590 har så mycket sämre prestanda. Jag är visserligen inte intresserad av kort för de summorna själv men skulle personligen föredragit det med högst lägsta-fps.

6990 har för det mesta högre lägsta fps också, iaf i dom fallen där lägsta fps inte är över 90 ändå.
Dessutom har det mer minne vilket ger högre lägsta fps i högre upplösningar vid t.ex. användande av flera skärmar.

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde i förra tråden så förstår jag inte varför man forsätter insistera på att kalla 590 tystare..
Jo kanske tystare under testet. Men då är den också 10 grader varmare än 6990. Drar man ner fläkten på 6990 så lär dom nog bli rätt lika i volym och temp..

Och sen är PhysX knappast en fördel då ytterst få spel ens stödjer acceleration för det. Och jätte lågt intresse bland utvecklare att implementera det.
Sen är CUDA knappast något användbart för gamers.

nVidia kommer behöva köra ner priset en bra bit under 6990 om dom hoppas på någon succé med detta kortet.

Skrivet av Zyriak:

För mig betyder i det här fallet Cuda och PhysX mer än någon procent prestanda.

Detta är den kompletta listan över alla spelen som utnytjar själva GPUn för att accelerera PhysX
http://physxinfo.com/index.php?p=gam&f=gpu

Och den är inget vidare stor som du kan se. Och den växer inget vidare fort heller.

Det är dock många spel som använder PhysX biblioteket för fysik effekter. Men dom använder bara så pass enkla fysik effekter att praktiskt taget ingen av dom bryr sig om att implementera GPU accelerationen för det.
Dom använder typ mest enklare saker som bullet trajectory och ragdoll effekter som kräver inte jätte mycket ur CPUn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

6990 har för det mesta högre lägsta fps också, iaf i dom fallen där lägsta fps inte är över 90 ändå.
Dessutom har det mer minne vilket ger högre lägsta fps i högre upplösningar vid t.ex. användande av flera skärmar.

Det svaret innebär att du inte kollat.

Permalänk
Medlem

6990 är inte ens ett alternativ för en rationell person, 590 är tyst, vad gör det att den kommer några få % lägre i benchmarks? I spel kommer du inte märka någon skillnad och den är nästan ljudlös i en bra låda, medans 6990 låter som en lövblåsare.

Permalänk

Alltid kul att gå på fanboy-safari i såna här nyhetskommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

alla företag vill väll helst av allt ta 50% överpris på sina produkter men det är bara apple som har fixat det, pga dagens dumma samhälle.

nja. stämmer inte riktigt. apple gör bäst datorer på marknaden och då kostar de också pengar.

on topic: AMD vann denna gången vilket jag uppskattar, Nvidia har regerat allt för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

6990 är inte ens ett alternativ för en rationell person, 590 är tyst, vad gör det att den kommer några få % lägre i benchmarks? I spel kommer du inte märka någon skillnad och den är nästan ljudlös i en bra låda, medans 6990 låter som en lövblåsare.

Tyst my ass.. den är 10 grader varmare än 6990 som jag nämnt tidigare. Dra ner 6990 fläkt hastighet så blir den också "tyst" och förmodligen samma temperatur.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

6990 är inte ens ett alternativ för en rationell person, 590 är tyst, vad gör det att den kommer några få % lägre i benchmarks? I spel kommer du inte märka någon skillnad och den är nästan ljudlös i en bra låda, medans 6990 låter som en lövblåsare.

En rationell person som köper något av ovanstående utan att köra vatten?

Låter inte som en särskilt rationell person.

Trevligt med liknande prissättning! Bättre för konsumenterna!

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

det där skiten med att 120fps såg ut att hacka fram i 30fps med ett ATI 5970 är det crappet fixat eller är det som vanligt med ATI att dom gör B grejor ;)?

visst är det coolt med hög FPS men för fan
ser 120fps ut som 30fps så är det ju bara att ta ut kortet och knäcka det på mitten och elda upp.

tacka vet jag Nvidia
där flyter 120fps i SLI som rinnande vatten utan Micro Stuttering

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

det där skiten med att 120fps såg ut att hacka fram i 30fps med ett ATI 5970 är det crappet fixat eller är det som vanligt med ATI att dom gör B grejor ;)?

visst är det coolt med hög FPS men för fan
ser 120fps ut som 30fps så är det ju skit samma eller hur

tacka vet jag Nvidia
där flyter 120fps som rinnande vatten utan Micro Stuttering

Det är fixat. Du kan se det enklast genom att t.ex kolla minimum fps mellan 6990 och 5970 där minimum fps är markant högre som tyder på smidigare framerate.

Rätt säker det nämndes i sweclockers recension av dom första 6000 serie korten att det är förbättrat

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Å andra sidan har GTX590 en extrem fördel mot samtliga andra grafikkort.
3x DVI som går att använda samtidigt. Bara det gör GTX590 > 6990

Permalänk
Medlem

Är det någon som på fullt allvar ens skulle fundera på att köpa ett 5000+ kort från Telebutiken?

Om dom nu ens har några. Brukar ju oftast heta "finns ej i lager för tillfället"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

6990 är inte ens ett alternativ för en rationell person, 590 är tyst, vad gör det att den kommer några få % lägre i benchmarks? I spel kommer du inte märka någon skillnad och den är nästan ljudlös i en bra låda, medans 6990 låter som en lövblåsare.

Hur många entusiaster tror du kör med stockkylning? Antingen blir det vattenkylning eller accelero xtreme kylarna oftast. rakt ur lådan.

För en som är ute efter prestanda tror du ljudnivå med stockkylare är en faktor som avgör?

GTX590 enda fördel mot 6990 är att den har 3x DVI , Fungerar adaptrarna som följer med 6990 bra tro? Missade att det följer med två. i så fall 6990 > GTX 590 på alla sätt som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Å andra sidan har GTX590 en extrem fördel mot samtliga andra grafikkort.
3x DVI som går att använda samtidigt. Bara det gör GTX590 > 6990

Från vad jag kan se i denna bilden så kommer även 6990 med 3xDVI i form av adaptrar

EDIT: Yup. Från Gigabytes 6990 så tilkommer 2st MiniDP till DVI adaptrar. Plus en HDMI adapter
http://www.inet.se/artikel/5409159/gigabyte-radeon-hd6990-antilles-4gb

Så 3xDVI på 590 är ingen fördel längre då heller.. Känns lite som enda riktiga fördelen 590 har nu över 6990 är 3d Vision..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Från vad jag kan se i denna bilden så kommer även 6990 med 3xDVI i form av adaptrar
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/03/08/IMG_6330.jpg?...

Missade den detaljen, trodde dem gjorde en 5990 igen, fast är dem inte passiva? Undrar hur dem fungerar med DVI-D dual link skärmar som går i 2560x1600, kanske inte alls?