Ändra USB till com1 port. Hur? windows 7

Permalänk

Ändra USB till com1 port. Hur? windows 7

Hejsan har köpt en felsökningssak till bilen.
Som är com anslutning i änden. Har köpt en adapter som omvandlar till USB.

Nu när jag startar programmet kommer det upp.

Comport 1 not Available
Please close program Using comm 1 and restart program.

Hur gör jag detta?
Gäller windows 7
Amilo Fujitsu siemens

Permalänk
Medlem

gissar på att du har någon typ av programvara till comports adaptern?

i den borde du se vilken port comporten går på.
och sen sätt densamma i programet du felsöker bilen med,
felmedelandet indikerar iof, att det är ett annat program som använder comporten du har.

Är svårt att hjälpa dig när man varken vet vilka program/adapter du använder, om det finns någon indikation att comporten ens är igång.

hojta till på bilforum för din specifika modell?
är det ingen unik bil brukar det alltid finnas folk som har använt liknande grejer eller har koll... alternativt pröva med tillverkaren.. Comportar har jag bråkat med, men felsökningsdelen har jag ingen erfarenhet av, en annan har ju bil av modell evighetsmaskin...

nu har jag ingen koll på ditt bilmärke, eller modell, men de flesta ingår ju oftast i en större koncern, där motorerna är identiska sånär som på loggan och rykte...
VAG, dvs Volkswagen, Skoda, Audi osv har liknande grejer...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Adaptern köptes på clasolhson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155161911

Fick inte med något program.
Programmet och felsökningsaken heter vol-fcr. För Volvo.
Jag har volvo s40.

Har sökt lite på programmets namn. ALLA verkar ha problem med portarna. Men verkar som många får ordning på det. När de ändrar någon com1 port.

Programmet funkar men när man ska göra något så står det att den inte hittar någon port com1

Permalänk
Medlem

Men... har inte Msi K8T redan en seriell port?

Sorry, läste inte att du använde dig utav en bärbar Fujitsu!:P

Permalänk

efter lite letande i enhetshanteran. Så fick jag fram Portarna.

Kommunikationsport (COM1)

Så nu har jag en "port" iallefall. men det kanske inte hjälper något.

Ingen som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Under portar i enhetshanteraren ska du ha en "USB To serial converter" eller liknande.. där kan du välja i portinställningar vilken port den ska använda

Fungerar den där programvaran till bilen enbart till COM1 eller går den ändra?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat i drivern, vissa adaptrar kan man flytta till en viss port vid behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Under portar i enhetshanteraren ska du ha en "USB To serial converter" eller liknande.. där kan du välja i portinställningar vilken port den ska använda

Fungerar den där programvaran till bilen enbart till COM1 eller går den ändra?

Finns ingen Usb port som heter något sånt eller liknande.
Finns bara massa USB-rotnav hub. typ tio st.
sen Intel(R) Ich8 Family USB universal host controller typ 5st
Intel(R) Ich8 Family USB Enhanced host controll två st

Japp tror bara programet funkar på com1

Permalänk

Jag vet att det finns riktigt många duktiga här.
ÄR mitt problem verkligen omöjligt?

Permalänk
Medlem

Har exakt en sån där adapter som jag använder i jobbet ibland. Om den har blivit korrekt installerad (vilket den ska bli i Vista och Win7 automatiskt) så har man adaptern liggandes i Enhetshanteraren. Den ska ligga under COM-portar. Där kan man högerklicka på den och välja vilken COM-port den ska använda, tror den hamnar som COM18 eller något sånt från början.

Kan försöka leta reda på den imorgon så jag kan se exakt hur det ser ut

EDIT: Nu har jag grävt fram den. Min installerades som COM3 när jag körde i den. För att ändra, gör så här:

Om du (som jag) har en COM1 redan så får du ändra på den först

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Hmm vårat ser inte lika dant ut
Så här ser min enhetshanterare ut!

Permalänk
Medlem

Kan hända att det krävs drivrutiner. Ser nämligen ut som att den inte blivit installerad korrekt. Kjell hade ett par länkar till olika drivrutiner, http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Tack.

Men när jag installerar de programmen får jag upp en ruta

If your USB device is connected, please unplug it now...

Press Continue to uninstall the drivers, or Cancel to quit.

Så det går ju inte installera de. Varför?