Permalänk
Avstängd

Project ICE COOL

Hej ska modifiera ett gammalt chassi till ett helt enkelt kyligare och modernare chassi.

Det som ska göras:

Vända chassit så att dvd/cd läsaren är i nere istället däruppe []

Kapa bort 80mm fläktplatsarna (nätagget ska sitta där) []

Kapa 2st 120mm platser på chassi taket (nätagget ska täcka 1st 120mm) []

Kapa sido plåten, modda istappar på vänstra och högra sidan och även modda på texten ICE COOL []

Lacka utsidan svart []

Lacka insidan vit []

Fler grejer ska göras med men orkar inte skriva just nu

Projectet planeras att bli klar innan DHS hoppas jag

Bilder på gamla chassit:

Permalänk

Vart ska nätaggregatet sitta?:O

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1337manne:

Vart ska nätaggregatet sitta?:O

på toppen av chassit där 2st 80mm sitter men jag kommer att vända chassit upp och ner så att nättaget suger in luft på botten.

Permalänk
Medlem

Detta kan bli intressant. Och jag skulle vilja lägga till ett "+1" på 1337manne, vart tusan sitter nätagget i orginal utförande? Det du ska göra med att klippa bort 80mm fläktarna och sätta nätagget där, det är ju där nätagget brukar sitta så jag är verkligen nyfiken på vart det är tänkt att det ska sitta nu.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

Detta kan bli intressant. Och jag skulle vilja lägga till ett "+1" på 1337manne, vart tusan sitter nätagget i orginal utförande? Det du ska göra med att klippa bort 80mm fläktarna och sätta nätagget där, det är ju där nätagget brukar sitta så jag är verkligen nyfiken på vart det är tänkt att det ska sitta nu.

nättaget var fast vid fronten på chassit. Det är det jag ska göra, kapa bort fläktarna och sätta dit nätagget där.

Permalänk
Avstängd

frågan är om hur jag ska färga om frontpanelen, färg i burk? behövs det grund lack? Fronten är av plast BTW

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera dig att grundlacka blir mycket bättre då. Färg i burk funkar über!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Computerguy:

Jag skulle rekomendera dig att grundlacka blir mycket bättre då. Färg i burk funkar über!

tack för svar behöver jag slipa innan grundlack? eller är det bara köra på med grundlack och sedan börja färga på?

Permalänk
Medlem

Följes med glädje!
Älskar alla roliga projekt alla har!
lycka till!

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk

Gär något åt den groteska fronten bara så blir det bra.
lycka till!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

fixa våtslippapper runt 1500-2000 kornsstorlek o rugga upp ytan innan du lägger på grundlacken. se till att tvätta av den från fett mm innan grundlacken oxå.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd

Idag har jag slipat fronten med 1500 våtslip-papper,ett stort tack till Andyah som hjälpte mig hur jag skulle göra detta

kommer att grundlacka i nästa helg och lacka fronten svart om jag hinner.

Permalänk
Avstängd

Kommer inom kort beställa grejer:

är klarlack samma sak som grundlack? är dremelen bra för mina behov? räcker det med att limma plexiglaset mot sido plåten? Tackar för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Computerguy:

Jag skulle rekomendera dig att grundlacka blir mycket bättre då. Färg i burk funkar über!

är klarlack samma sak som grundlack? annars var finns det att köpa grundlack?

Permalänk
Medlem

SPRAYFÄRG CRC GRÅ PRIMER 500ML 34-6047-1

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foppson:

SPRAYFÄRG CRC GRÅ PRIMER 500ML 34-6047-1

jag ska ha svart inte grå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

är klarlack samma sak som grundlack? annars var finns det att köpa grundlack?

nej. det är det inte. primer är grundlack

Permalänk
Avstängd

kom fram till detta:

gör det något om det är grå grundlack? ska ju lacka svart på grundlacken som sagt.

EDIT: beställt detta nu

Permalänk
Medlem

du har missuppfattat lack och en grund...primer är en grund för att få jämn färg överallt. vissa färger lyser igenom mera än andra så då kan det bli väldigt fult därav lägger du primer så blir det lika överallt..spraya tunna lager, dvs lägg ett tunt lager..låt det torka..spraya ett tunt lager till, så fortsätter du så tills det täcker ordentligt. inte helt hundra sen om man ska slipa primern . men annars så gör du likadant med svarta färgen sen..många tunna lager. inget stress..låt det ta timmar om det behövs..

klarlack lägger man uppepå den svarta lacken sen för att få upp en glansig yta,

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

du har missuppfattat lack och en grund...primer är en grund för att få jämn färg överallt. vissa färger lyser igenom mera än andra så då kan det bli väldigt fult därav lägger du primer så blir det lika överallt..spraya tunna lager, dvs lägg ett tunt lager..låt det torka..spraya ett tunt lager till, så fortsätter du så tills det täcker ordentligt. inte helt hundra sen om man ska slipa primern . men annars så gör du likadant med svarta färgen sen..många tunna lager. inget stress..låt det ta timmar om det behövs..

klarlack lägger man uppepå den svarta lacken sen för att få upp en glansig yta,

Också rätt, men, grundfärg/primer används också för att huvudfärgen (i TS fall, svart) ska få vidfästning, alltså så färgen inte spricker och trillar av när den torkat. Det räcker i många fall att bara rugga upp ytan med sandpapper för att få vidhäftning, men då kan det bli som du skriver, att färgerna under lyser igenom (Inte svart dock, men den vita finns det risk för)

Ang slipning av primer så kan det variera, beroende på vad det är för sort, viss primer är gjord för att slipa ner och annan inte. Det märker du när du lackat, känns ytan som ett sandpapper är det värt att slipa annars blir finishen väldigt skrovlig.

Klarlack används för att få önskad finish på lacken (bara för att det heter klarlack betyder inte det att den är högblank:)) Det finns Blank, matt, sidenmatt etc. Det används även för att få ett skyddande lager ovanpå färgen, väldigt bra att ha när du lackar en datorlåda, då den kan bli lite misshandlad ibland.

Lycka till !

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

blackgoat: man kan väl oxå slipa lacken med våtslip o sen polera upp en blank yta oxå?..dock är väl det lite overkill i dessa sammanhang kanske, då gäller det att man har lagt tillräckligt tjockt lager lack oxå..inte alla som har polermaskiner hemma kanske när man leker med datorer dock

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd

har man beställt rätta grejer eller ska man ändra?

Permalänk
Medlem

det blir säkert bra..vet inte vad du ska göra exakt så det är svårt o säga att det är dåligt elr bra över alla prylarna, färgerna..det är bra..limmet och det andra vet jag itne vadu ska ha det till så

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyah:

det blir säkert bra..vet inte vad du ska göra exakt så det är svårt o säga att det är dåligt elr bra över alla prylarna, färgerna..det är bra..limmet och det andra vet jag itne vadu ska ha det till så

ska nämligen limma plexi glaset mot chassi plåten

Permalänk
Skrivet av Andyah:

blackgoat: man kan väl oxå slipa lacken med våtslip o sen polera upp en blank yta oxå?..dock är väl det lite overkill i dessa sammanhang kanske, då gäller det att man har lagt tillräckligt tjockt lager lack oxå..inte alla som har polermaskiner hemma kanske när man leker med datorer dock

Använd "Citera" knappen nästa gång så ser man svaret snabbare

Ja man kan lacka och sedan våtslipa för att ha en bra grund för nästa lager färg.
Våtslipar du det sista lagret vet jag inte hur det blir om du polerar det.
Jag skulle nog isf slipa, lägga på ett nytt och sedan polera det, om du nu känner för att polera lacken alls.

TS: Du klarar dig på de saker du har i kundvagnen ja.
Allt beror ju visserligen på vad exakt du förväntar dig
Ha tålamod och mät 3 gånger extra innan du kapar saker.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Vad är det för något som kostat 799 ??

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw media:

Vad är det för något som kostat 799 ??

En dremel skulle jag kunna tänka mej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paw media:

Vad är det för något som kostat 799 ??

Skrivet av d3nnis1337:

En dremel skulle jag kunna tänka mej

stämmer faktiskt

Permalänk
Avstängd

Äntligen har grejerna kommit!!

visste inte att plexi glaset var så litet :/ får köpa ett till då

Permalänk
Avstängd

projectet läggs ner pga skit konstig chassi!!! För att man ska kunna ta ut hdd burarna så måste man borra ut 25 nitar, som vilket jag gjorde men den blev f¨cked up :/ aja få se om jag kommer på en annan idé

EDIT: nya chassit blir Lian Li PC-K56