Oförutsägbar Prestanda i Crysis 1 & Warhead, HUR fungerar motorn egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Oförutsägbar Prestanda i Crysis 1 & Warhead, HUR fungerar motorn egentligen?

Blir aldrig riktigt klok på CryEngine 2.... antingen det, eller hur Crysis+Warhead är optimerad prestandamässigt.

Sen releasen av första spelet har jag haft 3 datorsystem med olika configs och prestandan är ju verkligen helskum. Kört olika graffekort, drivar, cpu osv men det finns definitivt ett mönster. Just nu sitter jag på i7920, GTX470 och det är enbart upplösning som påverkar prestandan. Oavsett om allting är på "Low" eller "Enthuseast", så stiger aldrig fps-en över 24.

På tidigare datorconfigs har jag upplevt problem med att visa stora texturer (spelet "revertar" till medium settings även på högsta typ) och även fps probs som nämnt ovan (om än inte specifikt 24 fps, som på denna config).

FINNS det någon clever ass nörd på nåt forum som har gjort en vettig förklaring på hur CryEngine2 fungerar egentligen? För som sagt, blir inte klok på den... funderar på om hårddisken spelar in när det gäller texturerna? Att 7200rpm inte räcker för största texturerna och spelet vägrar ladda in dem & revertar settings.

Post your conclusions.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008

http://www.tweakguides.com/Crysis_1.html

http://www.tweakguides.com/CrysisWar_1.html

Står det inte där så får du nog kontakta Crytek personligen.

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

Prestanda brukar påverkas mycket av hårdvaruaccelererad flash, stäng/minimera webbläsaren, spotify osv när du ska spela något spel.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008

Självklart ska man alltid stänga av alla andra program när man spelar, inklusive dolda bakgrundsprogram och -tjänster. Annars får man ju räkna med sämre prestanda...

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2010

warhead är kännd bug med hdtv att den låser sig på 24 hz/fps

Alt+enter fixa de

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Testa att göra en "egen" upplösning i nvidias kontrollpanel med din upplösning @ 60hz eller vad du nu har för gräns på din bildskärm / tv eller vad du nu kan ha.

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Zeuxlarsson:

Prestanda brukar påverkas mycket av hårdvaruaccelererad flash, stäng/minimera webbläsaren, spotify osv när du ska spela något spel.

Haha, detta är nog 5;te gången idag jag ser dig skriva denna underbara rad! Du måste verkligen leva enligt dessa visdomsord?!
Det är dock sant, genom att jag hade uppe spelarenans hemsida och spotify så påverkades mitt BF2 och fick sjuka fpsdrops stundtals. ( Inget som borde hända min rigg egentligen )
Stängde ner hemsidan+Spotify, och det flöt på galant.

So remember these fine lines of knowledge!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av alexofd00m:

Haha, detta är nog 5;te gången idag jag ser dig skriva denna underbara rad! Du måste verkligen leva enligt dessa visdomsord?!
Det är dock sant, genom att jag hade uppe spelarenans hemsida och spotify så påverkades mitt BF2 och fick sjuka fpsdrops stundtals. ( Inget som borde hända min rigg egentligen )
Stängde ner hemsidan+Spotify, och det flöt på galant.

So remember these fine lines of knowledge!

Det är det i särklass vanligaste problemet men på samma gång det som är mest okänt av allmänheten. Det tåls att sägas och repeteras i evighet tills alla vet om det.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är det i särklass vanligaste problemet men på samma gång det som är mest okänt av allmänheten. Det tåls att sägas och repeteras i evighet tills alla vet om det.

Detta är sant! : )