Sabertooth P67 Rev B3 + i7 2600k bootar inte

Permalänk
Medlem

Sabertooth P67 Rev B3 + i7 2600k bootar inte

Hej,
Var lycklig idag och köpte hem mitt uppgraderingspaket:

Asus Sabertooth P67 Rev B3
Intel i7 2600k
Cosair Vengence 2*4GB

Tidigare hade jag ett P5B från Asus. Tänkte det skulle vara lätt att byta ut det gamla och installera det nya. Installationen gick bra, allting fick plats och sånt, men när jag tänkte boota så kom problemmet...

Den vill inte boota överhuvudtaget. Eftersom jag inte har PC Speaker så kan jag inte höra något, men det ser ut som nåt spänningsproblem: Jag har några LED fläktar som går direkt på Nätdelen, och när jag startar datorn så blinkar de LEDerna lite svagt, men ingenting går igång inte ens fläktarna. När jag stänger ner nätdelen så kom allting igång för typ en sekund, fast då lyser CPU LED rött och nåt annat också rött.

Jag har dubbelkollat så jag inte har missat att koppla in något. Har försökt koppla ur grafikkortet också men det hjälpte inte. Jag har en Zalman 600W och den har funkat hur bra som helst innan.

Kan det vara att moben är paj?

Permalänk
Medlem

samma setup som dig.
dock så boota min upp direkt.

laggt internminnena på rätt plats? 1-2-3-4
Ska ligga på 2 och 4 har jag för mig..

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Ja minnen sitter på 2 och 4. Har testat att dra ut ett av de men samma resultat. Ström har jag kopplat in exakt som jag gjorde på P5B, borde inte vara nån skillnad där?

Testade att koppla tillbaka mitt P5B, alla fläktar börjar snurra direkt. Jag tänkte även om CPU/minnen är paj så borde iaf fläktarna snurra? Det som ser ut nu känns som nån kortslutning i mobben...

Permalänk
Medlem

lust o ta en bild o posta här, så jag kan kolla igenom ifall jag ser något skumt?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Hur sitter moderkortet?

Jag monterade alla komponenterna i min dator till en ny låda igår, och den ville absolut inte boota. Problemet var att moderkortet nuddade bak-panelen.. Tog ur moderkortet och satte ett par bultar, och monterade in det igen. Allt funkar nu prima.

Förresten, sitter din Power SW kabel på rätt plats?

Visa signatur

Asus P8P67 PRO / Intel i5 2500K / Nvidia Gigabyte GTX 670 Windforce 3X 2GB 2-Way SLI / Corsair Vengence 8GB 1600MHz Black / Corsair TX 750W / Fractal Design R4 Black

Permalänk
Medlem

Jag har nu eventuellt hittat problemmet, verkar som min nätaggregat inte vill funka ihop med de nya moderkorten. Provade en jätte gammal Dell 170w och då snurrade CPU fläkten igång. Konstigt nog att nätdelen funkar perfekt med min P5B

Ska till affären och köpa en ny nätaggregat. Får se om det löser problemmet. Synd bara jag trodde det var moderkortet som var paj så bytte jag det mot en MSI GD65, får se om jag kan byta tillbaks...