Zalman ZM600 kan inte power upp moderkortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Zalman ZM600 kan inte power upp moderkortet

Hej,
Jag frågade tidigare ang. min Sabertooth + i7 +Cosair Vengence inte kunda boota. Nu har jag varit i butiken och tagit hem en MSI GD65 istället, men problemet förblir det samma: fläktarna kommer inte ens igång riktigt. När jag kopplade mitt P5B tillbaks så snurrar allting igång.

Nu är frågan: har jag kopplat Strömmen fel? Jag har kopplat den exkat som det tidigare gjorde, alltså 24pin till mobben och 2*4 pin till CPU. Har även testat koppla endast 20pin men det var samma resultat.

Eller kan det ha med minnen och göra? Jag tror knappast CPU kan hindra fläktarna. Men kan det vara kortslutning i minnen?

Sitter och stressar mkt nu, hoppas nån kan hjälpa mig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004

Hej linus
Jag ska se om det är något enkelt..för det första..Msi moderkorten har jag superdålig erfarenhet av på den sidan men nu har du ju provat båda moderkorten och samma resultat
Så, har du lust att lägga upp artikelnumret på både moderkortet (det exakta på msi kortet) och sen artikelnumren på dina minnen, så ska jag se om jag inte kan hjälpa dig..tror jag vet vad det är för fel men måste först veta dessa två saker:)

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Mobben P67A-GD65
Minne CMZ8GX3M2A1600C

PS: det blev samma fel med ASUS Sabertooth P67 TUF också
TACK!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av linusji:

Mobben P67A-GD65
Minne CMZ8GX3M2A1600C

PS: det blev samma fel med ASUS Sabertooth P67 TUF också
TACK!

----------------
Halloj igen, sorry det dröjde lit me svaret
Tyvärr finns inte minnena med i listan för kompatibla minnen för moderkortet hos msi
, ej heller hos Asus sabertooth tyvärr...dina minnen är inkompatibla med de moderkorten du köpt...ledsen:(

Prova att köra ett minne bara i moderkortet får du se, i en slot i taget och försök få moderkortet att boota, ibland krävs det att moderkortet försöker boota ett antal ggr innan det försöker starta moderkortet som i ett ungefär felsäkert läge..ifall inte det fungerar efter ett par minuter...då är det nog tyvärr bara att sälja de minnen du har och köpa nya:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Hej!
Tack för svaret!
Var kan man hitta den listan med kompabilitet? Jag ska försöka lämna minnena tillbaks men behöver lite bevis till det.
Och jag vill köpa kompatibla minnen den här gången också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av linusji:

Hej!
Tack för svaret!
Var kan man hitta den listan med kompabilitet? Jag ska försöka lämna minnena tillbaks men behöver lite bevis till det.
Och jag vill köpa kompatibla minnen den här gången också

----------------
Det gör du på varje moderkorts hemsida, dvs gå in på MSI´s hemsida och sen tittar du under supportsidan för moderkortet och sen för listor av stödda komponenter..säg till annars så ger jag dig länken om du inte hittar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Chassi: H2 | Processor: Intel i7 2600K 4.4Ghz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | 2st 120GB SSD, Kingston HyperX (raid 0) | Grafikkort: R9 290X | Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W modulär | Tangentbord: Dell SK-8135 | Mus: Logitech MX518 | Musmatta: Sweclockers Qpad| Skärm: 2st 25.5" asus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004

---------------
Du ser ju art.nr lite längre upp, och det kan vara 3 olika kit enl. inet t e x men det beror på mängden..dock 2 st utav lite nyare sort, 1 par av lite "äldre"

Hittade ingen av dessa i qualified vendor listor hos båda moderkorten, asus och många corsairserier är knepiga att få att funka..med lite bråk och biosuppdateringar funkar det ibland trots att de ej finns listade
Msi...well, jag avskyr dem pga deras urusla kompatibilitet med minnen numera och att SB kort verkar krångla utav helsicke från dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

kör Sabertooth och jag kör 2 st http://www.inet.se/artikel/5315064/corsair-4gb-1x4096mb-1600m...
funkar fin fint.

Chassi: H2 | Processor: Intel i7 2600K 4.4Ghz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | 2st 120GB SSD, Kingston HyperX (raid 0) | Grafikkort: R9 290X | Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W modulär | Tangentbord: Dell SK-8135 | Mus: Logitech MX518 | Musmatta: Sweclockers Qpad| Skärm: 2st 25.5" asus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Gathor:

----------------
Du uppdaterade förmodligen bioset antar jag eller ngt annat?..men de finns iaf inte med i listan hos Msi som var det kort han använder nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

man kan inte uppgradera bios utan att starta upp datorn plug and play var det för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

kan du ta en bild på din setup o posta, så man kan få kolla ifall något ser fel ut.

och har du kollat att allt sitter ordentligt?
Cpu kyllarn
minnena
kablarna från nätagget (och på nätagget ifall det är modulärt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Gathor:

man kan inte uppgradera bios utan att starta upp datorn plug and play var det för mig.

--------------
Man måste ha post, det vet jag nog om ska du se med 10 år som pctekniker;)
Men som sagt, ibland levereras ju en del bord med nyare bios än äldre rev..han borde inte ha råkat ut för ngt bord med gamla versionen innan B3 men man kan ju inte så noga veta ibland:/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Hej,
Jo det är samma modell jag köpte dock på JME. Jag bara undrar: även minnena är okompatibla, gör de det att inte ens fläktarna kommer igång, inte ens nätdelens fläkt.

Jag har inte ens satt in mobben i lådan den här gången, har bara satt på CPU, kylaren och minnen och kopplat ström till den.. Har försökt några gången och bytt plats för minnen och testat med endast en modul, inget hjälper liksom.

Och det är GD65(B3) jag har

Jag har även kopplat tillbaka min Asus P5B med E6600 och Cosire 4GB och dne kommer igång direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av godspeed:

--------------
Man måste ha post, det vet jag nog om ska du se med 10 år som pctekniker;)
Men som sagt, ibland levereras ju en del bord med nyare bios än äldre rev..han borde inte ha råkat ut för ngt bord med gamla versionen innan B3 men man kan ju inte så noga veta ibland:/

haha där ser man man lär sig något nytt varje dag.

Jao, men kunde inte han starta upp ett gammalt moderkort med samma nätagg, minne och gpu och cpu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Jag kan inte testa minnen för min P5B kan inte ta DDR3 minnen. Som sagt det var samma fel tidigare på Asus sabertooth så jag tror inte det är mobben som är fel (inte 2st i rad, den sannolikheten är ju rätt låg), så antingen CPU eller Minnen. (Och när hur kan CPU orsaka sånt?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av linusji:

Jag kan inte testa minnen för min P5B kan inte ta DDR3 minnen. Som sagt det var samma fel tidigare på Asus sabertooth så jag tror inte det är mobben som är fel (inte 2st i rad, den sannolikheten är ju rätt låg), så antingen CPU eller Minnen. (Och när hur kan CPU orsaka sånt?)

----------------------------------------------
Att det är cpu tar jag för ganska osannolikt om du inte lyckats skada vid monteringen på nåt vis men isåfall borde det vara ganska synligt på både moderkort och processor isåfall
Du har väl monterat distanserna rätt..det antar jag att du har men måste ändå fråga^^
Tycker du borde gå till närmaste datorbutik och se om du kan få ta med dig moderkort, minne och processor osv och se om de kan se nåt omdelbart knasigt..eller om de kan testa med nåt annat minne åt dig mot en liten summa pengar..

Men jag gissar nog ändå på minnen, eftersom du får allt att funka med ditt gamla moderkort eftersom jag antar du flyttat diskar och grafikkort o s v till nya riggen?`

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Med Asus sabertooth har jag monterat ihop korrekt tror jag. Sen tog jag bort bit för bit tills det bara är CPU mobben och minnen kvar. Med MSI så har jag bara satt ihop CPU, mobben och minnen, och ström, inget annat. Den ligger på en papperslåda, så ingen kortslutning där. När jag testade med min P5B så är det oxå endast CPU mobben och minnen i, då snurrar fläktarna igång.

CPU borde jag inte har skadat, och även om CPU är skadad, kan den hindra fläkten på nätdelen att kicka igång?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundets Pärla?
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av linusji:

Hej,
Jag frågade tidigare ang. min Sabertooth + i7 +Cosair Vengence inte kunda boota. Nu har jag varit i butiken och tagit hem en MSI GD65 istället, men problemet förblir det samma: fläktarna kommer inte ens igång riktigt. När jag kopplade mitt P5B tillbaks så snurrar allting igång.

Nu är frågan: har jag kopplat Strömmen fel? Jag har kopplat den exkat som det tidigare gjorde, alltså 24pin till mobben och 2*4 pin till CPU. Har även testat koppla endast 20pin men det var samma resultat.

Eller kan det ha med minnen och göra? Jag tror knappast CPU kan hindra fläktarna. Men kan det vara kortslutning i minnen?

Nu får du igång ditt P5B med ZM600, men jag fick strul med mitt och fick RMA det. Grejen var att agget fungerade om man trixade lite. En snabb flipp på förgreningsdosans av/på eller snabbt in/ut med nätsladden i vägguttaget gjorde att jag kunde starta datorn. Inget hållbart i längden precis. Det verkar som om ZM600 inte gillar att man stänger på förgreningsdosan/drar ut nätsladden utan att stänga på av/på på agget. Detta är mina erfarenheter.

Celeron 300A @ 450MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av mayo:

Nu får du igång ditt P5B med ZM600, men jag fick strul med mitt och fick RMA det. Grejen var att agget fungerade om man trixade lite. En snabb flipp på förgreningsdosans av/på eller snabbt in/ut med nätsladden i vägguttaget gjorde att jag kunde starta datorn. Inget hållbart i längden precis. Det verkar som om ZM600 inte gillar att man stänger på förgreningsdosan/drar ut nätsladden utan att stänga på av/på på agget. Detta är mina erfarenheter.

Det du sa har jag inte gjort så ofta men har hänt ett par gånger. Den funkar fortfarande iaf, med mitt P5B alltså...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Nu har jag gjort ett experiment. Jag satt min P5B tillbaks, första gången vill den inte komma igång, samma symtom som på MSI och Sabertooth. Andra gången kom alla fläktarna igång. Då gjorde jag så att jag stängde av den drog ut alla minen, och satt på den. Fläktarna kom igång där oxå.

Då undrar jag, hur i helvete kan dåliga minnen hindra att fläktarna ska komma igång? Jag testade tidigare att sätta igång med inga minnen alls det gick ju inte.

skumt nu...

Jag undrar om det ändå kan vara nätaggregaten...men det stod i Asus manualen att ZM600 är kompatibel...iofs min är ju 4 år gammal...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundets Pärla?
Registrerad
Okt 2007

Kan ju vara så att ditt agg blivit som mitt. Jag stängde inte av många gånger på grenuttaget för att mitt skulle bli så knasigt som jag skrev ovan. Före jag kom på "trixandet" var det mer lotto om min burk kom igång. Du har inget annat agg att prova med ???

EDIT: omformulerat

Celeron 300A @ 450MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Nä jag har inget annat o prova med, eller jo en jäääätte gammal som jag får gräva ut från källaren
Konstigt att den funkar perfekt med P5B ju...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av linusji:

Nä jag har inget annat o prova med, eller jo en jäääätte gammal som jag får gräva ut från källaren
Konstigt att den funkar perfekt med P5B ju...

----------------
Häng inte upp dig på att det fungerar med det gamla..4 år och har den då fått gå i princip 24/7 så kan man nog räkna med att det är lite slitet..men ptja, om det agget du har i källaren är tillräckligt starkt, iaf 350W+ så kan det ju inte vara några problem att iaf få igång grejerna tycker jag, iallafall om agget är helt det också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Nu har jag tagit fram min aggregat, den e en dell 170w och har bara 20pin p1 och 4 pin p2. Kopplade in MSI mobo + CPU + minne, ser att CPU fläkten kommer igång efter ett par försök. Testade sätta ZM600 med endast 20pin + 4 pin, fortfarande problem. Så det är nog något fel i agget...

Nu har jag inte testat starta den komplett då jag inte har nåt svagare grafikkort än GTX460 (det som satt i den gamla lådan e ett AGP kort), så jag har inte verifierat att det går att boota, men att CPU fläkten kommer igång är ett stort framsteg för mig.

Satt P5B till ZM600, funkar fin fint. Verkar som de är älskade i varandra och kan bara funka som ett par nu

Nåja det blir en ny nätaggregat då. Nåt ni rekommenderar? Tänkte bygga SLI sen så över 750w är att föredra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne, nordväst
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av linusji:

Hej,

Mycket märkligt måste jag säga.
Min bror hade samma problem med samma nätdel. Vi stack och köpte en ny nätdel och vips så funkar det.
Konstigt att det hände dig också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Måste säga att sånt problem händer nog inte så ofta...

ska till butiken idag och köpa en nätdel, sen får vi se om allt funkar...hoppas jag kan byta sabertooth tillbaks oxå...