Permalänk
Avstängd

finjustera volt etc på en i7 860

Tjo
Har fått min 860 stabil @ 3.47GHz 165x21 med stockkylare (vilken jag inte tänker byta ut då jag har en annan dator på G) men känner att det är lite onödigt vid surfning o liknande så då borde det ju funka fint att aktivera Speedstep så den klockar ner sig rejält o blir sval, tyst och go' när det händer lite så att säga!
Problemet är att volten inte hänger på utan stannar kvar vid 1.184v när den klockar ner sig så jag undrar om det går att göra så att volten går ner utan att behöva sätta den på Auto?
Har ett Asus P7P55D Pro i ett välventilerat chassi.
Undrar även om det går att få sänkt volten på processorn genom att höja några av de andra inställningarna? Har lämnat PCH, PLL IMC voltage samt PQI på Auto, samt även CPU clock skew då jag fattat det som att de inte spelar in förens man närmar sig 3.8-4GHz, rätta mig om jag har fel.
Har jag glömt nåt viktigt så bara hojta till!

Permalänk
Avstängd

Vcore / manuellt = 1.184v/llc off blir ca: 1.18v idle och ca: 1.12v i load
Vcore / manuellt = 1.184v/llc on blir 1.184v i idle och i load
Vcore / auto = moderkortet gissar en vcore som ofta blir mycket hög.

Du bör inte ha IMC på auto, testa från 1.15-1.18v (om du har 4 minnes stickor kan det behövas mer)
Köp dig en billigare cpu kylare och överklocka med gott samvete.

Edit: Så länge duger väl "turbo mode" som överklockar cpun till 3.4Ghz?

Permalänk
Avstängd

Okej får testa att justera IMC lite då:) Vad menar du med LLC on/off? Turbomode ger väl bara 1 kärna runt 600MHz ökning och ju fler kärnor den klockar upp desto lägre hastighet blir det per kärna? Glömde skriva att det kommer spelas på burken också så krämar gärna på alla 4 kärnorna:) Har väldigt begränsad ekonomi då jag har 2 bäbisar och tjej att försörja så jag jobbar helst med vad jag har;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Majorkraft:

Okej får testa att justera IMC lite då:) Vad menar du med LLC on/off? Turbomode ger väl bara 1 kärna runt 600MHz ökning och ju fler kärnor den klockar upp desto lägre hastighet blir det per kärna? Glömde skriva att det kommer spelas på burken också så krämar gärna på alla 4 kärnorna:) Har väldigt begränsad ekonomi då jag har 2 bäbisar och tjej att försörja så jag jobbar helst med vad jag har;)

LLC = load line calibration är en val, som på "Enable" ger en stabil vcore utan dropp.
Ja du har rätt att det inte blir 3.4Ghz när alla kärnor används (jag har själv en i7 860 som i orginal klock med turbo mode ligger på 2.96Ghz i occt linpack med alla 4 kärnor belastade) jag tycker helt klart att du kan köra på turbo mode tills du köper en ny kylare.
Vet att pengar inte växer på träd :), men det kommer öka din livslängd på din cpu men en bättre kylare, då orginal kylaren är gjort för att kyla en orginal klockad cpu.

Permalänk
Avstängd

Ja visst ja. Kommer volten sjunka drastiskt när cpun klockar ner sig då? låter lite som det bara påverkar några hundradels volt hit och dit eller hur ska jag tolka ditt första inlägg? Dröjer nog några månader innan det ev. blir en ny kylare, undrade vad jag kunde göra just nu för att minimena värmen men samtidigt behålla en hög klock på 4 kärnor:)