Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Förvisso men jag fick känslan av att, om det inte är löst vid release, så kommer det att lösas inom kort! Ipad är inte ett alternativ (pga. itunes) så denna plattan är helt klart den mest intressanta på marknaden för mig. Detta oavsett hur filmuppspelningen fungerar.

Problemet är inget som kommer att "lösas", då detta är hårdvarubegränsat, inte mjukvarubegränsat.
Går fortfarande att spela upp dessa format, men eftersom inte hårdvarudekodern har stöd för dessa så måste den använda rå cpu-kraft för att dekoda dessa, vilket leder till lagget som beskrivits tidigare.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att även 720p hackar i Sweclockers test och det är ju det jag anser är lite oroväckande. Huruvida 1080p hackar eller inte är ju knappast särskilt intressant eftersom plattan ändå inte har utrymme för alltför mycket film.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk

Hej alla!
Efter en kort frånvaro är vi nu tillbaka och ska försöka svara på alla frågor som tillkommit!

Skrivet av majje:

Personligen vill jag få det konfirmerat att 720p fungerar som det ska innan jag lägger min beställning. Utöver detta skulle det även vara bra att veta om plattan kommer fram i början,mitten eller slutet på maj (eller kanske ännu senare?) innan man lägger en beställning då jag behöver den innan sommaren.

720p main profile h264 i .mp4 container fungerar.
Vissa delar av high profile fungerar också. Vi har egna interna testklipp som vi har transcodat och testar med Eee Pad. I dagsläget har vi fått 720p 5mbps h264 CABAC att fungera fint.
Detta utan B-frames.

Tegra 2 stöder 720p high profile men endast i .mp4-container, såsom vi har blivit informerade - och därav fungerar inte det under .mkv som måste gå på avkodning via mjukvara. Huruvidare detta kan komma att ändras i framtiden är oklart.

1080p fungerar också men då i baseline profile och .mp4 container.

Settings nedan som fungerar t.ex.;

Skrivet av dHagger:

Såg en videorecension igår (hittar inte länken idag) som visade att det går bra att ansluta externa hårddiskar till dockan, då Android 3 skall ha stöd för detta. Hittade sedan en länk till en manual till paddan på http://transformer.modaco.com där det står "The USB (Universal Serial Bus) port is compatible with USB 2.0 or USB 1.1 devices such as keyboards, pointing devices, flash disk drive and hard disk drives". Så att koppla in USB-diskar verkar vara möjligt.

Behöver en liten dator med bra batteritid inför en resa i mitten av maj, och Eee Pad Transformer (med tangentbord) ser ut att vara bästa alternativet för mitt behov. Frågan är bara om den kommer vara möjlig att köpa senast under vecka 19, eller om jag kommer bli tvungen att välja en netbook från Samsung istället.

Så jag ställer mig också till skaran som önskar veta leveransdatum så att jag kan fatta ett beslut om vad jag skall göra.

Vi jobbar hårt på att få fram maskiner till våra svenska återförsäljare så snabbt som möjligt men vår gissning i dagsläget är att mitten på maj tyvärr inte blir möjligt.

USB-mus, SD-minnen samt USB-tangentbord fungerar. Extern HDD via USB ska också fungera.
Tangentbord och mus kan också anslutas via BT.

Vi tycker det är riktigt kul att intresset för EeePad är så stort och tackar ödmjukast för tålamodet.
Paddorna kommer, tyvärr bara inte så tidigt som vi velat - vi siktar på en lansering slutet på Maj.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk

Vi uppdaterar med en bild på hur det blir när man använder MicroSD i EeePad samt SD-kort + USB-minne i dockan, samtidigt!

I fallet ovan är det 1GB MicroSD i EeePad , 16GB SD-kort i SD-kortläsaren i dockan samt 16GB USB-minne i ena USB-porten.

Vi laddar kontinuerligt upp bilder på vår svenska Facebooksida;

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

En fråga till David eller vem det nu är som skriver från Asus.

Först måste jag bara säga tack för att ni är så aktiva här! Sjukt kul att få information på dethär sättet.

Sen undrar jag, Kommer det vara möjligt att importera bilder från en digital kamera? Tex en eos450d via usb eller så?

Skulle gissa att den kommer hitta kameran som en extern hårddisk men alltid skönt att veta garanterat

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

En fråga till David eller vem det nu är som skriver från Asus.

Först måste jag bara säga tack för att ni är så aktiva här! Sjukt kul att få information på dethär sättet.

Håller med. Det inger mycket mer förtroende än något storföretag som anser sig veta bäst utan att ens diskutera eller ta in åsikter från sina tänkta köpare (läs Apple... ).

Jag tycker att den här paddan ser mycket lovande och användarvänlig ut. Kombinationen med dockningsstation är mycket sexig

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kommer den med I7 2630Qm och Win 7?
Hade varit perfekt

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Ni skriver att det kommer bli svårt att få ut plattorna innan mitten av maj men hur blir det med recensions ex t.ex det som swec fick hade den plattan det fullständigt och "klara" Honeycomb från er på asus eller var 95 % klart som man har hört rykten om? Det jag undrar är om ni kommer skicka ut några ex till vettiga sidor(tänker framförallt på swedroid.se) som får recensera eran produkt grundligt till releasen? Detta hade uppskattas väldigt mycket av alla som är intresserade utav den här plattan skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av ceogar:

En fråga till David eller vem det nu är som skriver från Asus.

Först måste jag bara säga tack för att ni är så aktiva här! Sjukt kul att få information på dethär sättet.

Sen undrar jag, Kommer det vara möjligt att importera bilder från en digital kamera? Tex en eos450d via usb eller så?

Skulle gissa att den kommer hitta kameran som en extern hårddisk men alltid skönt att veta garanterat

Tack! Det kan vara möjligt att importera bilder från en kamera men det är inte garanterat då många kameror inte beter sig helt 100% som USB-minnen.. Android 3.0 har inte stöd för kameror generellt.

Skrivet av JesperT:

Håller med. Det inger mycket mer förtroende än något storföretag som anser sig veta bäst utan att ens diskutera eller ta in åsikter från sina tänkta köpare (läs Apple... ).

Jag tycker att den här paddan ser mycket lovande och användarvänlig ut. Kombinationen med dockningsstation är mycket sexig

Tackar! Kul att Eee Pad ändå kan väcka lite ha-begär

Skrivet av Blubbb:

Ni skriver att det kommer bli svårt att få ut plattorna innan mitten av maj men hur blir det med recensions ex t.ex det som swec fick hade den plattan det fullständigt och "klara" Honeycomb från er på asus eller var 95 % klart som man har hört rykten om? Det jag undrar är om ni kommer skicka ut några ex till vettiga sidor(tänker framförallt på swedroid.se) som får recensera eran produkt grundligt till releasen? Detta hade uppskattas väldigt mycket av alla som är intresserade utav den här plattan skulle jag tro.

Hej,

Det ex. som SweClockers fick var inget recensionsex. - utan ett förhandsexemplar som inte representerar slutprodukten till 100% - lite olyckligt ifall detta inte framgick tydligt.

Vi kommer skicka ut färdiga exemplar så fort det går.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Tack! Det kan vara möjligt att importera bilder från en kamera men det är inte garanterat då många kameror inte beter sig helt 100% som USB-minnen.. Android 3.0 har inte stöd för kameror generellt.

Tackar! Kul att Eee Pad ändå kan väcka lite ha-begär

Hej,

Det ex. som SweClockers fick var inget recensionsex. - utan ett förhandsexemplar som inte representerar slutprodukten till 100% - lite olyckligt ifall detta inte framgick tydligt.

Vi kommer skicka ut färdiga exemplar så fort det går.

Mvh
Asus Sverige

Galet snabbt svar tack så mycket för det.

Permalänk
Medlem

En fråga till ASUS. vad kommer det att finnas för tillbehör förutom dockan. Finns det någon adapter så man kan koppla in usb-enheter utan att behöva använda dockan.

Permalänk
Skrivet av dampus:

En fråga till ASUS. vad kommer det att finnas för tillbehör förutom dockan. Finns det någon adapter så man kan koppla in usb-enheter utan att behöva använda dockan.

Hej!
Ja, adapter för USB kommer att finnas framöver - dock så har vi tyvärr inga detaljer kring tillbehören klara.. en grov gissning är att tillbehören kommer bli tillgängliga under sommaren - med dockan som första prioritet.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Då var en 32 gigare beställd.

Permalänk
Medlem

UK review av Engadget

Engadget har gjort en review av uk-versionen, ni får bedöma själva, text, bilder samt videor finns: Engadget

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga som kanske rör honeycomb mer än plattan.
Om man har ett hemnätverk med olika datorer som delar ut mappar med filmer osv. går dessa mappar att hitta på eee paden om man är uppkopplad på samma nätverk?

Permalänk
Skrivet av emahex:

Har en liten fråga som kanske rör honeycomb mer än plattan.
Om man har ett hemnätverk med olika datorer som delar ut mappar med filmer osv. går dessa mappar att hitta på eee paden om man är uppkopplad på samma nätverk?

Hej!
Det finns applikationer på Android Marketplace som kan komma åt Windows-utdelningar - hur bra/dåligt dessa funkar vet inte vi - men gissningsvis så fungerar vissa bättre än andra.

När det kommer till mediafiler så bifogar vi med en applikation kallad "MyNet" som har DLNA-stöd. Så ifall du har en enhet på nätverket med stöd för DLNA, t.ex. en NAS eller en Windowsdator, så kan Eee Pad komma åt dessa mediafiler - men vilka filmer som går att spela upp beror på huruvidare Google ökar filformatsstödeet i Android 3.0 - i dagsläget stöder Honeycomb egentligen bara containerformaten .3gp och .mp4.

Långt svar på en kort fråga

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Angående engadgets recension så bör den tas med lite salt, engadget är lite lustiga av sig. En väldigt bra recension av transformern postades i kommentarerna däremot (bland annat demonstrerar han 1080p), vet inte om den varit uppe här innan och isåfall ber jag om ursäkt, annars tycker jag ni ska ta en titt här: http://www.youtube.com/watch?v=OGSfL6XjcN8&feature=related

Det är sådana recensioner som säljer produkter, bra jobbat Asus.

EDIT: Lyckades förstås lägga in fel länk, första demar polaris office på transformern. För recension, tittar här istället: http://www.youtube.com/watch?v=bvxth_Sxfps&NR=1

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Skrivet av brize:

Angående engadgets recension så bör den tas med lite salt, engadget är lite lustiga av sig. En väldigt bra recension av transformern postades i kommentarerna däremot (bland annat demonstrerar han 1080p), vet inte om den varit uppe här innan och isåfall ber jag om ursäkt, annars tycker jag ni ska ta en titt här: http://www.youtube.com/watch?v=OGSfL6XjcN8&feature=related

Det är sådana recensioner som säljer produkter, bra jobbat Asus.

EDIT: Lyckades förstås lägga in fel länk, första demar polaris office på transformern. För recension, tittar här istället: http://www.youtube.com/watch?v=bvxth_Sxfps&NR=1

Tack! Även om vi här i Sverige kanske inte kan ta åt oss (hela) äran.

Ang. Engadgets recension så har Asus UK troligtvis släppt iväg ett ex. lite för tidigt - då det gjorts en hel del uppdateringar de senaste dagarna som t.ex. åtgärdar en del problem med kameran. De svenska enheterna kommer att ha den senaste mjukvaran.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Jag är lite oinsatt vad gäller uppdateringar av operativsystem och så vad gäller surfplattor.
Vad händer om det kommer ut nyare versioner av android med bugfixar och förbättringar efter det att jag köpt en transformers-platta ?
Kan de laddas ner och installeras och kostar det något extra ?

Skrivet av brize:

EDIT: Lyckades förstås lägga in fel länk, första demar polaris office på transformern. För recension, tittar här istället: http://www.youtube.com/watch?v=bvxth_Sxfps&NR=1

Fin rescension. Blev mer sugen att köpa en nu.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Funkar java aplikationer med android 3.0/ eee pad?

Permalänk
Skrivet av Stakz:

Funkar java aplikationer med android 3.0/ eee pad?

Hej,
Vi kan tyvärr inte Java men informationen vi har är att Android inte stöder Java MIDlets som standard utan de existerande Java-programmen behöver en liten omkompilering bara, för att köras på Androids Dalvik Virtual Machine - så bör de fungera galant. Mer om Androids stöd för Java borde finnas på webben.

Då Eee Pad Transformer använder Android 3.0 så kommer enheterna att stödja det som Google lagt in i OS:et.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brize:

Det är sådana recensioner som säljer produkter, bra jobbat Asus.

EDIT: Lyckades förstås lägga in fel länk, första demar polaris office på transformern. För recension, tittar här istället: http://www.youtube.com/watch?v=bvxth_Sxfps&NR=1

Kul att se hur bra tangentbordet fungerar, blev bara mer sugen nu

Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!
Det finns applikationer på Android Marketplace som kan komma åt Windows-utdelningar - hur bra/dåligt dessa funkar vet inte vi - men gissningsvis så fungerar vissa bättre än andra.

När det kommer till mediafiler så bifogar vi med en applikation kallad "MyNet" som har DLNA-stöd. Så ifall du har en enhet på nätverket med stöd för DLNA, t.ex. en NAS eller en Windowsdator, så kan Eee Pad komma åt dessa mediafiler - men vilka filmer som går att spela upp beror på huruvidare Google ökar filformatsstödeet i Android 3.0 - i dagsläget stöder Honeycomb egentligen bara containerformaten .3gp och .mp4.

Långt svar på en kort fråga

Mvh
Asus Sverige

Tur att man har en NAS hemma då tack för svar!

En till sak jag kom att tänka på är om videokvaliten på youtube klippen går att ställa in på vad man vill ha?
Har en ipad hemma som det inte går att ändra på, grymmt störande när man är någonstans i huset med svag uppkoppling, klippen med HD kvalite tar timamr att ladda och självklart måste det alltid va högsta inställning...

Sen undrar jag också hur slit tåligt fästet mellan plattan och tangentbordet är, man vill ju görna kunna ta av och på plattan friskt utan att den slits ut och blir dålig ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

En till sak jag kom att tänka på är om videokvaliten på youtube klippen går att ställa in på vad man vill ha?
Har en ipad hemma som det inte går att ändra på, grymmt störande när man är någonstans i huset med svag uppkoppling, klippen med HD kvalite tar timamr att ladda och självklart måste det alltid va högsta inställning...

Som jag förstått det kan man inte ändra kvaliteten om man använder 3G på en iPad, vilket gjorde att jag nästan kastade ut morsans iPad genom fönstret (inte bara pga just det skälet). Kan inte säga något om den nya youtube-appen i 3.0 men den för telefoner kan man välja mellan hög och låg kvalitet. Fast låg kvalitet är oanvändbart för mig eftersom jag bara har en 3,7 tums skärm. Kommer troligtvis fungera bättre på större skärmar.

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på att köpa en transformer!

Några frågor till Asus:

Hur länge siktar ni på att uppdatera transformern? Det skulle vara tråkigt om uppdateringar och förbättringar slutar komma efter tag när det kommer nya (och bättre) enheter.

Kommer kameran i fronten kunna användas i t.ex. chattprogram, och finns det några chattprogram som stödjer det? Mig veterligen finns det inget kamerastöd till t.ex. Skype på Android.

Saknar transformern en LED-lampa för notifieringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej,
Vi kan tyvärr inte Java men informationen vi har är att Android inte stöder Java MIDlets som standard utan de existerande Java-programmen behöver en liten omkompilering bara, för att köras på Androids Dalvik Virtual Machine - så bör de fungera galant. Mer om Androids stöd för Java borde finnas på webben.

Då Eee Pad Transformer använder Android 3.0 så kommer enheterna att stödja det som Google lagt in i OS:et.

Mvh
Asus Sverige

Okej får väll hoppas på att vinna en, eller testa nån någon gång.

Tack för att ni svara på våra frågor Något som fler stora företag borde göra

Permalänk
Skrivet av emahex:

En till sak jag kom att tänka på är om videokvaliten på youtube klippen går att ställa in på vad man vill ha?
Har en ipad hemma som det inte går att ändra på, grymmt störande när man är någonstans i huset med svag uppkoppling, klippen med HD kvalite tar timamr att ladda och självklart måste det alltid va högsta inställning...

Sen undrar jag också hur slit tåligt fästet mellan plattan och tangentbordet är, man vill ju görna kunna ta av och på plattan friskt utan att den slits ut och blir dålig ^^

Hej! I Youtube for Android version 3.0 (medföljer Honeycomb) så kan du själv välja ifall du vill se klippet i HQ eller ej.

Skrivet av jhedlof:

Några frågor till Asus:

Hur länge siktar ni på att uppdatera transformern? Det skulle vara tråkigt om uppdateringar och förbättringar slutar komma efter tag när det kommer nya (och bättre) enheter.

Kommer kameran i fronten kunna användas i t.ex. chattprogram, och finns det några chattprogram som stödjer det? Mig veterligen finns det inget kamerastöd till t.ex. Skype på Android.

Saknar transformern en LED-lampa för notifieringar?

Hej! Vi kommer försöka uppdatera så mycket som det går - tyvärr har vi idag ingen fast information om exakt hur länge vi kommer fortsätta att skriva uppdateringar till de första Eee Pad Transformer.

Kameran i fronten kan användas av applikationer - huruvidare Skype kommer uppdatera stöd för videochat i framtiden är upp till dem - vi tror t.ex. att 'Tango' stöder kamera i dagsläget.

Det finns ingen statu-LED på Eee Pad Transformer.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Tycker Transformern verkar riktigt läcker, känner några som är i USA nu och funderar på att be dem köpa en platta till mig. Vill dock inte ha en med amerikanskt t-bord, någon som vet om det funkar att köpa en platta i USA och sen köpa en docka i Sverige att koppla på den?

Permalänk
Skrivet av Swind:

Tycker Transformern verkar riktigt läcker, känner några som är i USA nu och funderar på att be dem köpa en platta till mig. Vill dock inte ha en med amerikanskt t-bord, någon som vet om det funkar att köpa en platta i USA och sen köpa en docka i Sverige att koppla på den?

Hej! Tekniskt sett ska detta fungera - dock kommer mjukvaran i Transformern från USA kanske inte känna igen den Nordiska Layouten på dockan.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Va less man börjar bli, förbokade den här 4/4 på webbis. Den börjar redan kännas gammal innan jag äns har fått hem den. Ska det ta mycket längre tid så skulle man kanske avboka och vänta in alla de andra plattorna. Kanske vänta till höst och se om Kal-El har något mer att erbjuda.

Vad ska ni andra som har förbokat göra? Vänta och se vad som händer, eller köra på denna?