Mina skattepengar går till att bygga ett lyxhäkte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Vadå annan femma? Man bygger inte ett damianato i civiliserade länder. Man bygger klass A för hålla personer borta från omvärlden då det är.. bättre. Straffdelen består utan att behöva dra in på exempelvis soffgrupper och TV. Massuppfittar jag dig? Du talar väl inte för en lägre standard gentemot interner på våra anstalter som en del av straffdelen?
Oavsett om det är Paul Pot eller Änglamannen som sitter där så ska man inte ta bort deras människovärde, då det naggar övriga inblandades människovärde.

Ja du missuppfattar mig. Jag pratar inte om några slags terrorfängelser. Men det är ändå en enorm skillnad mellan öppna anstalter och slutna anstalter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Din önskan är uppfylld. Jag kastar mitt magiska pulver över världen och vips så var preskription för de grövsta brotten borta sedan 1010, retroaktivt sedan 1985

Din släkting, försökte han fly eller mådde han psykiskt dåligt under tiden han satt inne?

Ja alla som sitter inne och har familj mår nog mer eller mindre dåligt hoppas jag. Men fly försökte han aldrig. Det hade ju aldrig varit svårt heller då det var en öppenanstalt och man kan gå igenom grindarna när som helst. Fiske, gym, dagaktivitet med något fippeljobb, dagrum med TV och liknande, TV på rummen(om man köpte en själv) lokal med biljard samt en mindre idrottslokal. Sämre lär man ju kunna ha det^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja du missuppfattar mig. Jag pratar inte om några slags terrorfängelser. Men det är ändå en enorm skillnad mellan öppna anstalter och slutna anstalter.

Ja, det är redan en betydande skillnad på D och E. Jag ville bara checka av ifall Sentenced hade slagit i huvudet och börjat proklamera dubbelbestraffning genom att frånta interners människovärde, i anstalten. Just checking.
Jag förstår poängen med att frånhålla nyblivna massmördare från biljardhallen och även andr ainterner. Människan är inte stabil och måste först visa att den klarar av att se på TV utan att bli upprörd och börja försöka döda någon eller sig själv. Jag förstår även varför en utegård på ett fängelse klass A saknar trädgård och varför bänkarna är helsvetsade. Vad jag inte skulle förstå är exempelvis avsaknad av gym eller TV på samma anstalt. Det är lite denna uppfattning jag får av.. stämningen i delar av denna tråd, att en och annan verkar vilja dubbelbestraffa andra, som effekt av demonisering och xenofobia. Deuskomplex och projicering. Bomber och granater.

Skrivet av jonazz:

Ja alla som sitter inne och har familj mår nog mer eller mindre dåligt hoppas jag. Men fly försökte han aldrig. Det hade ju aldrig varit svårt heller då det var en öppenanstalt och man kan gå igenom grindarna när som helst. Fiske, gym, dagaktivitet med något fippeljobb, dagrum med TV och liknande, TV på rummen(om man köpte en själv) lokal med biljard samt en mindre idrottslokal. Sämre lär man ju kunna ha det^^

Man kan ha det mycket sämre. Exempelvis kan man bli isolerad om man riskerar skada andra eller sig själv. man kan bli fråntagen sin egendom om man missbrukar den inom anstaltens regler och man kan t.o.m. under extrema fall bli fråntagen rätten till utomhusvistelse vid extrema fall. Men vad skulle vara negativt med anstalter av hög standard, fritidsutrymmen, fri utbildning och t.o.m. smått värdelös rekreation?
Vi kan ju använda argument som används för att försöka peka på att fångar inte behöver fint omkring sig då det kostar och mildrar straffet emot samma personer som använder sig av dessa argument, på precis samma sätt. Om jag gör dåligt ifrån mig i skolan så får jag utöver sämre betyg sitta på en gammal träpall under lektionerna. För att spara på skattepengarna så får jag inget socialbidrag om jag tackar nej till ett jobb. Applicera vidare och man ser snart att det är inget samhälle som direkt uppmanar till rättning i ledet utan snarare försöker fälla av dem som redan fallit.

Se på anstalter lite som vårdhem, och du har precis rätt utgångspunkt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Testpilot

Ändrade titeln på tråden, den ska beskriva vad tråden handlar om även om man är upprörd.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Alltså, va? Jag förstår inte vad som skulle vara lyxigt. De tjocka madrasserna på britsarna? Toaletterna i rostfritt stål? Möblerna från Krimprod?

På bilden: Lyx värdig ett femstjärnigt hotell

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Vi frihetsberövar inte människor för att straffa dem. Vi frihetsberövar människor för att uppfostra dem.
Detta är en genomgående idé inom hela rättsväsendet och om man inte förstår det, så får man ta och förstå det ändå :3

Byt ut ordet uppfostra emot indoktrinera och jag håller med.

Många kriminella mår själva bäst i att staten ger f-n i dem och låter dem göra vad de vill, nu gillar inte samhället vad alla gör och vi försöker indoktrinera dem. Dock är inte alla mottagliga till indoktrineringen som antisociala personer.

Iaf syftet med att frihetsberöva är många, tillfredsställer man inte pöbeln alls så tar pöbeln fram sina skrädyxor och löser problemet på egen hand. Likaså måste det finnas ett straff att göra brott, där böter kan vara en del.
Angående (bota) indoktrinera så tror jag inte så mycket på det, dock kan man hjälpa folk att komma tillrätta med sitt liv och andra tankebaner. Men är man ute efter detta, så måste man se till så att folk ifrån fängelset inte har för dåliga förutsättningar.
Liksom sitta och glo på en vägg hela dagarna, ja då är livet kört för en ute med.
Så de behöver ha friskvård(gym), diverse media (så de ej kommer efter) o.s.v.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djonn:

Alltså, va? Jag förstår inte vad som skulle vara lyxigt. De tjocka madrasserna på britsarna? Toaletterna i rostfritt stål? Möblerna från Krimprod?

http://www.kriminalvarden.se/upload/bilder/pressbilder/Bostad...

På bilden: Lyx värdig ett femstjärnigt hotell

Aka_The_Barf kanske inte har städat sitt rum och ser ut som ett bombat horhus jämfört med häktet ---> ALLA FÄNGELSER ÄR RENA HILTON!!!!!!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är det för bra på våra fängelser idag, tänk den starckars uteliggaren som ser det där. han lär nog inte bli ledsen när han blir insläppt där precis?

så vad tycker ni?

Problemet är väl snararare att samhället spenderar enorma pengar på att bestraffa ett offerlöst brott, de allra flesta som sitter inne gör det för drogrelaterad brottslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Problemet är väl snararare att samhället spenderar enorma pengar på att bestraffa ett offerlöst brott, de allra flesta som sitter inne gör det för drogrelaterad brottslighet.

Ett sammanträffande snarare att det är ett drogrelaterat brott OCH annan brottslighet. Det går hand i hand för att kunna försörja sitt drogberoende.

"73 svarande i brå:s studie är män, närmare bestämt 62 personer, och medelåldern är 32 år. Ungefär en tredjedel arbetar hel- eller deltid, och lika många är arbetslösa."

"85 procent har använt narkotika vid något tillfälle. Motsvarande andel i befolkningen ligger på cirka 12 procent."

"När det gäller så gott som samtliga brottstyper (till-grepp av och stöld från motorfordon, stöld i affär, inbrott, bedrägeri, häleri samt narkotikaöverlåtelse) skilde sig missbrukarna påtagligt från de övriga i så måtto att de stod för en över-vägande andel av brotten."

"Resultaten i denna undersökning pekar mot att många tillgreppsbrott och bedrägerier begås av missbrukare. Å andra sidan förekommer det i under-sökningen ett fåtal personer som inte uppger något narkotikaberoende men som är extremt brottsaktiva, företrädes-vis inom de mer avancerade tillgrepps-brotten. "

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=188&module_in...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Aka_The_Barf kanske inte har städat sitt rum och ser ut som ett bombat horhus jämfört med häktet ---> ALLA FÄNGELSER ÄR RENA HILTON!!!!!!

du är skrämmande nära verkligheten

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Well someone didn't read since elementary.
Or just trolling, not sure if..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

såg rätt bra ut! snart kommer var enda uteliggare o vilja åka in i finkan

Permalänk

Men det är ju en väldigt distinktion som här måste göras.
Detta är ett HÄKTE där personer som är MISSTÄNKTA men ej än DÖMDA sitter.
Om du felaktigt skulle bli anklagad för ett brott, skulle du inte vilja ha det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Man kan ha det mycket sämre. Exempelvis kan man bli isolerad om man riskerar skada andra eller sig själv. man kan bli fråntagen sin egendom om man missbrukar den inom anstaltens regler och man kan t.o.m. under extrema fall bli fråntagen rätten till utomhusvistelse vid extrema fall. Men vad skulle vara negativt med anstalter av hög standard, fritidsutrymmen, fri utbildning och t.o.m. smått värdelös rekreation?
Vi kan ju använda argument som används för att försöka peka på att fångar inte behöver fint omkring sig då det kostar och mildrar straffet emot samma personer som använder sig av dessa argument, på precis samma sätt. Om jag gör dåligt ifrån mig i skolan så får jag utöver sämre betyg sitta på en gammal träpall under lektionerna. För att spara på skattepengarna så får jag inget socialbidrag om jag tackar nej till ett jobb. Applicera vidare och man ser snart att det är inget samhälle som direkt uppmanar till rättning i ledet utan snarare försöker fälla av dem som redan fallit.

Se på anstalter lite som vårdhem, och du har precis rätt utgångspunkt.

Vhaa? Ner med fötterna på jorden...

Vatten och bröd och skicka ner dom i en kinesisk kolgruva i 3år, kommer dom därifrån så bör dom kunna klara ett liv ute i samhället utan några större problem.
kan ha det som alternativ att hota med i förebyggande syfte, alla som är måttligt intelligenta bör då tänka sig för två gånger innan de gör något krimminelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naton:

kan ha det som alternativ att hota med i förebyggande syfte, alla som är måttligt intelligenta bör då tänka sig för två gånger innan de gör något krimminelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är det precis just så som det inte fungerar. Brottslingar tänker sig inte för. Det är mycket sällan som brott begås efter eftertänksamt vägande. Brott begås av vinning av något slag, och hur lyxiga häktena(!) än är, är det inte vad någon brottsling skulle kalla för "vinst". Antagandet är att man inte ska åka fast eller att man helt enkelt inte har tid och förmåga att tänka på det just då.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar tyvärr vara många som inte kan skilja på häkte och fängelse i tråden. Som någon annan redan nämnt.

Den som sitter i fängelse är dömd för något brott.
Den som sitter i häkte är misstänkt för något brott och är i lagens mening oskyldig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naton:

alla som är måttligt intelligenta bör då tänka sig för två gånger innan de gör något kriminelt.

Skickades från m.goddagyxskaft.se

Alla som är måttligt intelligenta kanske tänker sig för innan de gör något brottsligt, i den bästa av alla världar.
De som är medelsvenssonintelligenta ser till att utföra brottet på ett sådant sätt att risken för att åka fast är så låg som möjligt, med allt vad det innebär av vittnesmord, bearbetning av bevismaterial, direkta hot, mutor, avtal/skydd från kriminella gäng, fly landet, gå under jorden och lämna fru och barn efter sig.
Funkar utmärkt i Rio, jag tycker vi ska ta oss an deras modell.

Alla minns vi väl omklädningrummet efter gympan i mellanstadiet, hur misshandel, mobbing och sexuellt utnyttjande kunde fortgå trots att förre värste mobbaren blivit avstängd från skolan och fått evigt indragen veckopeng? Well, de nya busarna var inte kvar för att de var snällare än värst. Vissa av dem var sju resor värre. De var kvar för att de hade vett nog att hota sina offer till livet om de skvallrade. De nya mobbarna visste trots allt vad som väntade om deras affärer uppdagades.

Vad jag skriver baseras för övrigt på gamla skolböcker i psykologi. Spelar knappt någon roll vilken skolbok man får tag i, alla menar i stora drag ungefär samma sak, att hård bestraffning är kontraproduktivt och att belöningssystem är mer effektivt för att få dessa samhällets hundar att dreggla på kommando. Ska på måndag börja leta upp artiklar eller rapporter, framförallt från brå eller liknande myndighet/råd, som stödjer vad vi försöker säga. Stay tuned.

Tycker för övrigt att ioma diskussionen inte verkar komma ifrån ämnet fängelsebrott så kan vi lika gärna fortsätta på denna linje. Dessutom talar vi alla i rätt så generella drag, inte enkom om just fängelse eller häkte. Lås ej denna tråd snälla moderator ^_____^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Tyvärr är det precis just så som det inte fungerar. Brottslingar tänker sig inte för. Det är mycket sällan som brott begås efter eftertänksamt vägande. Brott begås av vinning av något slag, och hur lyxiga häktena(!) än är, är det inte vad någon brottsling skulle kalla för "vinst". Antagandet är att man inte ska åka fast eller att man helt enkelt inte har tid och förmåga att tänka på det just då.

Jag skulle vilja tillägga att förutom för vinning begås brott som rena impulshandlingar och/eller i ett tillstånd av stark sinnesrörelse. Fängelse har ingen avskräckande effekt på något av detta, vilket också visas av att länder med inhumana straff inte har lägre brottslighet än länder med mer modern syn på straff. Utformningen av straff speglar mycket väl resten av samhällsklimatet. Om man vill ha vidriga och inhumana straff är det bara att fixa ett vidrigt och inhumant samhälle.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att få läsa en tråd med bidrag från hämndlystna översittare.
Det finns nåt alldeles särskilt värmande när man får höra att fängelser ska sänkas till samhällets lägsta nivå,
snarare än att samhällets lägsta nivå ska höjas.

För att hjälpa er nå er fulla potential ger jag er följande tips.
Hallandsåsen? Kinesiska kolgruvor?
Fjollerier från curlingkriminalvården.

Man måste börja från början.

Varför har polisen gummiklädda batonger? Stålrör ska dom ha.
Varför ska tjyvarna få åka i baksätet? Snara runt halsen knuten till dragkroken duger fint.
Varför ska dom sitta i häktet? De är uppenbarligen brottslingar, direkt till domstol.
Ska dom verkligen ha sittplats i rättegångssalen när vanligt folk får ståplats på konserter? Givetvis inte.
Advokater är högavlönade, borde inte hederligt folk få nyttja deras tjänster istället? Självfallet, inga advokater till brottslingar.
Överklaga? Nej
Fängelse? här kan man fråga sig om samhället bara består av idioter som inte förstår att brottslingar är brottslingar och inte förtjänar nåt så fint som att bo på moderna herresäten runt om i landet. Vi har dock en outnyttjad resurs som kan användas till ändamålet: Henriksdalsreningsverk, så mycket som folk spolar ner behöver dom inte ens få mat levererad. Tyvärr är även det här problematiskt eftersom brottslingarna skulle börja stjäla avloppsprodukterna.
Den enda lösningen är alltså att varje fångad brottsling kedjas fast vid brottsplatsen, antingen svälter han ihjäl eller om man har "tur" så begår nån ett brott i närheten, när den är infångad får de två ondsinta människorna slåss mot varandra till döden, ett hederligt familjenöje som kommer stärka samhällets karaktär.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag tycker däremot om liknelsen att man ska byta förutsättningarna för kriminalvården med äldrevården.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag skulle vilja tillägga att förutom för vinning begås brott som rena impulshandlingar och/eller i ett tillstånd av stark sinnesrörelse. Fängelse har ingen avskräckande effekt på något av detta, vilket också visas av att länder med inhumana straff inte har lägre brottslighet än länder med mer modern syn på straff. Utformningen av straff speglar mycket väl resten av samhällsklimatet. Om man vill ha vidriga och inhumana straff är det bara att fixa ett vidrigt och inhumant samhälle.

uhmm.... beror ju på lite vem du frågar ,men vissa skulle nog säga att Huzzbutt förslag redan bör vara verklighet isf.
beror ju helt på vilket samhälle man vill ha men håller nog med Sentenced, lägger vi inte mer pengar på äldre än att de kan vara ute några minuter i veckan, får sitta isolerade i sina hem utan möjlighet till social kontakt och bara få någon enstaka dusch i veckan. då har vi ta mig f*n inte råd att spärra in mördare för 1500kr/dagen, i skolan får man mat med ett näringsvärde sämre än en skokartong, en bra start i livet för en ung skarp hjärna och en kropp under uppbyggnad... [IRONI]

tror inte alls att det är någon dålig idé att satsa pengar på kriminalvården om det ger resultat, men för mig slår det högre att ge folk en bra start och ett värdigt slut på livet. Det är samma skattepengar (något som flera här verkar ha missat)
kan inte både ha kakan och äta den samtidigt, fråga grekerna hur det går då...

Permalänk

Hur vore det att göra samhället mer civiliserat och tillåta åsikts, yttrande och närings -frihet för alla?
Alltså många som sitter inne är riktigt duktiga personer som utan problem skulle kunna bedriva näringsverksamhet ifrån cellen som de sitter i, speciellt när de har få omkostnader och bara behöver ta ut en liten lön. T.ex. jurister, programmerare, språkvetare, författare m.fl, skulle kunna arbeta nästan obehindrat ifrån cellen. Idag hindrar vi duktiga personer att arbeta, likaså bryter vi ner dem så att de får det svårt när de väl kommer ut.

Förutom detta har jag hört att det ska vara problem att studera högre studier (ej att förväxla med grundläggande Bachelor's degree) på fängelserna och att utbudet ska vara väldigt litet. (hur sant detta är) För annars skulle interner skulle skaffa sig en schysst utbildning under de åren som de är inlåsta. (distansutbildningar)

Annars tror jag staten utformar rättsväsendet så bra som de kan, det är dock svårt att hålla nere kostnaderna. Men samtidigt så är fängelserna i en unik sits, men fängelserna och äldreomsorgen skulle t.ex. kunna samarbeta när det gäller tillagning av mat, tvätt etc.
Det jag stör mig är som sagt den extrema fascismen, att personer i fängelset ska straffas med nästan total isolering (ren psykisk tortyr), istället för mer se det som en inhägnad som hindrar dem att göra fysiska aktiviteter utanför.

En intressant artikel angående högskolestudier på fängelser:
http://lundagard.se/2009/01/23/%E2%80%9Dkriminalvarden-vill-i...
(som man ska ta med en stor nypa salt)

(komvuxstudier, ja man lär sig skriva hello word program i java, c# och kanske c++, sedan ska man ut på arbetsmarknaden och konkurrera med andra)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Hur vore det att göra samhället mer civiliserat och tillåta åsikts, yttrande och närings -frihet för alla?
Alltså många som sitter inne är riktigt duktiga personer som utan problem skulle kunna bedriva näringsverksamhet ifrån cellen som de sitter i, speciellt när de har få omkostnader och bara behöver ta ut en liten lön. T.ex. jurister, programmerare, språkvetare, författare m.fl, skulle kunna arbeta nästan obehindrat ifrån cellen. Idag hindrar vi duktiga personer att arbeta, likaså bryter vi ner dem så att de får det svårt när de väl kommer ut.

vi får ett bra samhälle om var fjärde ung ska gå arbetslös tills de är 25? när startar dom familj 35+? bra ålder för en kvinna att skaffa barn något evolutionen inte riktigt hunnit korrigera för ännu, stackars barn tycker jag. kan ju välja att bryta ner individer psykiskt innan dom börjat livet eller låta dom själva vara orsaken till de. det ena utesluter såklart inte det andra men det är för sådana saker man går till valurnan var fjärde år.

Skrivet av bud_bundy:

Förutom detta har jag hört att det ska vara problem att studera högre studier (ej att förväxla med grundläggande Bachelor's degree) på fängelserna och att utbudet ska vara väldigt litet. (hur sant detta är) För annars skulle interner skulle skaffa sig en schysst utbildning under de åren som de är inlåsta. (distansutbildningar)

hur många studenter skulle kunna leva på 1500kr dagen? många vill redan och fler skulle säkert vilja skaffa sig en "schysst utbildning" om de visste att de kunde behålla en bättre levnadsstandard under tiden de studerade.

Skrivet av bud_bundy:

Annars tror jag staten utformar rättsväsendet så bra som de kan, det är dock svårt att hålla nere kostnaderna. Men samtidigt så är fängelserna i en unik sits, men fängelserna och äldreomsorgen skulle t.ex. kunna samarbeta när det gäller tillagning av mat, tvätt etc.

släng in mig i ett stort hus med tillhörande mark tillsammans med ett hundratal andra, ge oss 300kr/dagen vardera och se om vi har det svårt att integreras in i samhället efter 3år.

Skrivet av bud_bundy:

Det jag stör mig är som sagt den extrema fascismen, att personer i fängelset ska straffas med nästan total isolering (ren psykisk tortyr), istället för mer se det som en inhägnad som hindrar dem att göra fysiska aktiviteter utanför.

Nej det du stör dig på verkar mest vara att folk inte vill prioritera kriminalvården.

Permalänk
Skrivet av Naton:

vi får ett bra samhälle om var fjärde ung ska gå arbetslös tills de är 25? när startar dom familj 35+? bra ålder för en kvinna att skaffa barn något evolutionen inte riktigt hunnit korrigera för ännu, stackars barn tycker jag. kan ju välja att bryta ner individer psykiskt innan dom börjat livet eller låta dom själva vara orsaken till de. det ena utesluter såklart inte det andra men det är för sådana saker man går till valurnan var fjärde år.

Arbetsmarknaden är inget nollsummespel, genom att underlätta för alla att arbeta, så får vi alla det bättre.
Så argumentet med att många ungdomar har det svårt, är irrelevant som motargument emot att interner inte ska kunna få utföra arbete utan stora problem. (jag pratar alltså distansarbete, där i princip all arbetsmaterial går att skicka in och ut digitalt)

Skrivet av Naton:

hur många studenter skulle kunna leva på 1500kr dagen? många vill redan och fler skulle säkert vilja skaffa sig en "schysst utbildning" om de visste att de kunde behålla en bättre levnadsstandard under tiden de studerade.

Vad får du 1500kr/dagen ifrån? Kostnaden för att underlätta högskolestudier är marginell, då det mesta av denna kan utföras distans i princip utan någon extra arbetsinsats till examinatorn. (lite mer att rätta bara) Visst blir det en liten extra kostnad på fängelset, men denna behöver heller inte bli så stor.
Att sedan interner kostar en väldigt massa pengar att ha, (vakter, småskalig hantering av det mesta etc) är inget som påverkas av det jag vill. Dessa kostnader ökar alltså inte, jag är dock för mer samarbete med andra ställen. (t.ex. ge fångar och pensionärer mat från samma storkök, verkar för mig resurssparande, kanske skolan också kan vara med på lunchen.

Skrivet av Naton:

Nej det du stör dig på verkar mest vara att folk inte vill prioritera kriminalvården.

Prioritera på vilket sätt? Det jag förespråkar är minska fascismen, genom detta kanske man t.om. kan sparka några vakter. T.ex. brev, telefonsamtal in och ur fängelse ska staten skita i, såvida personen inte utgör ett allmänt hos och måste isoleras.
Detsamma gäller studier, det finns gott om distansstudier, som fängelserna knappt behöver bry sig om, låt de interna bara få friare internetuppkopplingar. (Som kan vara väldigt seg och inte så kostsam) Istället kan de dra in på tv, tidningar och sådan dritt.

Skrivet av Naton:

släng in mig i ett stort hus med tillhörande mark tillsammans med ett hundratal andra, ge oss 300kr/dagen vardera och se om vi har det svårt att integreras in i samhället efter 3år.

Knappast svårt, mer än att du får svårt på arbetsintervjuer förklara vad du gjorde under dessa 3 år? Och varför arbetsgivaren ska anställa dig? Hade du under dessa tre år läst en högskoleutbildning (distans) samtidigt som du var inspärrad (säg 4år och en magisterutbildning), så hade du nog garanterat varit mer attraktiv på arbetsmarknaden och lättare integreras i samhället.

*edit*
Många distansutbildningar går till så att läraren lägger ut olika föreläsningar och sedan kommer en tenta, där man kan göra denna tenta distans utan att träffa läraren alls. Det finns dock varianter, med inlämningsuppgifter under läsperiodens gång, men dessa kan också göra distans. Så kostnaden är knappast stor för att underlätta dessa studier.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".