Crytek tillbakavisar rykten om DirectX 11 för Crysis 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Crytek vill inte bekräfta några uppgifter om att en större uppdatering är i antågande, men möjligtvis kan DX11 komma från ett annat håll. Crysis 2 ingår i Nvidias program "The Way It's Meant To Be Played" där hundratals programmerare arbetar med att optimera spel för Nvidias hårdvara.

Kommer dx11 som en nvidiaexklusiv uppdatering så ska jag bryta mitt gtx460 på mitten o sedan ska de mycket till innan det blir något nytt från dem i detta hus.

Intel fasoner..

Permalänk
Medlem

DX11 eller inte DX11, det är frågan

Efter alla (negativa) inlägg så tror jag nog jag står över Crysis 2. Jag såg fram emot något som kunde utnyttja kraften hos dagens grafikkort och funktionerna hos DX11, men så blir det tydligen inte. Jag sätter nu mitt hopp till Battlefield 3. Svik mig inte nu Dice!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

kunde de inte bara tatt cryengine 2, slängt in tesserlering o lite andra nya effekter o sen gjort crysis 2 med det istället för att göra en ny motor o optimera den för konsoll? Den skulle gå snabbare om de gjort som jag sa och sen kan de gå två år då de bantar ner spelet till konsoll så skulle pc versionen komma ut tidigare o vara bättre o konsoll versionen skulle komma ut idag.

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte ens prova detta spelet. Är så trött på att det inte kommer några äkta pc spel utan bara massa porteringar. Tur att Final Fantasy 14 är kul annars hade jag nog sålt grejerna

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Kommer dx11 som en nvidiaexklusiv uppdatering så ska jag bryta mitt gtx460 på mitten o sedan ska de mycket till innan det blir något nytt från dem i detta hus.

Intel fasoner..

Tror nog du borde rikta din "ilska" mot crytek iså fall. Inte direkt nVIDIAs fel att crytek ingått i deras "grupp" eller vad det var för nåt det stod i artikeln.

Permalänk
Medlem

It takes two to tango

Skrivet av Asheileon:

Tror nog du borde rikta din "ilska" mot crytek iså fall. Inte direkt nVIDIAs fel att crytek ingått i deras "grupp" eller vad det var för nåt det stod i artikeln.

DX11 är ju en API, så om eventuell patch låser åtkomst till viss hårdvara så har tycker i alla fall inte jag att nvidia återigen agerar oetiskt i likhet med physx-låsningen. Men det är en problematik av akademisk art, vi vet ju inte om det kommer eller inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av dreams_in_digita:

ni som gör skillnad mellan pc-spel och konsol-spel har inte mycket insyn i konsolvärlden märks det. frågan är om ni överhuvudtaget ens har provat något konsolspel eller avfärdat det omgående eftersom ni grinar sönder och inte har kapacitet nog att manövrera en enkel handkontroll. [...]

Well, varför vilja lära sig manövrera en handkontroll när man i slutändan aldrig kommer kunna spela så bra som med mus och tangentbord (pratar framförallt om FPS)? Utöver detta så är grafiken sämre (för dom som bryr sig), AIn är dummare (alla bryr sig), banorna mindre(vem gillar laddningstider?), texturerna är lågupplösta(dubbla linser i ögonen är för dyrt i längden) osv.

Vad jag däremot måste ge med mig om är att det är jääääävligt skönt att bara krypa ner i soffan och ratta lite med fingrarna, men sen åter igen så vet jag då, som hardcore PC-gamer, att det hade kunnat vara så himla mycket bättre på datorn i andra sidan rummet.

I mina ögon får det gärna finnas konsoller, men man kan väl för fan släppa nya modeller mer än en gång i decenniet så utvecklingen slipper få käppar i hjulet hela tiden...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av piggynized:

Crysis 2 pc versionen

* Press start to login
* Ingen DX11 support
* Adjust your tv
* Crysis 2 Textures Are 1/2 Size of Crysis 1 ( http://vghq.net/2011/03/28/crysis-2-textures-are-12-size-of-c... )
* Linejär banor
* ingen modsupport/sandbox
* Suit abillites är ansappade efter konsol kontrollerna
* idiotisk AI
* pirater kan spela online och hacka med folk som köpt
* Hela spelet är nergraderat till konsolerna AI, grafiken, gameplay etc
* DLC maps hittade i filerna

Visst, alla företag vill tjäna pengar men det kanske ska finnas lite moral i det hela istället för att flat out ignorera pc communityn angåande Dx11.

Ofta piraterna kommer in på MP... sämsta DRM någonsin. + är ju långt ifrån alla ärliga som kommer in på MP

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat Crysis 2 än, men det kommer bli att testa det ändå.

Sedan så håller jag med dem flesta att FPS/RTS/MMORPG ska vara på PC och inte konsoll, jag säger detta då jag har egna erfarenheter med det, har har PS2/PS3, den typen av spel kommer aldrig passa på konsol och jag tycker inte ens konsolerna ens ska röra den typen av spel.
Däremot, Third-Person Shooters/RPG's, racingspel, side scroller, hack n' slash och fighting spel passar bäst på konsoll, och så tycker jag det ska förbli, att man gör grafiken sämre för oss med bra datorer är bara dålig stil.

Dock så måste jag säga att Crysis 2 ändå verkar bra, ja, det är förjävligt dåligt om DX11 support inte kommer, och det är dålig att grafiken är sämre än i Crysis 1. Och jag märker att de flesta klagar på att det är linjärt, till det säger jag som andra sagt, det är inte många FPS som inte är det, men hur Crysis 2 är tänker jag inte varken stå för eller gå emot innan jag själv spelat det.

Skrivet av Nembo:

d3dx10_42 finns i bin32 mappen. Har kanske med DX10 att göra? Men fråga inte mig hur man låser upp det...

Kanske är något?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av facedark:

HAHAHAHAH. Skämtar du? Ser lika bra ut som ett spel från 2007.

+1

Alla spel idag ser ju lika bra/dåliga ut typ. Man ser ju knappt någon skillnad. Ser så konsollifierat och tillslätat ut.
Lätt att C1 och CW ser KLART mer avancerat ut med allt på max och AA på det.
Blev mycket mer impad av grafiken när jag provkörde demot av Operation Flashpoint Dragon Rising än när jag provade C2 demot, båda samma vecka. Tänk då på att OP DR lanserades i slutet av 2009...
Personligen föredrar jag utan tvekan OP Dragon Rising, Stalker-trilogin och de två första Crysis-spelen. De är inte så linjära. Visst ska man utföra ett uppdrag, men hur du tar dig dit och vilka du dödar och hur du dödar motståndet är helt upp till dig. Dagens spelsläpp är bara så tråkiga. Inget nyskapande. Linjära, slätstruken grafik. Oavsett vilket av dagens hypade FPS man provkör så känns alla som samma spel med olika kostym. Sån otrolig besvikelse!

Finns inte en chans att jag betalar för ett spel som Crysis 2, tror inte ens jag skulle köpa om de så lanserade DX11 och världens grafiska godis. Fortfarande för konsollifierat och linjärt. Imponerande att se hur många som faktiskt tycks uppskatta dagens skitspel. Har ni inga krav? Finns ju inget tråkigare än när man formligen kan se en röd streck genom hela spelet vart man ska gå och vad man ska klicka på för att komma vidare, samt hela tiden höra botarna i spelet vråla "go go go" "hurry up" "do this" " do that".
Får mig att primärt vilja avrätta mina s.k. medspelare än att följa "röda tråden".

Väntar med spänning på nästa Operation Flashpoint och överlåter CoD, C2, MoH, BF BC, Homefront, Bulletstorm och all annan linjär konsollsmörja åt er andra. Enda hopp som syns långt bort i tunneln är BF3. Måtte DICE gå sin egna väg denna gång...

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Extrem besvikelse för att vara ett spel som kommer från samma utvecklare av spel som Crysis, C:warhead, Far Cry, Far Cry 2. ser ut som vilket annat FPS som helst (kunde lika gärna ha släppts för 2 år sedan), känns som vilket annat FPS som helst (portat, som allt annat skit idag), nej bara besviken.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Sorry Crytek men jag lämnar tillbaka spelet jag nyss köpt.
DX9 år 2011 ??? Skäms på er...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Extrem besvikelse för att vara ett spel som kommer från samma utvecklare av spel som Crysis, C:warhead, Far Cry, Far Cry 2. ser ut som vilket annat FPS som helst (kunde lika gärna ha släppts för 2 år sedan), känns som vilket annat FPS som helst (portat, som allt annat skit idag), nej bara besviken.

FarCry 2 Gjordes av Ubisoft och suger hårt... Fine grafiken är okej, men fan vad gameplayet där är sämst.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Finns ju inget tråkigare än när man formligen kan se en röd streck genom hela spelet vart man ska gå och vad man ska klicka på för att komma vidare, samt hela tiden höra botarna i spelet vråla "go go go" "hurry up" "do this" " do that".
Får mig att primärt vilja avrätta mina s.k. medspelare än att följa "röda tråden".

Hahaha, känner igen men så jäkla mycket. Slående nu när jag funderar på hur många gånger jag i Crysis försökt mörda mina kompisar och hoppa ur banan.

Permalänk
Medlem

De vill tjäna så mycket pengar som möjligt med konsolversionen innan de kommer släppa dx11. För hade de släppt det till dator med dx11 så skulle konsol versionen jämnförts med den vilket skulle ge crytek en känga att de inte kan göra snygga konverteringar så att de bara kör med dx9 är för att rädda sitt eget skin....... tror jag iaf.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

FarCry 2 Gjordes av Ubisoft och suger hårt... Fine grafiken är okej, men fan vad gameplayet där är sämst.

ja du har helt rätt. Det var ju självklart Ubisoft som gjorde FC2. tar man bort den ur mitt påstående så är det fortfarande rätt, Crysis 2 är en stor besvikelse för att komma från Crytek.

och ja, gameplay i FC2 var rentav hemskt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte läsa tråden och kolla igenom vad som diskuterats och inte. Och jag är inte direkt insatt i directx 11 förutom att jag vet att det ser förbannat bra ut.

OnT så att säga: Om ett spel är gjort i fullt ut i DirectX11 skulle det inte det ta förbannat lång tid att uveckla detta? Vad jag förstått det som så består ett tex träd av miljoner punkter som får grafiken att se så levande ut. Nu vet jag igentligen inte själv riktigt vad jag snackar om men kan det inte vara så att dom gjorde spelet i DirectX9 pga att tiden och pengarna inte riktigt fanns där. Ni får gärna rätta mig eller förkllarar hur detta fungerar.

Men jag förstår hur många menar, Crytek har ju varit ganska duktiga på att få folk att sälja farsan bil och köpa en ny dator för pengarna, men det har dom ju inte direkt lyckats med den här gången.. ^^

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Så om nu Nvidia skulle stå för en eventuell patch, innebär det då att vi som sitter med Radeon får stanna kvar på DX9?

Eftersom det är nvidia vi snackar om så kommer de antagligen låsa alla extra funktioner till deras egna kort så mycket som möjligt antagligen, precis som de alltid gör.

Permalänk
Medlem

Haha kul att de går BAKÅT i tiden och utvecklar sig till SÄMRE grafik. Crysis 1 körde dx10, nu gör de ett crysis 2 som kör dx9 istället!

Antagligen släpper de Crysis 3 med direct x 8 grafik snart ska ni se;)

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet för jag trodde att det var klart att DX11 skulle komma. Om det inte kommer i dx11 så är det nog många som känner sig lurade då hela internet har pratat om en modd utan att någon förut har dementerat ryktet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Håller med helmesjoe här, visst har konsollerna en styrka i sin enkelhet, jag gillar den snabba fixen när man vill köra lite racing eller plattformmspel typ, men FPS med hankontroll är ju rena öken, konsollmarknaden borde vekligen titta lite på smartare kontroller. Jag spelar helst på PC (Och då snöar jag inte in mig på sunkiga Micro$oftprodukter) just för att större delen av spelkänslan med FPS sitter i precisionen i kontrollen (mus i mitt fall), och tillgången till oändligt mkt snabbkomandon iom tgb. Hetsen kring ny maskinvara kunde jag dock vara utan, finns roligare saker att lägga pengar på en 10 lök i datorkomponenter årligen, bara för att kunna köra nya titlar dugligt.

Trist att DX11 verkar vara det enda alternativet folk känner till också, när det finns bra alternativ som speltillverkarna kan utveckala både på och till, helt fritt efter eget huvud, och utan att låsa in sig i bloatware som WindowzzZZzz och gå i Billy-G's koppel.

Sen tycker jag det är lite osmidigt att släpa runt på och rigga en konsoll jämfört med en slimmad laptop när man vill panga lite med polarna, åsså har den ju lite fler användningsområden... konsoll e sjukt svårt att dra av på firman med xD

Permalänk

Konstigt, spelet säljer bra mycket mer än vad 1an gjorde och här sitter det en mindre skara och gnäller.
Hur ni än vrider och vänder på det eller vägrar köpa det här spelet så har det redan sålt för en större summa än 1an, så det spelar ju ingen roll vad ni gör då Crytek redan går med vinst på det här extremt värdelösa spel som säljer mer än det spel som denna lilla skara folk hyllar.

Vad tror ni själva Crytek tänker nu?
Vi säljer mer än någonsin.
Det finns en liten skara som klagar, men det gör det ju alltid. Vad spelar det för roll, vi säljer ju mer än någonsin så denna lilla skara skiter vi nog i då man inte kan tillfredställa alla.

Allt handlar om försäljning och pengar, det har alltid vart så och kommer alltid att vara så.

Permalänk
Medlem

Jag är besviken på avsaknaden av DX10+ och vill inte försvara Crytek, men när man ser hur DX10 var implementerat i Crysis måste man säga att den var långtifrån optimal...Sett ur den synvinkeln gillar jag inte direkta jämförelser med hur Crysis 2 bara har DX9, medan Crysis hade DX10

Sedan har Crytek fått väldigt mycket skit för problem med CF/Sli på många forum...Det är ju AMD och Nvidias ansvar att fixa sådana problem och när man jämför med andra spel, så är Crysis 2 bara ETT av väldigt många spel som behövt drivrutiner från Nvidia och AMD för att fungera korrekt med flera grafikkort

När det kommer till DX11 är det bara Firaxis med sitt Civ5 som jag tycker visat hur det ska användas på "rätt" sätt(de har även implementerat DX11 multithreading, något som varken Nvidia eller AMD släppt drivrutiner för än)...Sedan får vi väl se vad DX11 gör för Shogun 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag tycker att Crysis 2 är snyggt nog som det är... Direct X11 kan jag vara utan.

Spelar ingen roll hur snyggt spelet blir om det i övrigt inte är bra.

Kan bara hålla med. Spelet är grymt snyggt och jag är rätt övertygad om att de flesta inte hade klagat på grafiken om de inte visste att spelet saknade DX11 stöd. När man vet det, så visst är det irriterande men faktum kvarstår. Det är otroligt välgjort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Alla som gnäller om att det "bara" är DX9...seriöst, ni skulle inte se skillnad på DX9 och DX11 ändå. Konsoll är framtiden för gaming och det kommer inte att ändras de närmsta 10åren i alla fall

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Tror nog du borde rikta din "ilska" mot crytek iså fall. Inte direkt nVIDIAs fel att crytek ingått i deras "grupp" eller vad det var för nåt det stod i artikeln.

Knappast så att Crytek gått med bara sådär. Självfallet har Nvidia betalat dem massa pengar för att få koppla ihop "the way it's meant to be played" med spelet.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Konsoll är inte framtiden för gaming. Det är bara rent bullshit.

Sen ser du inte skillnad på dx9 och dx11 kanske du ska hålla dig till xbox360, och inte diskutera PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollebop:

Konsoll är inte framtiden för gaming. Det är bara rent bullshit.

Sen ser du inte skillnad på dx9 och dx11 kanske du ska hålla dig till xbox360, och inte diskutera PC.

touché!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Alla som gnäller om att det "bara" är DX9...seriöst, ni skulle inte se skillnad på DX9 och DX11 ändå. Konsoll är framtiden för gaming och det kommer inte att ändras de närmsta 10åren i alla fall

Klart man ser skillnad /facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollebop:

Konsoll är inte framtiden för gaming. Det är bara rent bullshit.

Sen ser du inte skillnad på dx9 och dx11 kanske du ska hålla dig till xbox360, och inte diskutera PC.

Klart det är, men då måste konsolerna bytas ut lite oftare, samt erbjudas i casual och gamer-utförande. Ungefär som på PC, elgiganten eller bygg själv

Konsolerna har ju flertalet fördelart, bland anat just den specifika hårdvaran vilket ger sjukt snygga spel till gammal hårdvara, färre buggar/problem, större andel aktiva kunder, större andel core/hardcore gamers, mindre fuskande, mindre piratkopiering, ingen DRM (som man märker), ingen Steam-låsning etc.
Crysis 2 är CoD imo, ett spel för den breda massan. Crysis 1 hade iaf snygg grafik även om spelet i övrigt sög, Crysis 2 verkar inte ens ha det...