Inlägg

Inlägg som Fille625 har skrivit i forumet
Av Fille625
Skrivet av klirre:

Du får väl räkna ut minsta och största möjliga area, subtrahera dem med varandra och dela på två för att få ut ett korrekt svar.
Största area: 3,2*4,5=14,4
Minsta area: 3,0*4,1=12,3

Så blir svaret 13,05 ± 1,05, vilket borde avrundas till 13,1±1,1.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte tänker helt fel så borde ditt närmevärde vara 13.33, annars håller jag med om felmarginalen Nu vet jag inte hur långt @Elektron har kommit i sin matteutbildning, men om man är intresserad så kan det vara värt att gå igenom en mer allmänt applicerbar metod för maximalfelsuppskattning. Den allmänna formeln för (approximativa) felet vid beräkning av en funktion f ser ut på följande vis:

https://i.imgur.com/JgF10UK.png

Där Δxk är det absoluta felet för de ingående termerna i f.
I detta fall vill vi beräkna arean A:

https://i.imgur.com/3Jv47DS.png

Det maximala felet för A blir då enligt vår första formel:

https://i.imgur.com/IBrY5fC.png

Och det slutliga svaret blir:

https://i.imgur.com/ucRMpOc.png

Av Fille625

Misstänker att Witcher 3 använder Xinput, men att din kontroller (särskilt om den är äldre) använder sig av Directinput. Finns mjukvara för att "emulera" en Xbox kontroll med Directinput-enheter. Exempelvis: https://github.com/csutorasa/XOutput eller https://www.x360ce.com/

Hittade också en guide specifikt för Witcher 3: https://steamcommunity.com/app/292030/discussions/0/617335934...

Av Fille625

Kan vara värt att tänka på att vissa spel/anti-fusk mjukvara ibland flaggar Autohotkey som ett fusk. Exempelvis ogillar Punkbuster AHK. Så beroende på vad du spelar så skulle jag rekommendera att du kollar upp huruvida AHK är okej innan du använder det online så att du inte råkar bli bannad. Om du bara lirar single-player spel så borde det inte vara några problem

Av Fille625

Har tyvärr ingen konkret idé om vad dina problem beror på, men jag kan komma med lite anekdotiska erfarenheter. Jobbar själv på SAAB i Linköping och har aldrig upplevt några liknande problem (jag har dock inte en OnePlus). Vet dock att en kollega har en OP 5T och jag har aldrig hört att han skulle ha samma problem.

Hur ofta uppstår de här problemen? Är det varje gång du rör dig runt SAAB, eller händer det bara ibland?

Av Fille625
Skrivet av Hannynha:

@Fille625: har provat. Det hjälpte inte. säger fortfarande samma sak. :'(

Vilken Java-version kör du? Testade precis, och följande fungerar som tänkt med JDK8:

/** * A singly linked list. * */ import java.util.*; import org.junit.Before; import org.junit.Test; import static org.hamcrest.CoreMatchers.*; import static org.hamcrest.MatcherAssert.assertThat; import static org.junit.Assert.*; public class LinkedList<T> implements Stack<T> { private ListElement<T> first; // Points to the first element on the list. private ListElement<T> last; // Points to the last element on the list. private int size; // Number of elements in list. /** * A list element. */ private static class ListElement<T> { public T data; public ListElement<T> next; public ListElement(T data) { this.data = data; this.next = null; } } /** * Creates an empty list. */ public LinkedList() { // TODO "Done" first = last = null; size = 0; } public static void main(String[] args){ } /** * Inserts the given element at the beginning of this list. * * @param element An element to insert into the list. */ public void addFirst(T element) { // TODO "Done" first = last= new ListElement<T>(element); last.next = null; } /** * Inserts the given element at the end of this list. * * @param element An element to insert into the list. */ public void addLast(T element) { // TODO "Done" if( first == null) { addFirst(element); } else { ListElement<T> temp = last; last = new ListElement<T>(element); temp.next = last; last.next = null; } } /** * @return The head of the list. * @throws NoSuchElementException if the list is empty. */ public T getFirst() { // TODO "Done" if(first == null) throw new NoSuchElementException(); return first.data; } /** * @return The tail of the list. * @throws NoSuchElementException if the list is empty. */ public T getLast() { // TODO "Done" if(last == null) throw new NoSuchElementException(); return last.data; } /** * Returns an element from a specified index. * * @param index A list index. * @return The element at the specified index. * @throws IndexOutOfBoundsException if the index is out of bounds. */ public T get(int index) { // TODO "Done" if (index < 0 || index >= size()) throw new IndexOutOfBoundsException(); ListElement<T> temp = first; for (int i = 0; i < index; i++) temp = temp.next; return temp.data; } /** * Removes the first element from the list. * * @return The removed element. * @throws NoSuchElementException if the list is empty. */ public T removeFirst() { // TODO "Done" if(first == null) throw new NoSuchElementException(); else if (first.next == null) { first =last= null; return null; } else { ListElement<T> temp = first; first = first.next; return temp.data; } } /** * Removes all of the elements from the list. */ public void clear() { // TODO "Done" first = last = null; } // Adds the element to the top of the stack. @Override public void push(T o) { addLast(o); } /**Removes and returns the top element in the stack, that is the element * that was last added to the stack. Throws an EmptyStackException * (you need to import this, see the docs!) if the stack is empty! * @return */ @Override public T pop() { T temp = last.data; for(int i = 1; i < size;i ++){ last = first.next; } size --; return temp; } /** Returns the top element in the stack without removing it. Throws an EmptyStackException (you need to * import this, see the docs!) if the stack is empty! * @return */ @Override public T top() { if (first == null) { throw new EmptyStackException(); } else{ return last.data; } } /** * @return The number of elements in the list. */ public int size() { // TODO "Done" if( first == null) size = 0; else{ size++; ListElement<T> temp = first; while(temp.next != null) { temp = temp.next; size ++; } } return size; } /** * Note that by definition, the list is empty if both first and last * are null, regardless of what value the size field holds (it should * be 0, otherwise something is wrong). * * @return <code>true</code> if this list contains no elements. */ public boolean isEmpty() { return first == null && last == null; } /** * Creates a string representation of this list. The string * representation consists of a list of the elements enclosed in * square brackets ("[]"). Adjacent elements are separated by the * characters ", " (comma and space). Elements are converted to * strings by the method toString() inherited from Object. * * Examples: * "[1, 4, 2, 3, 44]" * "[]" * * @return A string representing the list. */ public String toString() { // TODO String list = ""; ListElement<T> current = first; while(current.next != null){ list += current.next + ","; } return list; } }

LinkedList.java

public interface Stack<T> { void push(T o); T pop(); T top(); int size(); boolean isEmpty(); }

Stack.java

public class Main { public static void main(String[] args) { // TODO Auto-generated method stub LinkedList<Integer> foo = new LinkedList<>(); foo.addFirst(5); System.out.println(foo.getFirst()); } }

Main.java
Av Fille625
Skrivet av RedRetro:

Om du kikar på metodsignaturen push() för klassen Stack i Java-dokumentationen (https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/java/util/Stack.htm...) borde det vara uppenbart varför din push metod inte overridear den (jämför return-typerna).

Nu är mina Java-kunskaper lite rostiga, men TS implementerar väl sitt eget interface 'Stack', och inte 'Stack'-klassen (nyckelordet implements vs extends)?

@Hannynha: Rent spontant känns det som att du saknar typ-parametern T i Stack. Prova:

public interface Stack<T>

och

public class LinkedList<T> implements Stack<T>

Av Fille625

Desk Killah tar sig ett dopp

https://i.imgur.com/Rr1xCos.gif

Av Fille625

Precis sånt här pivottabeller är till för Då får du också sorterings-och sökmöjligheter på köpet!

Edit: Något i den här stilen: https://drive.google.com/open?id=1SE2yqKz2RsVLFlWSr3UF3S4PmV-...
Kombinationskolumnen används för att generera unika kombinationer av ID + fordon som vi kan räkna ihop i en enda kolumn. Den kolumnen kan självklart gömmas eller flyttas undan till ett eget ark.

Av Fille625
Skrivet av Panzerfister:

@57josa:

Tror du gravt överskattar den interna grafiken, det var inte alltför länge sedan ett 680 var en riktig best

En fingervisning om skillnaderna:
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-680-vs-Intel-...

Nu var det ju ett 6870 TS hittade

Men din poäng håller fortfarande - ett 6870 är bättre än inbyggd grafik även på Intels nyare processorer: http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-HD-6870-vs-Intel-UHD...

Av Fille625
Skrivet av vinylsamlaren:

Jag använder Firefox egna Video DownloadHelper!

Det är ett tillägg, inte något inbyggt i webbläsaren: http://www.downloadhelper.net/
Se min tidigare länk.

Alternativet är väl att betala för sig eller hitta någon annan mjukvara för att ladda ner filmer från Youtube.

Av Fille625
Av Fille625

Jag läser själv civ.ing. Datateknik på LIU, men jag känner en före detta kurskamrat som hoppade av och bytte till Innovativ programmering just för att han ville fokusera mer på programmeringen och mindre på matte, fysik och signalbehandling, och så vitt jag vet blev han helnöjd

Men jag rekommenderar att gå in på programplanerna och kika på exakt vilka kurser det är som ingår:
Innovativ programmering
Datateknik

Datateknik är ju definitivt bredare, och du läser mer hårdvarunära programmering. Du verkar också ha fler valfria kurser, så du kan välja kurser ju du tycker verkar intressanta. IP verkar mer styrd, men å andra sidan läser du fler praktiska kurser om det är just högnivåprogrammering du vill jobba med.

Rent allmänt vill jag tro att du har mycket goda jobbmöjligheter efter båda programmen. Möjligtvis att datateknik kanske är lite bättre på den fronten, i och med att du läser lite mer varierade kurser. Men jag skulle inte tro att det är så stor skillnad att du borde välja datateknik bara av den anledningen. Ta den du tycker låter mest intressant!

Av Fille625

Ser ut som att den räknar -(1^3) och -(1^2) istället för (-1)^3 och (-1)^2. Peta in ett par parenteser runt -1 så borde det bli rätt

Av Fille625

Jag har rätt liknande krav som dig (t.o.m. samma storlek i handskar!) och jag fullkomligen älskar min Mionix Naos 7000. Den är väl lite 'spejsad' ändå, men om du kan leva med utseendet så tror jag att den prickar alla punkter på din önskelista.

Av Fille625

Jag antar att det är effekttalet du är orolig över? Apple säger själva att det inte är några problem att använda en laddare med högre effekt än den som följde med datorn: https://support.apple.com/sv-se/HT201700

Av Fille625
Skrivet av nollad:

@MrApA:

Alltså tusen tack! Var precis det som löste mitt problem!

Kan vara värt att ändra systeminställningen för citattecken så slipper du det här problemet i fortsättningen:

http://www.iclarified.com/38772/how-to-disable-curly-quotes-i...

Av Fille625

@skytrax89:Yes, det vore inga problem alls. Dra upp det på valfri lagringstjänst (Drive, Dropbox, eller dyl.) och skicka mig en länk på PM så fixar jag det på ett kick

Av Fille625
Skrivet av Hothep:

ja det är absolut möjligt. jag skulle börja med att lägga mönstret över en hel arbetsyta, ta och markera din overlay och lägg på den som nytt lager, sen är det bara att sudda vettu.

Låter som att gå över ån efter vatten. Om du redan antar att mönstret är tillräckligt stort för att täcka hela grafiken utan stretching eller andra fula artefakter så kan du ju bara göra en clipping mask utifrån overlayen (som ju redan är svart på genomskinlig bakgrund och därmed synnerligen lämpad för detta). Finns absolut inget att tjäna på att destruktivt 'sudda ut' så som du beskriver det, om jag har tolkat ditt inlägg rätt

Av Fille625

Med Photoshop CS6 (borde vara samma process för alla moderna versioner av Photoshop) kan du göra så här för att definiera ett nytt pattern som kan användas tillsammans med pattern overlay.

1. Separera grafiken du vill skapa ett nytt pattern utifrån i ett eget dokument.

2. Navigera till Edit -> Define Pattern... och döp ditt nya pattern till ett lämpligt namn.

3. Gå tillbaka till originaldokumentet och högerklicka på det lager du vill 'fylla' med ditt nya mönster. Navigera till Blending Options...

4. Navigera till Pattern Overlay och markera detta alternativ.

5. Klicka på nedåtpilen bredvid det valda mönstret och välj ditt nya pattern. Du borde känna igen det i listan. Spara med OK.

6. Slutresultatet ser ut så här, och eftersom vi använde oss av pattern overlay är processen helt icke-destruktiv.

Av Fille625

Nej, det blir ingen prestandaförlust. Du måste ändå registrera koden som följer med skivan till ditt Steam/Origin/Uplay konto och det läggs då till ditt spelbibliotek hos den tjänst som spelet använder. Skivan används då bara vid installationen, och kan sedan spelas precis som om du hade laddat ner det. Kan dock vara värt att tänka på att ganska många spel nuförtiden har patcher som måste laddas ner redan på release, så det kan ändå bli ett par GB att ladda ner trots att du köper spelet på skiva.