När Nvidia köpte upp och låste in PhysX gick det att kombinera ett ATI/AMD-kort med ett billigt Nvidiakort för några hundralappar för att få PhysX-effekterna ändå på ett motsvarande sätt, men Nvidia låste det då aktivt i sina drivrutiner om de upptäckte ett annat märke på grafikkort i datorn. Troligtvis var det Microsoft och Windows 10 som tvingade dem att ta bort låsningen, eftersom kravet för Win 10 (om jag minns rätt) var att tillåta användare att kombinera olika hårdvara som de själva ville och faktiskt hade köpt. Tror inte att de tagit bort låsningen om de inte hade varit tvungna.
För mig känns det som att ränderna inte går ur, bara att taktiken och metoderna ändras, som att låsa DLSS 3 Frame Generation till RTX 40, och utelämna RTX 30. Ska du ha framegen på RTX 30 får du hoppas på FSR 3. Sån historik påverkar iaf mig, och vilka beteenden jag vill stödja med mina pengar, det är sånt jag också tycker man kan väga in och fundera över förutom det rent tekniska. Det ändrar iofs inte det faktum att om man vill köra Alan Wake 2 med snygg path tracing är det ett av de dyraste RTX 40-korten man måste skaffa, även om du måste köra med uppskalning och framegen... Precis som tänkt, får jag väl tillägga.
Det mest intressanta måste väl ändå vara alla de som sitter gtx-1000-serien och inte kan använda dlss, men genom att använda AMD:s FSR så kan de gamla gtx1060-kort få hygglig prestanda.
Fluid motion frames är inget nytt skall tilläggas. Om man nöjer sig med 1080p, så kan man köpa steamprogrammet lossless för under hundringen så kan man använda denna teknik till vilket graikkortsom helst 🙂