Inlägg

Inlägg som Docksider har skrivit i forumet
Av Docksider
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du inser att det är lite fel att kalla det för en slumpgenerator, eftersom talen som genereras inte är slumpmässiga? Du KAN säga att det i stort sett är en pseudoslumptalsgenerator, eftersom dessa använder deterministiska algoritmer.

Nej det har inte tagit mig ett år att komma på ett svar, såg att tråden hade necrobumpats så jag tog en titt 8).

Nej jag anser inte att det är en slumpgenerator, ärligt talat anser jag att slump är befängt och inte existerar, t om nuklärtsönderfall sker enligt ett mönster, inte förutbestämt eller möjligt att upprepa då det finns faktorer kvar sedan universumskapande. Förekomsten av slump är lika troligt som magi och högre väsen i min mening.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz
Nått extremt
t.ex en fil på 4GB som innehåller enbart 1r
md5-summan kommer bli 32B stor.
antalet ettor = storleken*8 = 34359738368 stycken, 11 tecken = 11B som ska sparas + storleken, 4294967296, 10 tecken = 10B
så den komprimerade filen kommer vara 32+11+10+1 (md5 + 1r + storlek av orginal + eof) = 54B
så från 4GB -> 54B
ganska extrem komprimering dvs
Problemet nu är uppackning, första ska man slumpa fram rätt fil av en storlek på 4GB tills man får rätt md5-summa, sen är md5 vad jag förstått en envägsalgoritm, så chansen finns att det finns, även om liten >1 fil på 4GB med rätt antalet ettor (kanske inte i detta fall) som har samma md5summa (om jag har fel får någon rätta mig), så att packa upp en 4GB stor fil packad med fulpack skulle kunna ta hundratals år

När jag testade programmet anände jag en fil på 2 tecken + eof, dvs 3B stor, vilket tog mellan 100 och 10000 försök att packa upp, en fil på 4B kunde ta upp mot en miljon försök att få tillbaka, lite onödigt då orginalfilen är 3B och den packade blev 38B

Det där kommer vara brukbart när vi får kvantdatorer hehe, bara man typ tar och lägger till var miljonte täcken så kommer man ha data till att ursilja den rätta datan från de med samma hash

Av Docksider
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
200wrms ur 25A är ganska hög effektivitet.. men visst skulle högtalare med högre känslighet ge längre batteritid ! Ett par beggade PA-högtalare borde isåfall vara perfekt, tänkte jag inte på

funderar på att skaffa ett par megafoner och bygga om..

skulle bli kasst ljud men coolt hehe

Av Docksider
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
1x mp3spelare
1x http://dbakuten.se/detail.php?item_id=303
2x http://dbakuten.se/detail.php?item_id=311
1x http://dbakuten.se/detail.php?item_id=302

Summa: 3600+byggmaterial+batteri+mp3+smågrejer som kablar så hamnar du på ca 5000 beroende på hur lyxigt du gör det.. men då har du två rejäla högtalare och ett smidigt slutsteg..

(självklart ska du paralellkoppla basarna med ingångarna på delningsfiltret och koppla en spole till basen för att filtrera bort de höga frekvenserna, dvs ett lågpassfilter)

Annars kan du alltid köpa nå billigare högtalare, svårt att rekommendera någonting då du inte sagt din budget

Jag skulle satsa på minst 99Db SDL. Vilket skulle ge drygt 8ggr batteritiden, troligen 20ggr längre om man kör T-amp eller något D-klass steg.

EDIT: På samma volym dvs

Av Docksider
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirf
Offtopic. Docksider varför har du en bild på Olof som jobbar på café-selma här i karlskoga(Bergslagskolan)???

vet inte vad jag skall säga, han äger

Av Docksider

2st biampade T-amp, 1 mp3 spelare, PA element och ett bly acc

Av Docksider

Atlantean är ju alltid efter =P
Titta bara på APF 42, vem var först att klara hela?

Av Docksider

Kul att man inte kan aktivera FastWrite =/

Av Docksider
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCHiZOx86
http://i18.photobucket.com/albums/b135/Firkraag8/gg.jpg

Och här piskar vi den första draken, efter 10 försök haha.

Skall ta 10 försök annars är det inte kul hehe

Av Docksider

attans att man har så mycket att göra just nu =/
hade varit skitkul att hoppa in med en archerer. De blir maskingevär typ när man får whirlwind/greater whirlwind eller bara improved haste^^

Av Docksider
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag postade dels en vanlig xor, men oxå en variant som jag hittade på själv för massa år sedan:

RandomSeed = $DEADBEEF; //<--min nyckel for i = 1 to length(minText) do minText[i] = minText[i] XOR (Random AND $FF);

Genom att seeda slumpgeneratorn med samma tal hela tiden få man ju samma serie ur slumpgeneratorn

Oj, det missade jag, RC4-algoritmen är i stortsett in slumpgenerator som du kan välja en fras att börja på sedan tar man ut ett bestämt antal värden innan man krypterar/dekrypterar.

Av Docksider

Det där måste jag räkna på hur stort det blir, om man kan göra sk "rainbowtables" för 4096 RSA faktorisering på på ett acceptablet antal TiB är jag säker på att folk med lite resurser har sådanna. Då kommer inte jag lita på RSA igen =/

Av Docksider

Jag har aldrig själv valt primtal för säkerhet, bara demonstration.
Det finns uttryck som alltid är primtal och är lätta att använda för att räkna ut stora primtal, använd dock inte sådanna. Om jag skulle försökna knäcka ett RSA krypto skulle jag börja med sådanna tal. Jag skulle istället bestämma mig för ungefär vilka tal jag vill ha och sedan prova när belägna tal och testa dessa fullständigt. Jag tror mig ha läst att dett finns bättre och sämre primtal för RSA, värt att kolla upp.

Om nyckeln ligger någonstans på disk, i programfil eller någon annanstans går den alltid att få fram. Fördelen med RSA är att det är bara den offentliga nyckeln som går att finna och den duger bara till kryptering.

Av Docksider

Delight det du beskrev var en vanlig xor-kryptering, den nyckeln du xor:ar med varierar man med tal från en RC4-serie som är till synes slumpmässig.
http://en.wikipedia.org/wiki/RC4 <--- Mycket bra beskrivnig som hjälpt mig och andra skriva RC4-algoritmer.

RSA är skitbra om t ex en bank vill att folk skickar sin data krypterad till dem för om man använder en vanlig krypteringsalgoritm kan man leta reda på nyckeln i programmet. Är det RSA hittar man som bäst produkten av de två nycklarna och för att då kunna dekryptera trafiken måste man bryta isär primtalen vilket man inte kan göra normalt.

EDIT: RSA beskrivs också genomgående på wikipedia om ni är intriserade

Av Docksider

Sant, favorit i repris =/

Av Docksider

jag gillar RC4-kryptering. Själva RC4-algoritmen är egentligen en generator fär pseudoslumptal, dessa kan man t ex xor:a med det som skall krypteras. Värt att tänka på är att i början kommer det inte så slumpmässiga tal så kör ett gäng loopar före du börjar använda dina tal.

EDIT: RSA har en mycket stor fördel över de flesta krypterings algoritmer, man kan kryptera om man bara har produkten av nyckeltalen. Altså mycket säkrare i vissa fall

Av Docksider

Jag tror inte dessa kommer bytas ut i takt med grafikkort, snarare ljudkort. Det är ju knappast nya fysikformler som upptäcks men dock så kommer man kanske kunna göra mer partiklar osv med tiden.

Av Docksider

Oj, ser bra ut.
Enda banan jag klarat utan att döda någon utom målet är första banan i andra spelet. Efter det lyckades jag inte igen. Contracts sög =/

Av Docksider
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
ooo najs fordon
speciellt för er som saknar shieldgun

Synd att den inte är ny dock =/

Av Docksider

Ett spel av Funcom. Köp aldrig ett spel av dem. Jag har aldrig varit med om sämre support och buggigare spel. AO är urexemplet där de bannar folk för att rapportera buggar.

Av Docksider

Det är ju hela spelet, men 69kr!!! det är ju ingenting, *köper ett till*