Har inte påstått att någon sport är 100% statisk i sin form, och givetvis kommer de nyaste att vara de rörligaste, speciellt när teknisk utveckling i och utanför sporten sätter press på regelverk osv (naturligtvis extra relevant i en teknologiskt orienterad sport). Att du körsbärsplockar motorsport och speciellt F1 och ignorerar resten av vad jag skrev motiverar mig inte direkt att fortsätta här. Att F1 inte har förändrats mer än vad det gjort med tanke på den tekniska utvecklingen i samhället, talar om något för att jag har en poäng. Speciellt då F1 är ett av de extremaste exemplen på "utveckling" man kan hitta i sportvärlden.
Det var du själv som tog upp motorsport, då kan du inte påstå att jag körsbärsplockar... 🤦🏻
Men vi kan titta på den enklaste sporten av alla, 100m. Start-högtalare, höghastighetskamera, förändring i skorna och kläderna. Det spelar ingen roll, det finns inget belägg för "Om något så respekterar folk sporten mer ju mindre dess sfär justeras." som du påstår.
Rimligare vore att du går tillbaka och förklarar varför "E-sport och andra idrotter behöver uppdatera sig". Du skrev för övrigt direkt efter mitt svar att allt jag nämnde kontinuerligt utvecklas, och den av dig påstådda mängden utveckling duger tydligen inte, så då undrar man ju vad det är för utveckling du anser bör ske?
Öppnar man dörren för utrustning som skickar input som inte har en omedelbar koppling till fysisk input från spelaren i en rimlig ratio, så blir det inte mycket kvar av sport-aspekten av det hela. Om det sker i hårdvara, mjukvara eller ute i rymden är irrelevant. Tycker Valve sköter det här ämnet väldigt bra, till skillnad från hur de hanterar fuskare generellt... I både CS och DOTA2 så fullständigt kryllar det av dem.
Visst är det möjligt att skapa en E-sport där komplexa scripts triggade av triviala rörelser är en grundläggande del av spelet men det skulle nog snabbt bli väldigt intellektuellt och man undrar ju om det inte vore bättre att bara spela schack istället då.
Fast hur har en fysisk knapptryckning inte en omedelbar koppling till fysisk input från spelaren? Vad är den magiska ration du pratar om? Med tanke på hur dåligt det verkar vara implementerat skulle jag nog påstå dom sköter det lika uselt som fuskarna och har bara valt någon arbiträr gräns som inte verkar speciellt genomtänkt.
Att sporter uppdateras har du redan fått exempel på, men helt sonika handlar det om att vi vet hur man gör saker bättre över tid och sporterna följer med (ibland skiter det sig, men till slut blir det bra). OS-finalen i år i 100m hade t.ex. inte varit möjligt att rättvist bedömas för tio år sedan, men nu har vi eliminerat två tekniska begränsningar vilket gör sporten mer rättvis och intressant.
Vi ser också att begränsningar i hur spel elimineras mer och mer, högre refresh rate, frame pacing, mindre input lag, precision på input med högre upplösning på sensorer, justerbara brytare, lättare möss, osv. Det är bra, det är spelarens prestanda som är intressant, inte dess begränsningar i hårdvaran (av samma anledning som jag personligen har väldigt lite intresse i matcher inom e-sport som spelas online i spel med höga krav på latens, det är fysiskt omöjligt att göras rättvist).