Skrivet av HappySatan:
Några frågor för att få igång snacket, svara bara på det du får feeling för;
- Vad jobbar du med nu?
- Vad gjorde du riktigt bra senast?
- När slet du dig i håret senast? Varför?
- Vilken motor jobbar du i? Eller gör du även motorn själv?
- Varför började du utveckla spel?
- Tips på roliga övningar för att utmana sig själv?
För övrigt: Någon som följer Blackthornprod på YouTube?
Jobbar heltid som anställd automations/systemingenjör (plc/scada) och kör enskild firma och gör lite 3D assets och miljöer ibland på beställning. Tar det rätt lugnt då heltidsjobb är krävande och mina skills inte är tillräckliga för att "quit your dayjob".
Jag håller på att köra igenom gamedev.tv's senaste Godot4 3D-kurs. Man gör en simpel "moon lander", ett tower defense samt ett FPS. Utöver att följa kursen gör jag egna 3D-assets istället för att använda det som följer med i kursen. Tema är autonoma drönare som flyger eller är markgående i en industrimiljö. Utöver det har jag börjat lära mig rita och måla, något jag i princip inte gjort sedan grundskolan. Kul och svårt! Jag märker att mina 3D-alster förbättras av det jag lär mig av att göra 2D. Det är kul "att skulptera" fram form och djup med skuggor och highlights.
Det jag gjorde bra var ett jobb att skapa art style och miljö inkl. modeller för en stad på 2*2km och preppa det dioramat i ett unity projekt (kamera på ca 160m höjd i nästan isometriskt perspektiv).
Det fanns inget krav på optimering. Tre månaders arbete (120h+). Innan detta hade jag i princip bara gjort ett objekt och fått in det i unity vilket är en enkel sak. Omfattningen av projektet och att definiera upp en artstyle och att hitta effektiva processer för massvis blender-> unity var något helt nytt för mig och lärorik. Slutresultatet - stilen och implementation var över min egna förvantan. Riktigt roligt och stundtals skitdrygt. Jag drog mig i håret emellanåt :).
Började utveckla spel i unity för att lära mig c# på ett roligt vis. När jag sedan började lära mig blender var det ännu roligare. I förlängningen vill jag arbeta med smart industri, vr/ar också.
Övningar - snabbmodellering. Sätt en timer, 20 eller 60 minuter. Förbered referenser för ett tänkt objekt. Starta timer och gör ett game ready objekt eller bara mesh på utsatt tid.
Någon månad senare, gör om samma övning och jämför resultatet.
Övning 2: gå ut i naturen och fundera över vilken metod för att återskapa ett material du skulle använda i Blender med procedural materials.
Övning 3:
Studera hur olika arbetskollegors ansikten ser ut. Vilken head shape har de, vad är de utmärkande dragen, och hur ser de ut/påverkas av den kalla ovanifrånbelysningen i mötesrummet?