Inlägg

Inlägg som Umedalen har skrivit i forumet
Av Umedalen
Skrivet av lord_vasagos:

Är ge att och ta där g3258 är 40-50% "höftar" snabbare per core strömsnålare och kan uppgraderas bättre men fX-6300 totala beräknings kraft är betydligt högre om spel kan hantera cores bättre och båda klockar bra men oftast vinner en g3258 max fps p.g.a singelcore prestandan men tycker g3258 är överskattad som får bra singelcore prestanda med oc och presterar ungefär som en vanilla i3 som är ett bättre val men även dom får problem mot FX6300 multitrådat så på en budget är FX fortfarnade ok och är väll inget för multi gpu lösnigar men man får ut en oc på 20-30% och håller en bra fps med dom flesta gpu som är mid/high range

och vist 6600k är onekligen mer framtids säker p.g.a prestanda och modernare sockel men då är man tillbaks till att dom är bra mycket dyrare med där endast cpu kostar som amds moderkort +cpu +minne som bör hänga med ett par år till med lite oc även om dom är äldre...skulle jag köpa amd am3 idag är enda vettiga nästan 8320/970 sen piska upp den till 4400mhz eller så eller fx 6 serien och piska upp den annars finns vettiga alternativ som i3/a8 7600 är trevlig på budget om man vill köra apu t.e.x till i5 som kostar mer men FX är gångbar än tycker jag

Jag håller verkligen med dig om att fx-cpuerna än idag funkar för det mesta. Jag sitter på 8320/970 vilket gav rum för att jag kunde köpa ett bättre grafikkort och jag har mer fps på det flesta spelen, rendering går snabbare än för mina polare som valde att köpa intel/nvidia där totalkostnaden för datorn även blev högre än min. Väldigt underskattad cpu-serie för billigare byggen i mitt tycke.

Av Umedalen
Skrivet av Matenrou:

hade också problemet innan, nu har jag testat med medium på lightning och då försvinner svarta skiten.

Funkade för mig med, men då blev det ett problem med ljusförändringar när man går ner och upp från grottorna. Man känner och ser att allt ljus ändras när man går över en viss gräns ner i grottan.

Av Umedalen

@holta: Jag har samma problem med mitt R9 280

Av Umedalen

Är det något jag inte vet om gpuer för jag tycker det är konstigt att gigabytes drar mer ström men presterar sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Av Umedalen

Jag som hoppades att mantle skulle bli något riktigt bra. Får se i framtiden.

Av Umedalen
Skrivet av Yaana:

Uppdaterar med att jag beställde hem denna: http://cdon.se/hemelektronik/sapphire/sapphire-radeon-r9-290-...

Älskar att CDON erbjuder delbetalning som även studenter kan använda. Finns uppläggningsavgift men den försvinner i och med att det finns 100kr studentrabatt på CDON via Mecenat. (Y) Så nu inväntar jag spänt grafikkortet som lär komma hem någon gång nästa vecka. <3

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/asus-... denna är dock ganska prisvärd just nu

Av Umedalen

Hände samma sak för mig på webhallen. Jag ringde och de sa att det inte gick att fixa den. På mail sa de att den var slut och att jag kunde få borderlands 2 istället. Frågade sedan på deras facebook-sida och då skickade dem en voucher till mig på posten. Du skulle kunna testa det!

Skickades från m.sweclockers.com

Av Umedalen

Med min FX 8320 utan överklock och GIGABYTE R9 280 ligger jag över 60 fps hela tiden i Full HD Ultra. Konstigt på grund av rekommendationerna.
Hur kan jag få bättre än Sweclockers test som använde en i5 4690k?

Av Umedalen
Skrivet av anon217195:

Fan, jag har ångrat mig lite.

G430 är ganska skön, fast den har en slags hård känsla, och öronkuparna är lite för små.

Jag kanske lämnar tillbaka dom och skaffar G35.

Så jävla osäker just nu :/

Den där hårda känslan fanns för mig från början med det har blivit skönare nu. Fast tycker du G35 är skönare är det väl ett bättre köp. Testa båda samtidigt.

Av Umedalen

Upplever mycket buggar på min N5 lollipop. För mig är det största problemet att kameran krashar så jag måste starta om den. Samma med en del appar och det är också visuella buggar. Hoppas detta fixas snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Umedalen
Skrivet av Videoapan:

Det beror på att du vid 150 fps får i snitt 2,5 bilder per skärmuppdatering vilket ger annan fördelning av "tears". Om uppdateringshastigheten ligger nära 60 och du får en tear mitt på skärmen så hinner du röra dig nästan en hel uppdatering innan nästa bild kommer och om då denna bild blir mitt på skärmen (exempelvis) så kommer tiden mellan bilderna vara nästan 1/60 sekund. På den tiden flyttar du dig en del vilket gör att skillnaderna mellan bilderna som ritas upp blir stor och väldigt synliga. Har du dessutom en FPS som är ganska konstant så blir då nästa tear på ungefär samma plats på skärmen vilket gör att den syns "igen" i nästa bilduppdatering.

Om du istället har 150 fps och då 2,5bilder per uppdatering (150/60=2,5) så blir motsvarar varje tear en förflyttning på 1/150 sekund, det vill säga betydligt kortare tid och därför inte lika stor skillnad mellan bilderna som ritas och inte lika störande fel. När du dessutom har fps som är mer "off" från skärmens uppdateringshastighet så kommer dessa "tears" att ske MER JÄMT FÖRDELAT över hela bildytan vilket gör att de inte syns lika tydligt.

EDIT: Förtydligande i fetstil

Vet du varför det blir mer blurrigt när jag cappar på 60fps för jämfört med med 300?

Skickades från m.sweclockers.com

Av Umedalen
Skrivet av Videoapan:

För att förstå detta bör man veta vad Vsync är (vertikal synkronisering), det vill säga att om Vsync är på så ritar skärmen färdigt en bild och sedan väntar tills den får en ny att rita och ritar upp den i sin helhet. Dettar innebär att det som mest kan ritas så många bilder som skärmens uppdateringshastighet tillåter, i de flesta fall 60 på datorskärmar. Men vad händer då med övriga frames om spelet genererar låt oss säga 120 fps? Är Vsync på så ritar skärmen ut sin bild, under tiden genererar spelet inte bara en ny utan två bilder. Vsync gör då att en av bilderna aldrig ritas ut, i praktiken blir därför fps 60. Detta är med Vsync på och då spelar det ingen roll hur hög fps spelet egentligen har, det blir aldrig bättre än 60 fps och detta kan även leda till att kontrollerna känns slöa.

Utan Vsync så väntar inte skärmen på att en bild ska ritas klart utan om den i fallet med 120 fps på en 60 Hz-skärm efter halva tiden av sin uppdatering får en ny bild från grafikkortet så ritar den upp resten av den nya bilden istället för den som den höll på att rita upp. Detta leder i sin tur till fenomenet tearing. Tänk att du vänder dig om snabbt i ett spel. Skärmen börjar rita en bild där du har ett träd mitt framför dig men halvvägs genom uppdateringen så skickar grafikkortet en ny bild till skärmen där du vridit dig mer så att trädet nu är lite till höger. Det blir då ett hak där skärmen nu fyller resten av skärmen med den nya bilden. Och skulle din fps ligga på kanske 240 så kommer då varje skärmuppdatering bestå av delar av 4 olika bilder (240/60=4) vilket kan ge ganska kraftig tearing. Detta är nästan hela sanningen bakom tearing, inte svårt att förstå.

Varför föredrar då folk detta framför Vsync där ingen tearing ses och bilderna som målas ut är samtliga korrekta? Jo detta gör att minsta lilla rörelse på musen, oavsett när i skärmuppdateringen den sker, innebär en förändring av bildinformationen. Även om det kanske bara innebär att nedre halvan av skärmen uppdateras med ny information ger detta ändå känslan av att kontrollerna reagerar på vad du gör och därför känns det bättre med högre FPS än 60 på en 60 Hz-skärm.

EDIT: xfade har en fin bild på tearing ovanför.

Precis vad jag ville ha för svar. Tack nu förstår jag.

Skrivet av xfade:

Du märker troligen skillnad, men monitorn med 60Hz kan inte rita lika många rutor som en med 120Hz.
Hjärnan hjälper till att fylla luckorna.
En 120Hz skärm gör att det flyter bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=a2IF9ZPwgDM

Men den har du säkert redan sett....

[Edit] FPS är oftast ett medelvärde man pratar om, dvs frame raten (bilder per sekund) kan gå ner till 25-30 vilket man märker vid 60FPS.
Om man då har en frame rate på 120FPS så har men inte dessa dippar ner till 25-30FPS.

Okej, dessa dippar till 25-30 menar du då att dessa händer under någon millisekund eller typ att den kan hållas kvar i 25-30 fps i cirka en sekund? Hoppas du förstår. Jag tycker nämligen att känns mer "blurrigt" när jag cappar fps på 60 i cs jämfört med när jag drar upp den i ca 300.

Av Umedalen
Skrivet av anon217195:

Tack för svaret, Jag har dock redan köpt logitech g430, Det funkar perfekt.

Okej, glöm inte att ladda ner mjukvaran och logitech gaming software. Jag kan tipsa om dessa inställningar i equalizern för lite bättre ljud i framförallt musik.
32: -1
64: 1
125: 3
250: 5
500: 2
1k: 5
2k: 7
4k: 5
8k 2
16k: 5

Lycka till och hoppas du blir nöjd!

Av Umedalen

Varför blir det skillnad på 120/60fps på 60hz skärm

Som rubriken säger. Jag har kollat runt väldigt länge men har inte hittat ett svar varför det blir så. Alltså, Hertz = händelse per sekund. En 60hz kan uppdatera bilden 60 gånger i sekunden. Så i teorin så borde man inte kunna se mer än 60 fps på en sådan monitor. Men på olika sidor jag har läst så finns det en del som säger att man ser och känner skillnad på 60 fps och 150+ fps i spel. Jag testade detta i CS:GO och jag märkte faktist att det vid snabba rörelser flöt det på bättre med högre fps. Jag blev frustrerad eftersom jag inte förstår hur så därför frågar jag om nån Swecare kan förklara varför det blir såhär.

Sen så undrar jag hur tearing fungerar lite mer djuptingående. Det jag vet är att antal fps är mer än skärmens hz och att den därför bara renderar halva delar av bilder. Men hur kan de äns bli rendade till hälften om skärmen inte kan göra det mer än 60 gånger per sekund. Sökt länge på nätet men inte hittat något avancerat svar.

Länka gärna en sida om ni hittar.

Tack.

Av Umedalen

Jag äger G430 och är väldigt nöjd. Surround 7.1 funkar bra. Det skiljer nog inte så mycket i ljudkvaliten på dessa men G35 har möjligen lite bättre. Annars är det vilka features och passformen som skiljer. G35 micen mutas automatiskt när man fäller upp den, den har macros, läderkuddar. G35 har också kontrollknapparna på själva headsetet isället för en separat på sladden som G430 har. Jag tycker personligen att G430 är lite skönare och kanske en aning lättare än G35 sist jag testade dem. Det går också att tvätta kuddarna på G430 i tvättmaskin ifall de blir smutsiga. G430 har även 3,5mm pluggar om man vill ha den i ett externt ljudkort. Annars följer det med ett ljudkort som förgrenas till en usb som gör 7.1 möjligt. Prisskillnaden är endast 100 kr just nu så om jag var du så hade jag nog köpt G35 om jag inte tyckt att G430 är mycket skönare. Den har mer funktioner, möjligtvis lite bättre ljud och kanske lite mer användarvänlig än G430.

Av Umedalen

Pris på KB-460

Hej. Jag har själv ett func kb-460 red som jag är väldigt nöjd med. Jag har några kompisar som är intresserad av det men det har stigit i pris otroligt sen jag köpte det för 699:-. Är det av skäl att ni har ändrat något på tangentbordet?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2331171

Av Umedalen
Skrivet av HenKenny:

Animationen du visar i klippet ser lika dåligt ut på samtliga mina datorer. Borde inte vara något att bry sig om riktigt..

Köp till en SSD och stoppa in Windows på den för att snabba upp datorn överlag. Väldig skillnad mot en vanlig hårddisk.

Jo. Jag förstår. Men det är bara det med att inte rektangeln försvinner när jag släpper som jag stör mig på då jag aldrig upplevt detta på någon tidigare dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Umedalen
Skrivet av mini-z1994:

Det är nog för att du har operativsystemet på hårddisken, de behöver lite mera underhåll än en ssd enhet för att kännas som den hänger med som den ska.
(Har du inte ominstallerat på strax över ett år eller aldrig kört några rensningsprogram som ccleaner eller kört defragmentering på hårddisken sedan du installerade den?
Då finns det en chans att det hjälper en hel del skulle jag tro.

Kan vara drivrutiner som bråkar med men startar du spel utna problem och kan kika på typ streams utan att den krånglar så är jag mer säker på windows i sig som är problemet.

kan vara enklast och ominstallera om det börjar krångla på det sättet som du har det just nu när det finns så många möjliga felkällor.

Tack för svaren!
Jag rensar ofta med ccleaner och har defragmenterat hårddisken nyligt. Det här problemet har varit sen dag 1 men det är först nu jag blir irriterad.

Av Umedalen

Windows långsamt i skrivbordet

Hej. Min nya dator har några små problem i Windows. Det känns inte så snabbt som det borde vara. När jag för musen snabbt över iconerna så blir inte alla blåa utan bara vissa. För jag den långsamt så blir alla blåa Också när jag drar musen med den blå markeringsrektangeln så försvinner den inte direkt när jag släpper musen. Och vid uppstart så laggar det när jag för musen över startknappen och alla iconerna. De tar tid för de att bli markerade. Det är också väldigt segt vid uppstart på skrivbordet.

Det känns som att det inte uppdateras så snabbt. Har någon någon hjälp eller har upplevt liknande problem?
Tacksam för all hjälp

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 pro
Processor: fx-8320
Processorkylare:CM hyper 212
Moderkort: Gigabyte-ds3p am3+
Minne: 2x 4 GB 1600mhz
Grafikkort: Gigabyte r9 280 oc
Hårddisk: seagate barracuda 1tb 7200rpm. Windows på den.
Nätaggregat:fractal design r2 integra 650w

edit: så här ser det också ut: https://www.youtube.com/watch?v=v-yeDR_St_o&feature=youtu.be
I mappar i utforskaren så är alt mycket mer responsivt.
Här är en flim jag har gjort själv på problemet: https://www.youtube.com/watch?v=fNwNcymvgw8&feature=youtu.be

Av Umedalen

finns det ingen som vet något eller kan hjälpa?