Apple patenterar kapacitiv multitouch

Efter en fyra år lång beslutsprocess godkänns ett nytt patent från Apple. Denna gång handlar det om tryckkänsliga skärmar.

Patentet har titeln "Multipoint Touchscreen" och skyddar större tryckkänsliga skärmar som kan känna av flera beröringar samtidigt, exempelvis skärmen i Ipad. Panelen beskrivs som kapacitiv vilket innebär att elektroniken kan registrera objekt som leder ström, vanligtvis mänskliga fingrar.

A touch panel having a transparent capacitive sensing medium configured to detect multiple touches or near touches that occur at the same time and at distinct locations in the plane of the touch panel and to produce distinct signals representative of the location of the touches on the plane of the touch panel for each of the multiple touches is disclosed.

Exakt vad patentet innebär i praktiken är fortfarande oklart. Det finns en mängd konkurrerande tillverkare som använder tryckkänsliga skärmar med liknande funktionalitet, med varierande framgång. Det är således inte känt om Apple planerar att licensiera ut tekniken eller behålla den för sig själv, exempelvis till framtida produkter.

Källa: Engadget

Kommentarer till artikeln

51 debattinlägg

Skicka en rättelse
30

Rykte: Diablo IV är under utveckling – blir mer likt Diablo II

Enligt anonyma källor hos Blizzard är Diablo IV under utveckling, och spelet går ifrån den tecknade stilen från Diablo III till fördel för den mörkare stilen från seriens andra del. Läs mer

29

Samsung 860 QVO hittar ut på webben – prispressad SSD-enhet med hög kapacitet

Med hård konkurrens i segmentet för SSD-lagring avslöjas nya Samsung 860 QVO. Baserad på minnestypen QLC ligger fokus på hög lagringskapacitet och lågt pris. Läs mer

20

Steam drar igång årets höstrea inför Black Friday

Det vankas reatider och Steam med Valve i ryggen vill inte vara sämre. Nu drar speldistributören därför igång en av årets största reor, med tusentals spel till nedsatta priser. Läs mer

37

Följ Jacob, Kenneth, Anton och Gustav på äventyr i Diablo II – hela lördagen

Äntligen en helg då alla kan! Lördag den 24 november klockan 11:00 ska Jacob, Kenneth, Anton och Gustav återuppleva Diablo II. Äventyret strömmas från förmiddagen till nån gång nattetid. Läs mer

I samarbete med Creative
32

Så fungerar ljudkort – med Creative Soundblaster

I många datorbyggen hamnar ljudkortet i skymundan. Räcker den inbyggda ljudkretsen eller behövs ett riktigt ljudkort? I veckans Så fungerar-avsnitt ser Karl Emil Nikka närmare på saken. Läs mer

46

FZ sätter betyg på Fallout 76 – spretigt onlinespel med föråldrad teknik

Fallout 76 är lanserat och SweClockers syskonsajt FZ har nu recenserat spelet. Betyget blir av det lägre slaget, bland annat på grund av de tekniska problem spelet dras med. Läs mer

23

Svenskutvecklade Mutant Year Zero: Road to Eden får systemkrav

Den 4 december släpps Mutant Year Zero: Road to Eden, som baseras på det klassiska rollspelet med samma namn. Nu tillkännager utvecklaren systemkraven för speltiteln på PC. Läs mer

39

Microsoft arbetar på Xbox One utan optisk läsare till lågpris

I spelkonsolernas värld är optisk media och skivlagring fortsatt viktigt, men även här laddas allt mer ned digitalt. Nu framgår att Microsoft arbetar på en Xbox One utan Blu-ray-läsare. Läs mer

77

Nvidia skickar med Battlefield V vid köp av Geforce RTX "Turing"

Nvidia presenterar nu en ny kampanj, där de skickar med Battlefield V vid köp av grafikkort ur Geforce RTX 2000-serien. Läs mer

40

Forumet: Egen fönsterhanterare i Linux

Vad är lösningen om ingen fönsterhanterare beter sig som önskat? Koda en egen, och känn skägget växa. Det är så JesperA hanterar problemet. Läs mer

I samarbete med Komplett
32

Tävling: Berätta om ditt bästa LAN-minne och vinn biljetter till Dreamhack Winter 2018

Nostalgin flödar inför årets Dreamhack Winter. För dig som vill besöka datorfestivalen bjuder Komplett upp med en tävling, där dina bästa LAN-minnen kan ge inträdesbiljetter. Läs mer

35

Ray tracing i Battlefield V – vi följer upp redaktionens tester

Efter förra veckans testkavalkad av ray tracing ihop med Battlefield V passar Emil och Jonas på att sammanfatta resultaten och sia om teknikens framtid. Läs mer